A biztonságos közlekedésért

2022.11.15. 16:15

Elkészült az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer a Sopron – Szombathely – Szentgotthárd vasútvonalon

A 110 kilométeres szakaszon mostantól a vonatbefolyásoló rendszer folyamatosan figyeli és szükség esetén szabályozza a közlekedő vonatok sebességét, illetve teljes mértékben kizárja a vonat-utoléréses baleseti helyzeteket.

vaol.hu

Az ETCS L2 rendszer

A rendszer illeszkedik a korszerű, egységes európai vonatbefolyásoló rendszerbe, annak kritériumai alapján épül fel. A rendszer a pálya adatokat, (pl. sebességi viszonyokat) tárolja, az állomási és vonali biztosítóberendezésekből kapott információkat, adatokat feldolgozza, és ezen információk segítségével kiszámítja a vonat megengedett legnagyobb sebességét. Ezt az információt a pályamenti egységek segítségével eljuttatja a vonat vezetőjéhez. A vonat sebességét folyamatosan ellenőrzi, és abban az esetben, ha az nagyobb, mint a megengedett, beavatkozik, és a megengedett mértékűre csökkenti a vonat sebességét.

Vasúti átjárók, pálya melletti munkavégzés, extrém időjárás

A vasútüzemben a közúti átjárók potenciális veszélyforrást jelentenek. A közúton közlekedők figyelmetlenségéből adódó baleseteket sajnos az ETCS L2 sem tudja megelőzni, azonban az útátjáró berendezések meghibásodása, vagy helytelen működése esetén emberi beavatkozás nélkül a vasúti jármű sebességét oly mértékben csökkenti az útátjáró közvetlen közelében, hogy a gázolás bekövetkezési valószínűsége minimálisra csökken.

A berendezés képes ideiglenes sebességkorlátozásokat is bevezetni, például pályamenti munkavégzők védelme érdekében.

 

Előfordulhatnak olyan időjárási helyzetek, amikor a vasúti járművek sebességét csökkenteni kell, például extrém nyári melegben a közvetlen napsugárzásnak kitett pályaszakaszon vagy viharos szél esetén az adott vonalon bevezetett sebességkorlátozásokat a rendszer kikényszeríti.

Magyarországon elsőként kapott engedélyt

A Sopron – Szombathely – Szentgotthárd vasútvonalra telepített ETCS L2 rendszer hatósági használatbavételi engedélyét – Magyarországon elsőként – 2022. október 4-én adta ki a Technológia és Ipari Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztálya.

„Az utasok számára kevésbé érzékelhető, kézzel fogható fejlesztés a vonatbefolyásoló rendszer kiépítése. Ugyanakkor nekünk óriási mérföldkő, hiszen mostantól Sopron és Szentgotthárd között folyamatos rádiós felügyelet mellett közlekedhetnek a vonataink, és a legkülönbözőbb forgalmi, üzemi helyzetekben is garantálható az utasok, valamint a járművek biztonsága. Baleseti helyzeteket előzhetünk meg, ezért is kiemelten fontos ez a jelentős fejlesztés vasúttársaságunknak” – mondta el az átadási ünnepségen Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

A zárórendezvényen részt vett Dr. Farkas Ciprián, Sopron polgármestere, valamint Mikics György, a kivitelező Ground Transportation Systems Hungary Kft. ügyvezetője.

Az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése során elvégzett munkálatok:

  • A teljes ETCS L2 rendszer építési engedélyeztetési eljárásának lefolytatása
  • Új ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer telepítése:
    • Harka – Szombathely vonalszakaszon 54 km hosszon
    • Szombathely – Szentgotthárd oh. vonalszakaszon, 57 km hosszon
  • Az ETCS L2 központi egységének (Rádiós Irányító Központ, ún. RBC) tervezése, 2 darab RBC telepítése, és a rendszerhez 10 db elektronikus biztosítóberendezéssel felszerelt állomás és 52 db vonali, önműködő, útátjáró fedező berendezés illesztése
  • Telepítettek több mint 500 jelfeladó és vonatérzékelő pályamenti elemet (balíz) és egyéb, a működéshez szükséges elemeket, berendezéseket
  • Korszerűsítették az átviteli utakat, a szükséges IT kapacitás bővítésekkel
  • Kiépítették továbbá az oktatáshoz és képzéshez szükséges szimulációs központot.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában