vaol.hu podcast

2023.04.07. 13:50

Mesélő Podcast: az egyik utolsó MALERT repülő szerencsétlensége Kelédnél történt

Kevéssé ismert, hogy az egyik utolsó MALERT repülő szerencsétlensége Kelédnél történt.

Feiszt György

A Magyar Légiforgalmi Részvénytársaságot 1922-ben alapították. A vállalat a második világháború végéig működött, és az első években főként belföldi járatokat üzemeltetett. Gépei rendszeresen repültek Budapest és Szombathely között is. A légiflotta német Junkers és holland gyártmányú Fokker gépekből állt, amelyet 1938-tól az olasz Savioa-Merchetti olasz gyárból származó gépekkel bővítettek. Az olasz repülési partner, az ALA LITTORIA légitársaság ezeket a hárommotoros olasz repülőket 1943 végétől hidroplánná alakította, a járatokat a Garda-tóról indították Budapestre, ahol azok a Dunára szálltak le.

A MALERT légiflottájának repülőgépeit az 1941. évtől kezdődően a hadsereg fokozatosan katonai célokra vette igénybe. A háborús bevetésre küldött gépek azután a hadszíntérré változó ország területén, a harci cselekmények során elpusztultak. Az első gép Erdélyben, már 1941-ben légiharcban megsemmisült, egy másikat Olmütznél a partizánok lőttek le, de a legsúlyosabb pusztulás a Csákvár mellett kialakított légibázis elleni amerikai légitámadás során történt, ahol egyszerre öt Junkers gép pusztult el. Kevéssé ismert esemény az egyik utolsó, még polgári repülést végző MALERT repülőgép Keléd község melletti szerencsétlensége.

1944. május 24-én délután a falu melletti kis tavon a hidroplán kényszerleszállást hajtott végre. Mivel Magyarország 1944. március 19-e óta német katonai megszállás alatt volt, és az ország légterében az átrepülő angolszász légi kötelékekkel rendszeres légi harcok folytak, az esetet a német katonai hatóságok vizsgálták. A Keléd mellett szerencsétlenül járt hidroplán személyzetét a német tábori csendőrség Körmenden hallgatta ki. A pilóta elmondta, hogy a hidroplán egyik motorja kigyulladt, és mivel a gép rohamosan veszített magasságából, a kényszerleszállás elkerülhetetlenné vált. A repülőgép ezt követően teljesen kiégett. Az eseménnyel kapcsolatban szigorú hírzárlat volt, arról korabeli sajtótudósítás nem maradt fenn. Mivel a vizsgálat alig néhány soros Hadtörténeti Levéltárban fennmaradt jelentése nagyon szűkszavú, a szerencsétlenség pontos helyét nem sikerült azonosítani. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában