Helyi kultúra

2017.10.29. 12:00

A MEMO lett Európa legjobb filmje

A boldogsághoz elengedhetetlen a rossz memória – ez Tasnádi István Prix Europa-díjas filmjének mondanivalója.

KUBISZYN VIKTOR

A film teljes mértékben fikció. Főbb szerepekben: Molnár Áron, Haumann Péter és Lengyel Tamás Fotó: Csukás Sándor

- Rengeteg szeretetet és gratulációt kaptam a díj kapcsán. Aminek külön örülök, hogy a díj újra ráirányítja a figyelmet a filmre, és újra a magyar nézők elé kerül az MTVA csatornáin – mondta el lapunknak Tasnádi István, a film író-rendezője. A Prix Europára idén több mint száz televíziós filmet neveztek szerte a kontinensről, ezek egyike volt Tasnádi alkotása, ami végül elhozta a fődíjat.

Az indoklásban a zsűri kiemelte a Memo történetének drámaiságát, a színészi játékot, a film hangulatát, a vágást és a képeket. – Ez óriási szakmai elismerés a film számára és az egész stábnak is. Külön pikantériája a dolognak, hogy elsőfilmes rendező érte el mindezt. A Memo itthon is jó kritikákat kapott, a nézők és a filmszakértők is szerették. A díj egyik következménye lesz, hogy számos országban vetíteni fogják a filmet Európában, fesztiválokon és televíziós csatornákon is – értékelte a díj jelentőségét Kálomista Gábor, a film producere.

A film teljes mértékben fikció. Főbb szerepekben: Molnár Áron, Haumann Péter és Lengyel Tamás Fotó: Csukás Sándor

A Memo főhőse Lónyai doktor, egy pszichiáter, aki amnéziás (emlékezni képtelen) édesapját szeretné meggyógyítani, ezért egy olyan kísérleti alanyt keres, aki az amnézia ellenkezőjében szenved, vagyis hipermnéziás – mindenre emlékszik és képtelen bármit is elfelejteni.

A páciens, Seress Ervin kezdetben csak kísérleti alany, akinek kimeríthetetlen emlékezete segítséget nyújthat doktor Lónyainak az emlékezés és a felejtés viszonyának megértéséhez, és ezen keresztül apja amnéziájának meggyógyításához. Azonban a történet során a pszichiáter és a kísérleti alany kapcsolata elmélyül, sok-sok konfliktus és előítélet után végül barátok lesznek. A történet egyszerre drámai, sötét, ugyanakkor komikus is, humorral teli. A másik szálon ugyanis ott van az emlékezni képtelen apa és a felejteni képtelen Seress kettőse, akik próbálják megérteni egymás világát.

A hipermnézia orvosilag is hiteles alapötletét Tasnádi az Egy kis könyv egy nagy emlékezetről című orosz esetleírásból merítette. A film azonban teljes mértékben fikció – mondta el lapunknak a rendező. A Memo Tasnádi István első filmes rendezése. A József Attila-díjas alkotó korábban színházi rendezőként, dramaturgként és drámaíróként is bizonyított, emellett vezető írója olyan magyar gyártású tévéfilmsorozatoknak, mint az Aranyélet és a Terápia.

- A színházi rendezéshez képest a filmrendezés olyan, mintha biciklivel száguldanál le a hegyről. Míg a színházban több hónap, míg létrejön egy darab, addig a Memót tizenkilenc nap alatt forgattuk. Közben hirtelen kellett döntéseket hoznom, és mivel nagyon pörgő volt a tempó, akkor csak remélni tudtam, hogy a jó döntéseket hozom meg. Remek alkotótársaim voltak, jó volt a csapat, ennek is köszönhető a film sikere – mesélte a filmes rendezés kihívásairól Tasnádi István.

Az író-rendező filmes terveivel kapcsolatban elmondta, hogy vannak megvalósításra váró ötletei.

- A tévéfilm vagy más néven a televíziós játékfilm műfaja itthon sokáig lenézett volt a filmes világban. Pedig remek műfaj, sokkal szabadabban lehet kísérletezni benne, mint a nagyjátékfilmekben, és kezdő rendezőknek és alkotóknak ideális bemutatkozási terep. Lehet magas színvonalon művelni, csak megfelelő forgatókönyv, jó történet és tehetséges stáb kell mögé. Arról nem is beszélve, hogy a televízión keresztül ezek az alkotások rögtön több százezres nézőközönséghez jutnak el – fogalmazott lapunknak Kálomista Gábor, a Memo producere, aki több évtizede készít mozis nagyjátékfilmeket is, és eddigi életműve alapján a rendszerváltás utáni magyar filmipar egyik legsikeresebb producerének mondható.

A Memo valóban különleges alkotás lett. A történet egyediségén és erején felül remek a színészi játék (Lengyel Tamás, Molnár Áron, Haumann Péter), és valóban igen erős a film hangulata, ami beszippantja a nézőt és nem ereszti. Ez a hangulat egyszerre drámai, ugyanakkor sok humoros, felszabadító pillanat is akad a filmben, ami különleges témája ellenére mindannyiunknak szól, mert mélyen emberi.

- A boldogsághoz elengedhetetlen a rossz memória – hangzik a film tételmondata, aminek igazságával lehet ugyan vitatkozni, de elgondolkodni rajta mindenképpen érdemes. Az emlékezés, a felejtés és végső soron a boldogság kérdéseit boncolgatja a Memo, magas művészi színvonalon, de érthetően és katartikusan.

MEMO

Színes, magyar televíziós filmdráma. Írta és rendezte: Tasnádi István. Producer: Kálomista Gábor és Helmeczy Dorottya. Fényképezte: Csukás Sándor. Látvány: Pintér Réka. Zene: Monori András. Főszereplők: Lengyel Tamás, Molnár Áron, Haumann Péter, Holecskó Orsolya, Seress Zoltán, Osváth Judit. Hossz: 88 perc. Korhatár: 12. Gyártó: Megafilm/MTVA. Forgalmazó: MTVA. Megtekinthető: 2017.10.30. Hétfő, Duna World, 19.25 és 2017.11.05. Vasárnap, M5, 21:16.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában