Lassan, tűnődve

2021.02.13. 07:00

Száz éve született Pilinszky János költő – Több szálon kötődik Vas megyéhez

Száz éve született – és negyven éve halt meg – Pilinszky János költő, akire nemcsak azért emlékezhetünk itt és most, mert az egyetemes (magyar) költészet kiemelkedő életművét hozta létre, hanem azért is, mert több szálon kötődik Vas megyéhez.

Ölbei Lívia

Fotó: VN/Petőfi Irodalmi Műzeum

Ahogyan Fűzfa Balázs irodalomtörténész a Juhász Anna Irodalmi Szalon évnyitó beszélgetése alkalmából fogalmaz: biztos abban, hogy nemcsak Velem és a közeli Szent Vid szakralitása volt hatással Pilinszkyre, hanem a költő és az őt Velembe hívó Törőcsik Mari, valamint a zongoraművész Kocsis Zoltán kivételes barátsága, hármuk jelenléte is hozzájárult a tér megszenteléséhez.

Az sem véletlen, hogy Juhász Anna – jelenleg szintén online működtetett – irodalmi szalonjának első vendége éppen Fűzfa Balázs a centenáriumi Pilinszky-sorozatban (amely a Petőfi Irodalmi Ügynökség és a PIM közreműködésével valósul meg). Nem a szombathelyiség, még csak nem is Velem közelsége a perdöntő, bár Fűzfa Balázs irodalomtörténészi, tanári tevékenysége erősen kötődik az élményszerűséggel együtt járó kultuszteremtéshez. Vas megye pedig tálcán kínálja az irodalmi kultuszokat – bár ahhoz is Fűzfa Balázs kellett, hogy a „világ” észrevegye: Ottlik iskolája teljes életnagyságban megvan Kőszegen.

De most nem Ottlik a téma, hanem Pilinszky János – igaz, az online beszélgetésben is gyorsan föltűnik a kettejüket (írásművészetüket, irodalomfelfogásukat) összekötő szó, fogalom: a csönd. És vele a nagy paradoxon, hogy bár az író, költő eszköze, lételeme a nyelv, az igazán fontos dolgok a „szóközökben”, a hallgatásban történnek meg.

Juhász Anna (Juhász Ferenc költő lánya) főleg labdaként földobott idézetekkel készült a centenáriumi évet elindító találkozásra, amelynek hangulatát az Apokrif részlete alapozza meg: a költő előadásában. Ez a nagy versmondás pedig rögtön előhívja az emlékezetből azt az első szombathelyi Nagy Versmondást, amely nemcsak igazi, mély, katartikus élményt hozott, hanem műfajt is teremtett: Jordán Tamás és Fűzfa Balázs – meg a versmondásban részt vevő 1300 szombathelyi diák által. Fűzfa Balázs a szalonbeszélgetés egy pontján föl is mutatja az Apokrif című kötetet, amely A 12 legszebb magyar vers címmel általa megálmodott és végigvitt, sokakat megmozgató, voltaképpen a Kárpát-medence magyarlakta vidékeit bejáró, a játékos komolysággal kiválasztott legszebb tizenkettőt újraolvasó, újraértelmező konferenciasorozat második darabjaként született meg. A nyitókonferencia vizsgálatának tárgya a Szeptember végén volt (Petőfi szemérmetlenül zsarnoki és gyönyörű verse), amelyért Koltóig kellett menni. Pilinszkyért Szombathelyre, Bozsokra, Velembe. És a Szombathelyi Művelődési és Sportházba, ahol – bár kevesen hitték, hogy megtörténhet – mégis megtörtént a csoda. Jordán Tamás – és Melis László vezényletével, Melis László zenéjére a résztvevők megéreztek valamit a költészet, a szó ősi, irodalom előtti erejéből. Pilinszky maga is ezt akarta volna.

Fűzfa Balázs Juhász Anna első vendége volt Fotó: Unger Tamás

A nagy Apokrif-mondásból tévéfilm is készült (Silló Sándor rendezésében). És ahogyan most Juhász Anna megmutat belőle egy részletet, és a kép ernyőn föltűnik Melis László ragyogó ősz haja (hosszabb, mint Pilinszkyé), bevillan a felismerés: éppen három éve annak, hogy meghalt, még egy évforduló.

Csend – és idő. Lassuló idő. Kezdet és vég. Erről beszél Fűzfa Balázs, Pilinszky, a „tűnődő költő” világához nyitva utat. Ahogyan ő, a költő mondja a saját versét – hosszan, kitartva –, az „nemcsak elmondás, hanem gondolkodástörténet is”. Lassan, tűnődve – hogy a beszélgetésben többször megemlített, mert Pilinszky költészetéhez akár a Csokonaitól átvezető József Attilát is ide idézzük. Pilinszky önmeghatározása szerint katolikus költő („költő vagyok és katolikus”). Auschwitz – az elmondhatatlan és nem múló Botrány – költője. „[…] a költői szó lényege szerint beszédes csend, amihez mérten minden egyéb üres fecsegés. Vagyis: a költészet jelenléte akkora csönd a színpadon, amit semmiféle szóval nem lehet elnémítani” – olvasható Beszélgetések Sheryl Shuttonnal című kötetében.

A Pilinszky-centenáriumi év elkezdődött: a novemberi születésnapig talán lesz lassuló időnk arra is, hogy elmélyedjünk Pilinszky könyveiben: verseiben, prózájában, meséiben, színpadi szövegeiben. A csöndben. És az év végére talán annak a velemi pincének a falán is emléktábla jelzi, hogy „itt iddogált velemi barátaival Pilinszky János magyar költő”, amely pince már a 2008-as szombathelyi Apokrif- konferenciakötetben is szerephez jutott. Mint az a velemi ház, amelynek padlásszobájában Pilinszky lakott. A jel még itt is láthatatlan.

Kiemelt képünkön: Pilinszky: angyal inkognitóban – ahogyan Cs. Szabó László írta

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában