2021.03.20. 07:00
F1: Nagyon bekezdtek a bikák, Verstappenék a favoritok?
Miközben a Red Bull-Honda történetének legjobb előszezoni tesztjén van túl, addig a bajnoki címvédő Mercedes a legkevesebb kört teljesítette Bahreinben múlt hétvégén. Egyesek szerint blöffölnek az ezüstnyilasok, mások szerint végre összejöhet a várva várt Hamilton–Verstappen bajnoki párharc.
Fotó: Red Bull Racing
Mielőtt – a tervek szerint jövő hétvégén – elrajtolna a Formula–1-es gyorsasági autós-világbajnokság 2021-es évada, a csapatok több ízben is pályára vihették idei autóikat. Egyrészt filmes napokat tarthattak korlátozott táv megtételével, másrészt a szezonnyitó helyszínén, Bahreinben háromnapos teszten vehettek részt. Az előbbi lehetőség kiváló alkalmat szolgáltatott az új versenyautó bejáratására. Mindeközben a péntektől vasárnapig tartó teszt lehetőséget nyújtott a versenygépek hiányosságainak, gyenge pontjainak feltérképezésére; illetve azok erősségeinek tökélyre fejlesztésére.
Ez a menetrend megszokott a Forma–1-ben, ám nem minden csapat járta be ezt az utat: a címvédő Mercedes a közös teszt utánra hagyta a privát filmes napjait. Hogy jól döntöttek-e, az már múlt pénteken kiderült a kollektív teszt reggelén.
Történt ugyanis, hogy egy váltóhiba miatt az első nap délelőttjét dobhatták a kukába. Csak párszor tudtak körbemenni a pályán, miközben a legfőbb riválisnak számító Red Bull jócskán gyarapította a rendkívül értékes adatokat szolgáltató köröket. Ráadásul idén alaposan felértékelődtek a megtett kilométerek, hiszen a korábbi 12, 8, illetve 6 napos gyakorlások helyett csak egy hosszú hétvégét kaptak a csapatok a felkészülésre. Vagy ha úgy vesszük, egy-egy műszaki hiba miatt kiesett idő idén hatványozottan hátráltathatja az alakulatokat.
Márpedig a technikai malőrökre jócskán volt példa. Előbb a Mercedes, majd az Aston Martin és a Ferrari garázsában kellett túlórázniuk a szerelőknek, mérnököknek.
A teszt összesítését tanulmányozva a legfőbb kérdés az lehet, hogy hét év után, a 2014 óta tartó hibridéra utolsó szezonjában verhető-e az egyeduralkodó Mercedes? Illetve idén már valóban van alapja a Red Bull fogadkozásának, miszerint egy jó teszt feljogosítja őket a trónfosztásra?
Tény, hogy a három nap alatt az energiaitalosok rengeteg kört tettek meg kevés problémával, egy könnyen kezelhető, kiszámítható versenyautóval. Ráadásul az időeredményeik is erősek voltak. A tavalyi autójuk rossz tulajdonságát, az instabil hátsó részt sikerült orvosolniuk az RB16B kódjelű betontorpedón.
Ezzel szemben a Mercedes a legkevesebb kört tudta teljesíteni a csapatok közül, miközben a W12-esük pillanatnyilag nehezen vezethetőnek tűnik. Mondhatni, a Red Bull egy évvel ezelőtt tapasztalt problémája idén őket sújtja: nem tudták még megzabolázni az autójuk hátsó részét. Autójuk érzékeny a szélre (amiből jócskán kijutott a teszten), és még csak tapogatóznak, hogy honnan jön az instabilitás. Az aerodinamika mellett a gumikat is alaposan ki kell elemezniük, vagy éppenséggel a kettő összjátékát. A felfüggesztésre nincs okuk gyanakodni, hiszen 2020-hoz képest ezen nem változtattak, akkor pedig tökéletesen működött. Még az is lehet, hogy a padlólemez élének kötelező levágása, a hátsó fékhűtők és a diffúzor módosítása miatt veszítenek a többiekhez képest jobban a leszorítóerőből.
Hamiltonék számára nem ismeretlen a szituáció, hiszen hasonló cipőben jártak az ugyancsak kiszámíthatatlanul működő 2018-as autójukkal, illetve volt már hasonló problémás előszezonjuk 2019-ben. Három évvel ezelőtt csak a szezon során tudták kiismerni az autójukat, tavalyelőtt pedig a teszt utolsó pillanataiban leltek a problémák okaira. Csakhogy akkor volt egy második teszt, idén pedig magukra maradnak a begyűjtött adataikkal.
A másik oldalon Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója elégedetten nyilatkozott, és megállapította, hogy ez volt a legjobb tesztjük, amióta a Red Bull létezik. Minden elsőre működött náluk. Ám annak ellenére, hogy a riválisuk küszködése valósnak tűnt, továbbra is a Mercedest tartják favoritnak, mivel vélhetőleg több üzemanyaggal mentek. Márpedig akinek nincs szüksége alig megtankolt autóra ahhoz, hogy kiismerje annak működését, az rendkívül magabiztos lehet.