autósport

2021.03.20. 07:00

F1: Nagyon bekezdtek a bikák, Verstappenék a favoritok?

Miközben a Red Bull-Honda történetének legjobb előszezoni tesztjén van túl, addig a bajnoki címvédő Mercedes a legkevesebb kört teljesítette Bahreinben múlt hétvégén. Egyesek szerint blöffölnek az ezüstnyilasok, mások szerint végre összejöhet a várva várt Hamilton–Verstappen bajnoki párharc.

Kelemen Attila

Fotó: Red Bull Racing

Mielőtt – a tervek szerint jövő hétvégén – elrajtolna a Formula–1-es gyorsasági autós-világbajnokság 2021-es évada, a csapatok több ízben is pályára vihették idei autóikat. Egyrészt filmes napokat tarthattak korlátozott táv megtételével, másrészt a szezon­nyitó helyszínén, Bahreinben háromnapos teszten vehettek részt. Az előbbi lehetőség kiváló alkalmat szolgáltatott az új versenyautó bejáratására. Mindeközben a péntektől vasárnapig tartó teszt lehetőséget nyújtott a versenygépek hiányosságainak, gyenge pontjainak feltérképezésére; illetve azok erősségeinek tökélyre fejlesztésére.

Ez a menetrend megszokott a Forma–1-ben, ám nem minden csapat járta be ezt az utat: a címvédő Mercedes a közös teszt utánra hagyta a privát filmes napjait. Hogy jól döntöttek-e, az már múlt pénteken kiderült a kollektív teszt reggelén.

Történt ugyanis, hogy egy váltóhiba miatt az első nap délelőttjét dobhatták a kukába. Csak párszor tudtak körbemenni a pályán, miközben a legfőbb riválisnak számító Red Bull jócskán gyarapította a rendkívül értékes adatokat szolgáltató köröket. Ráadásul idén alaposan felértékelődtek a megtett kilométerek, hiszen a korábbi 12, 8, illetve 6 napos gyakorlások helyett csak egy hosszú hétvégét kaptak a csapatok a felkészülésre. Vagy ha úgy vesszük, egy-egy műszaki hiba miatt kiesett idő idén hatványozottan hátráltathatja az alakulatokat.

Márpedig a technikai malőrökre jócskán volt példa. Előbb a Mercedes, majd az Aston Martin és a Ferrari garázsában kellett túlórázniuk a szerelőknek, mérnököknek.

A teszt összesítését tanulmányozva a legfőbb kérdés az lehet, hogy hét év után, a 2014 óta tartó hibridéra utolsó szezonjában verhető-e az egyed­uralkodó Mercedes? Illetve idén már valóban van alapja a Red Bull fogadkozásának, miszerint egy jó teszt feljogosítja őket a trónfosztásra?

Tény, hogy a három nap alatt az energiaitalosok rengeteg kört tettek meg kevés problémával, egy könnyen kezelhető, kiszámítható versenyautóval. Ráadásul az időeredményeik is erősek voltak. A tavalyi autójuk rossz tulajdonságát, az instabil hátsó részt sikerült orvosolniuk az RB16B kódjelű betontorpedón.

Max Verstappen szorgalmasan gyűjtötte a köröket a háromnapos előszezoni teszten Bahreinben, miközben a rivális címvédő Mercedes a problémáival volt elfoglalva

Ezzel szemben a Mercedes a legkevesebb kört tudta teljesíteni a csapatok közül, miközben a W12-esük pillanatnyilag nehezen vezethetőnek tűnik. Mondhatni, a Red Bull egy évvel ezelőtt tapasztalt problémája idén őket sújtja: nem tudták még megzabolázni az autójuk hátsó részét. Autójuk érzékeny a szélre (amiből jócskán kijutott a teszten), és még csak tapogatóznak, hogy honnan jön az instabilitás. Az aerodinamika mellett a gumikat is alaposan ki kell elemezniük, vagy éppenséggel a kettő összjátékát. A felfüggesztésre nincs okuk gyanakodni, hiszen 2020-hoz képest ezen nem változtattak, akkor pedig tökéletesen működött. Még az is lehet, hogy a padlólemez élének kötelező levágása, a hátsó fékhűtők és a diffúzor módosítása miatt veszítenek a többiekhez képest jobban a leszorítóerőből.

Hamiltonék számára nem ismeretlen a szituáció, hiszen hasonló cipőben jártak az ugyancsak kiszámíthatatlanul működő 2018-as autójukkal, illetve volt már hasonló problémás előszezonjuk 2019-ben. Három évvel ezelőtt csak a szezon során tudták kiismerni az autójukat, tavalyelőtt pedig a teszt utolsó pillanatai­ban ­leltek a problémák okaira. Csakhogy akkor volt egy második teszt, idén pedig magukra maradnak a begyűjtött adataikkal.

A másik oldalon Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója elégedetten nyilatkozott, és megállapította, hogy ez volt a legjobb tesztjük, amióta a Red Bull létezik. Minden elsőre működött náluk. Ám annak ellenére, hogy a riválisuk küszködése valósnak tűnt, továbbra is a Mercedest tartják favoritnak, mivel vélhetőleg több üzemanyaggal mentek. Márpedig akinek nincs szüksége alig megtankolt autóra ahhoz, hogy kiismerje annak működését, az rendkívül magabiztos lehet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában