Hétvége

2010.06.05. 02:26

Itáliai mesterek nyomában Kisléghi Nagy Ádám

Egy kiállításért utazott el Rómába a közelmúltban Kisléghi Nagy Ádám, a megyénkben élő festőművész, a Székesegyház falképeinek alkotója. A Caravaggio-tárlat alkalmából a Vatikáni Rádió magyar adásában is megkérdezték a véleményét.

Tersztyánszky Krisztina

- Caravaggio reneszánszát éli Itáliában. Kíváncsiak rá az emberek, elkápráztatja a nem hívőket is - magyarázza Kisléghi. - Azért ilyen népszerű még évszázadok múltán is, mert közérthető, könnyen felfogható nyelvezetet használt az emelkedett, egyházi témák kapcsán is. Ezzel egyszer s mindenkorra új megvilágításba helyezte a szentkép fogalmát. Iskolát teremtett természetelvű, fény-árnyék hatásokra épülő kompozícióival. Koszos talpú, utcáról választott modellek alapján dolgozott. Caravaggio után átrajzolódott az egész itáliai festészet, sőt olyan mesterek, mint Rubens vagy Rembrandt is az ő nyomdokain jártak. Példája felszabadította a festőket, őt követve egyéni módon tudták megfogalmazni mondanivalójukat.

Kisléghi Nagy Ádámnak a tizenhetedik századi festőről, s a kiállításról alkotott véleményére a Vatikáni Rádió magyar nyelvű adása is kíváncsi volt. Nem először adott már itt interjút: akkor is megszólaltatták, amikor tavaly ősszel XVI. Benedek pápa egyetlen magyarként meghívta az egyházi hagyományokat követő mai művészek találkozójára.

A mostani beszélgetés apropója nyilvánvaló, hiszen Kisléghi köztudottan a caravaggio-i iskola követőjének vallja magát.

- Két évtizede ösztönösen nyúltam ehhez a kifejezési módhoz. Olyan festészeti nyelvezetet és technikát kerestem, ami képes hordozni azt, amit el szeretnék a képeimmel mondani, s ezt a caravaggio-i hagyományban találtam meg - vallja a festőművész. - Eredetiben látva lenyűgözött a képek léptéke, térbeli megjelenése. Nem volt rajtuk semmi máz vagy porréteg, épp olyan nyersen és drámaian hatottak, mintha most kerültek volna le a festőállványról. A szemem ilyenkor sok százezer fotót készít, amik az agyamban rögzülnek, s később ezekből táplálkozom. Óriási feltöltődést, inspirációt adott számomra ez a kiállítás. Nem dekadens, nem lehúzó, hanem összeszedett, a színek, formák és fények hi- teles megjelenítésével meggyőzi a szemlélőt a maga igazáról.

Caravaggio persze nem volt szent - teszi hozzá a művész - nagyon is viharos életet élt. Párbajozott, gyakran kellett menekülnie, s még csak 36 éves volt, amikor meghalt. Mélyről vette a lendületet, úgy ért el az emelkedett témákig. Nagyon sokat és nagy közmegelégedésre dolgozott, nemcsak egyházi, hanem világi megrendelésekre is. Ezért vannak képei szerte a világban.

- Kár lenne ezt a technikát a sírba vinni - véli Kisléghi Nagy Ádám. - Miért ne indulhatna el ma egy művész a caravaggio-i úton? Sokan furcsán néznek rám, amiért nem huszadik századi művészek közül merítem a példaképeimet, hanem visszanyúlok a gyökerekhez. Ha kell, Rómáig is elmegyek értük.

Kisléghi a világ zajától elvonultan, ahogy ő mondja, remeteként él és dolgozik. Sokat alkot, világi és egyházi, hazai és külföldi megrendeléseket teljesít. Modell után fest, lényegre törően, nem szeret fecsegni , nem tesz kitérőket. Mint ahogy ez látható tavaly készült Szent Ferenc elragadtatása című képén is, melyet magánmegrendelésre festett, s most egy sárospataki egyházmegyei gyűjteményben van kiállítva.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!