Érdekesség

2019.06.23. 07:00

Történelmi visszatekintő

Mik történtek a nagyvilágban, amik hatást gyakorolnak mai életünkre?

Kelemen Attila

182 éve, 1837-ben elfogadták Charles Goodyear gumiszabadalmát.

182 éve, 177 éve Cyrus Hall McCormick szabadalmaztatta az aratógépet.

153 éve, 1866-ban halt meg Adam Clark angol mérnök. 1834-ben Széchenyi Istvánnal jött először Magyarországra az Al-Duna szabályozásához szükséges gépek összeállítása végett. 1839-ben névrokona, a Lánchidat tervező Tierney William Clark őt bízta meg az építkezés vezetésével, melyet 1842–49 között végzett. Letelepedett Magyarországon, és 1847-ben az országos közlekedési bizottság tanácsadója lett. 1848-ban Széchenyi mellett a közlekedési minisztérium műszaki tanácsosa volt.

A Dömös lapátkerekes gőzös

116 éve, 1903-ban Henry Ford megalapította a Ford Motor Companyt. 39 éves koráig kizárólag sikertelen üzleti vállalkozásokat könyvelhetett el. Pedig tehetséges szerelő és órajavító volt, ráadásul már 16 éves korában kidolgozta a sorozatgyártás tervét, de abban az időben még nem volt szükség tömegtermelésre. Első két autóépítő vállalkozása tönkrement, de nem adta fel. Tehetsége és gyakorlata volt, de pénze nem sok, ám a kedvezőtlen előjelek ellenére nemsokára egyre több befektetőt talált. Autóit először főleg külsős cégekkel gyártatta. Az első Ford T-modell 1908-ban jelent meg a piacon, nyolc évvel később pedig a többi kocsi átlag 1000 dolláros árával szemben a Fordhoz már 345 dollárért hozzá lehetett jutni.

145 éve, 1874-ben megindult a fogaskerekű vasút a Városmajortól a Svábhegyig.

106 éve, 1913-ban Tiny Broad­wick ejtőernyős ugrást hajtott végre repülőgépről. Ő volt az első női ejtőernyős.

68 éve, 1951-ben felrobbant a Dömös gőzhajó. A Mohács és Budapest között közlekedő hajó Fajsznál világháborús aknára futott, amely felrobbant, majd a kazánok robbanása után elsüllyedt. A hajón utazó, a budapesti piacra igyekvő mohácsi kofák közül sokan életüket vesztették.

Ezek is érdekelhetik