Hétvége

2009.03.21. 03:27

Mérei Tamás: jobban nem lehet spórolni

Rendkívül nehéz gazdasági körülmények között vette át öt évre szóló igazgatói megbízatását Mérei Tamás csellóművész a Savaria Szimfonikus Zenekarban. Most már bizonyos, hogy a zenekar idén 39 millió forinttal kevesebbet kap fenntartóitól, de az új igazgató azt ígéri, egy zenész sem kerül az utcára.

Peltzer Géza

Kinevezése első hetének végén ülünk le beszélgetni a fiatal művészel.

- Nem tudom, gratuláljunk-e a kinevezéshez, vagy részvétünket fejezzük-e ki. Sikerült az eltelt néhány nap alatt felmérni a zenekar körüli állapotokat?

- Már múlt nyár óta készülök a megbízatásra, így túl sok meglepetés nem ért. Ha csalódás ért ez alatt a két hét alatt, az inkább pozitív volt. A megye és a város, a két fenntartó hozzáállása ígéretesebb a zenekari ügyekhez, mint amire korábban számítottam. Mindketten elkötelezettek a zenekar fenntartásában, és ugyanúgy, mint mi, erejükön felül vállalva próbálnak meg a közös cél érdekében segíteni. Azt tudni kell, hogy ez az egyetlen szimfonikus zenekar az országban, amelynek két fenntartója van.

- És ez az ország legkisebb szimfonikus zenekara...

- ... és a legszegényebb megyeszékhely, amelynek szimfonikus zenekara és színházi társulata is van. A válság miatt a város a jövőben nem számíthat annyi iparűzési adóbevételre, mint a korábbi években, de a megyei önkormányzat is nehéz helyzetbe került. Erőteljes versenyhelyzet alakult ki a művészeti csoportok között a nézőkért, hallgatókért. Azzal, hogy elindult a színház, nem lett több pénzük az embereknek kultúrára. Úgyhogy mi is kimegyünk az emberekhez, olyan zenét fogunk játszani nekik, amit szívesen hallgatnak. Szórakoztatni fogunk, ott leszünk Szent Iván-éjen, a karneválon, ha kell filmzenét is játszunk a Bartók Teremben. A megye más városaiban is meg fogunk jelenni, koncerteket fogunk adni. Szorosabb együttműködést szeretnék kialakítani a többi kulturális intézménnyel. Szeretném, ha rendszeresen találkoznánk, egységesen tudnánk megjelenni a kulturális piacon. Ausztriában, elsősorban Burgenlandban és Stájerországban vannak jó lehetőségeink. Előrehaladott tárgyalásokat folytatok az ügyben, hogy rendszeres fellépési lehetőséget kaphassunk ezen a területen.

- A Filharmónia Kht.-vel megszakadt a zenekar kapcsolata, amely az előző igazgató számájára írható.

- A Filharmóniával pár éve megszakított kapcsolatunk a jövő szezonban újra indul. A koncertek a Bartók Teremben lesznek ezután, közösek lesznek a bérleteink, mi részt veszünk a Bartók Fesztiválon.

- Miért vállal ilyen feladatot egy sikeres csellóművész?

- Tisztában vagyok azzal, hogy missziót vállaltam fel. Hogy miért? 1991 óta lefelé szálló ágban van a zenekar, a bevételi tervek azóta nem teljesültek, a koncert-, a közönségszám, a külföldi fellépések csökkennek, ez nem vezethet elvileg máshoz, mint a tönkremenéshez, megszűnéshez. Öt év múlva akkor lennék elégedett, ha ez a negatív tendencia megfordulna. A zenekart gyermekkorom óta ismerem, szüleim játszottak az együttesben, így emocionálisan is erősen kötődöm az együtteshez.

- Van olyan szimfonikus zenekar a világon, zenekar, amely eltartja magát?

- Ilyen nagyzenekar - talán a Bécsi Filharmónikusokon kívül - nincs a világon. Minden zenekar támogatásra szorul a komolyzenei piacon, amely egyébként deficites és túltelített ma.

- Mit lehet tudni a zenekar ez évi támogatásáról? A zenészek között már több pletyka kelt szárnya, egyfajta leépítéshangulat alakult ki.

- A számokkal tisztában vagyok ma már: 39 millió forinttal kevesebből gazdálkodhat a zenekar, mint egy évvel korábban. Ez a költségvetésünk körülbelül 15 százaléka. Ennek nagyjából felét, tehát 19 milliót a személyi kiadásokból kell megtakarítani. De egyrészt nyugdíjazással, másrészt egyéb, a négy fő szempont - működőképesség, művészeti, gazdasági, szociális - figyelembevételével kialakított megoldással ezt kezelni lehet úgy, hogy senkit nem kell kiraknunk az utcára. De húrra, ruhára egyéb fontos dolgokra is alig, vagy egyáltalán nincs előirányzat. Már most is a működőképesség határán van a zenekar, nem tudom, mi lesz, ha nem tudunk a tervezetthez képest több bevételhez jutni. Ha például nem tudjuk lecserélni a régi húrokat, az már a zenekar hangzásán is nyomot hagy. Ideges lesz a karmester, és előbb-utóbb megérzi a közönség is. Az az igazság, hogy ennél tovább már nem lehet spórolni. 

- Milyen a kapcsolata a zenekari tagokkal és a karmesterrel?

- A zenekar tagjainak közel nyolcvan százaléka támogatta kinevezésemet, ilyen arányban még nem fogadtak el karmestert ismereteim szerint. Az, hogy Alpaslan Ertüngealp művészeti vezető is pályázott az igazgató posztra, világosan jelzi, hogy tisztában van azokkal a feladatokkal, amik az igazgatóra várnak. Az ő elképzeléseinek megvalósítását a lehetőségek adta kereteken belül természetesen tovább folytatjuk.

- Az új művészeti törvényt már elfogadta az országgyűlés. Mit jelent ez a zenekar számára?

- A normatív alapú támogatási rendszerben nem tudnak bennünket nem összehasonlítani a többi hazai szimfonikus zenekarral. Viszont az objektív helyzetünk tekintetében szinte minden szempontból az utolsók vagyunk. A Bartók Terem 360 fős, szemben a többi 600-800 fős koncertteremmel. Szombathelyen 80 ezer ember él, a többi zenekart fenntartó város ennél kétszer, háromszor nagyobb. A fizető nézők, koncertek száma viszont ettől az egyáltalán nem mellékes szemponttól függetlenül kerül elbírálásra. Az állami hozzájárulás mértékét 70 százalékban befolyásolják a fenntartói döntés által meghatározott feltételek, a támogatás nagysága, és a zenekar létszáma együttesen. Az általunk determinálható rész ezzel szemben mindössze harminc százalék. Szeretem a kihívásokat, de a most megoldandó helyzet már túlfeszíti húrt. Ettől függetlenül bízom a fenntartókban, a zenekar tudásában, és magamban. Biztos vagyok abban, hogy közösen túl fogjuk élni ezeket a kétségtelenül embert próbáló, történelmi léptékkel mérve is nehéz időket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!