Hírek

2009.03.03. 03:29

Iskolai agresszió: virtuális gyilkosságok

<b>Szombathely</b> - Eldurvuló diákcsínyek, tanárt verő diákok, szülők. A média közvetítésével újabb és újabb esetek kerülnek napvilágra. Mi áll az agresszió hátterében, s mi a megoldás? Márainé Márkus Ibolya klinikai gyermek-szakpszichológust kérdeztük.

Bajdó Bettina-Vojnovics Viktória

- Míg a gyerek a tévét nézi, addig sem csavarog, nyugodtan kitakaríthatok, míg a számítógépes játék véget ér, internetezés közben nem eshet baja - gondolja a szülő, aki időhiányban szenved. S talán nem is tudja, hogy míg ő takarít, bevásárol, a nagyszobában milyen hatások érik gyermekét.

- A számítógépes játékokból, internetről, filmekből hihetetlen erőszakáradat éri el a gyerekeket, akik nemegyszer ezek szereplőit tekintik követendő mintának, s így az agressziót az élet természetes velejárójának - mondja Márainé Márkus Ibolya. A legveszélyesebbek a virtuális játékok, hiszen a gyermek teljesen azonosul játék közben a szereplővel, az ő kezében van a fegyver, ő lő. S ha olyan az ő személyisége, lelkiállapota, akkor mindezt kivetítheti a valóságba. Hiszen következmények nélkül ütött, rúgott, gyilkolt a játékban, akkor miért ne tehetné meg a valóságban is? A viselkedészavaros és agresszív gyerekeknél megfigyelhető, hogy rengeteget gépeznek - mondja a szakember. Mindehhez hozzájárulhat, ha az otthoni mintákban is jelentkezik az agresszió, például egy agresszív apa-minta befolyásolhatja a gyermek erőszakhoz való viszonyát, azonosulva az apával, maga is gyakran az agresszió útjára lép, ugyanígy hatnak később a kortárs csoportok is. Az agressziót pedig valahol ki kell élnie a gyereknek: s ennek színtere elsősorban attól függ, hogy milyen a család. Ha az otthoni légkör megengedi, hogy levezesse ezt a feszültséget, akkor megteszi otthon, ha nem, akkor jön az iskola. Annak okát, hogy az agresszió miért harapózik el egyre jobban, összetett társadalmi folyamatokban kell keresnünk. A legfontosabb ok, hogy kevés idő jut a családban a gyermek személyiségére, érzelmeire. A család már nem minden esetben áll biztos támaszként a gyermek mögött. Egyre inkább hiányzik az a közeg, amelyben megértik, elfogadják, szeretik, meghallgatják. A szülő is egyre gyakrabban fáradt, a gyerek nevelését legszívesebb átadná az iskolának. Az iskola pedig azt érzi, hogy egyedül kevés a helyzet megoldásához, kellene a család is - s kirajzolódik egy ördögi kör. A probléma azonban nem csak a családban gyökerezik: változás állt be a társadalomban is. Reklámok csábító, a média modellnyújtó hatása is rossz irányba visz, azt sugallja: lehetsz sikeres kitartás és tanulás nélkül is. Eltűntek a klasszikus értékek és velük együtt a motiváció. Elsivárosodtak az emberi kapcsolatok: a diszkók, a partik és a hangos zene nem adnak lehetőséget arra, hogy beszélgessünk, kapcsolatokat létesítsünk. Ehhez járul hozzá az alkohol agressziófokozó hatása, ami szintén probléma a fiatalság körében. Ez a folyamat már megállíthatatlannak tűnik.

A média, a társadalmi viszonyok nem fognak gyökeresen változni, az öldöklős játékok sem tűnnek el a számítógépekről. Az iskoláknak pedig egyre kevesebb eszközük lesz e folyamat visszaszorítására, a gyerek visszafogására. Hiszen a gyermek jogaira hivatkozva már egy-egy han-gosabb szó után személyiségi jogaiban sértve érzi magát, a pedagógus pedig egyre kevesebbet mer, s a nevelési folyamat még inkább kicsúszik a kezéből. - A rossznak beállított gyerekben kialakul egy negatív én-kép, s így ennek próbál megfelelni, ezzel be is zárult az ördögi kör - folytatja a szakember. - Amelyben helyet talál magának az agresszió, hiszen nincsenek pozitív visszajelzések, a gyerek feszült, frusztrált. Egyre több agresszív cselekedetet követ el. Mit lehet tenni? - merül fel a kérdés. Mindenekelőtt a pedagógusoknak meg kell tanulni kezelni ezeket a helyzeteket, felismerni az agresszió legapróbb jeleit is. A tapasztalat azt mutatja, hogy az agresszív gyerekeknél csupán apró lépésekkel lehet eredményt elérni. Ha az ember elfogadást, szeretetet, érzelmi odafordulást mutat, s olyan mintát nyújt, ami nem a megszokott, az meghökkenti azt a gyereket, aki otthon a durvaságra szocializálódott. A kulcs: megadom, s cserébe várom a tiszteletet. E téren azonban az iskolának, a szülőknek, a szakembereknek is együtt kell működniük. A helyzet megoldásához jóval mélyebb változásokra is szükség lenne: a kiváltó okok megszüntetéséhez a társadalomnak, a családnak és a társas kapcsolatoknak is át kellene alakulniuk. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!