Hírek

2015.01.05. 21:00

Fizetős M86-os - Kikerülik az elkerülőt

Senki sem örül a fizetős M86-osnak, de a megyei matricák iránt óriási az érdeklődés. Ennek ellenére kiürült az autóút.

Budai Dávid

A fizetőssé lett M86-os alaposan megmozgatta Vas megyét csak most már az alsóbbrendű utakon van a mozgás, legalábbis az általunk megkérdezett váti lakosok szerint. Egészen december 31-éig mindenki úgy tudta, hogy Vas megye megússza a megyei matrica kérdést, aztán robbant a bomba mégis fizetős lett az M86-os.

Hende Csaba korábban azt nyilatkozta, hogy csupán ellenzéki riogatás a fizetős 86-os, majd miután szembesült ő is a ténnyel úgy fogalmazott: a rosszul előkészített, diszkriminatív és igazságtalan döntés ellen minden erejével küzdeni fog. A szombathelyi baloldal hétfőn sajtótájékoztatón jelentette be, hogy csütörtökön teljes szélességében blokád alá vonják a 86-ost, ha szerda éjfélig nem sikerül Hende Csabának elérnie a döntés visszavonását. Itt tartunk most.

Megpróbáltunk utánajárni annak, hogy mit szólnak az emberek az útdíjhoz, van-e kereslet a megyei matricákra, és hogy mit éreznek a környező településen élők abból, hogy január elsejétől fizetni kell a megye egyetlen autóútján. Így Vát felé vettük az irányt az immár fizetőssé vált úton.

Képünkön látható: alig van autó az M86-oson, amióta fizetőssé lett: helyette a jelentős forgalom a közeli Váton megy keresztül (Fotó: Tímár Gergely)

Azt talán túlzás lenne állítani, hogy úgy éreztük magunkat, mint egy észak-koreai autópályán, de az tény, hogy csak elvétve találkoztunk autókkal. Váton, hol máshol, mint a település kocsmájában kezdtük a kérdezősködést. Itt megtudtuk, hogy a település forgalma érezhetően megnőtt az utóbbi időben. Ami nem csak amiatt baj, mert így a megszokott nyugalmuk odalett, hanem amiatt is, mert az áthaladó autósok gyakran nem tartják be a sebességhatárokat. Az iskolába igyekvő gyerekek veszélynek vannak kitéve, mivel át kell menniük az úton. Arra a kérdésre, hogy megvették-e már a matricát, egy neve elhallgatását kérő férfi azt nyilatkozta, hogy igen, mivel nem volt más választása. Bár szerinte nincs szó hatalmas összegről, hiszen havi 416 forintos pluszkiadást jelent, sokaknak ez az összeg is megterhelő. Ráadásul mindenki abban a hitben élt eddig, hogy a 86-os út nem lesz fizetős.

Pup József, Vát polgármestere elmondta, már az út fizetőssé tételének első napján érezhető volt a megnövekedett forgalom. Aki egy héten egyszer vagy kétszer megy Szombathelyre Répcelak vagy Sárvár irányából, az nem fogja megvenni a matricát, csak az, aki gyakran tesz hosszabb utakat. A polgármester túlzásnak tartja, hogy Vas megyében húsz kilométerért kell annyit fizetni, mint máshol százért. Megkérdeztük, bízik-e abban, hogy a kormány visszavonja az intézkedést, de Pup József szerint, ha egyszer elhatározták, hogy fizetős lesz, akkor ennek megváltoztatására nem sok esélyt lát. Arra a kérdésre, hogy ő mint a település polgármestere mikor értesült az útszakasz fizetőssé válásáról, elmondta: január elsején fél kettőkor, miután a Fő téri szilveszterről tartott hazafelé. Akkor látta meg a fizetős szakaszt jelölő táblát, így aznap este ő is szabálytalanul ment végig az úton, hiszen meg sem tudott fordulni. Ő egyébként még nem vette meg a matricát, de valószínűleg ez csak idő kérdése.

Pup József Vát polgármestere szerint ha egyszer elhatározták, hogy fizetni kell, akkor ennek megváltoztatására nem sok az esély. (Fotó: Tímár Gergely)

Név nélkül többen is azt nyilatkozták a településen, hogy inkább elmennek Zanat felé, ha Szombathelyre akarnak eljutni és mivel nem sokkal hosszabb veszteségnek sem nagy, hogy nem használhatják ingyen az elkerülőt. Az átmenő forgalom megnövekedése viszont komoly teher a településen élőknek, eddig biztonságosan lehetett biciklizni, most viszont ennek vége szakad. Próbáltuk a fizetős szakasz haszonélvezőit is keresni a településen, de Váton nincsen étterem, így csak elszenvedői vannak a megnövekedett forgalomnak.

Átterelődött a forgalom az M86-osról. A vátiak szerint már most érezhető a változás. (Fotó: Tímár Gergely)

Kukor Péter töltőállomás-vezető elmondta: minden második-harmadik ember érdeklődik a megyei matrica után. Páran vannak csak azok, akik inkább kikerülik a fizetős szakaszt, de nem hajlandóak fizetni. Fizetni persze senki nem akar, próbáltuk megtudni mi az általános reakció a megyei matricákat illetően, de állítólag a nyomdafesték nem tűrné el választ, így lemondtunk ennek közléséről. Kukor Péter szerint a legnagyobb baj azzal van, hogy húsz kilométer jó minőségű út miatt kell fizetni ötezer forintot, közben pedig a megye többi útja elhanyagolt állapotban van.

Az utak állapotán mi sem tudunk segíteni, de a matricák körül kialakult tanácstalanságban megpróbálunk. Az eddig ismert matricák továbbra is érvényesek, vagyis a 10 napos, a havi és az éves matricák is kaphatóak változatlan áron. A különbség a régi matricák és a megyei matrica között az, hogy az eddigi matricák adott időszakra területi korlátozás nélkül országos autópálya használatot jelent, az új megyei matricák éppen fordítva, időbeli korlátozás nélküli területi korlátozást jelentenek. Vagyis ha jól tudja tervezni az útjait az évben, akkor könnyen kiszámolhatja, hogy melyik matricavariáció éri meg jobban.

Ha ez megvan, akkor nézze meg, ez mennyibe kerül. Ha eléri a 30-35 ezer forintot, vegyen éves matricát és felejtse el az egész megváltozott útdíjrendszert. Persze ha nem tudja megjósolni a jövőbeni útjait, akkor ez a rendszer semmit nem ér.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!