Hírek

2014.12.09. 13:10

Napi 12 ezer hívás – exkluzív képek és beszámoló a 112 központjából

Szombathely - A sajtót eddig még soha nem engedték be az európai és nemzeti segélyhívó rendszer helyi központjába. Most a Vas Népének sikerült bejutnia: megmutatjuk hogyan működik a rendszer és hogy mennyi büntetést kell fizetniük a telefonbetyároknak. Mert hogy belőlük van bőven: a központokba érkező telefonok több mint fele nem valódi segélyhívás.

Lisztmayer Zsófia

Tavaly valósult meg az Egységes Segélyhívó Rendszer kialakítása és fejlesztése európai uniós támogatással 5,45 milliárd forintból. Az országban két központot alakítottak ki: az egyiket Miskolcon, a másikat Szombathelyen, a Söptei úton lévő egykori határőrlaktanyában. A központban dolgozó operátorok napi feladata az egységes európai segélyhívó számon, a 112-n és a 107-es nemzeti segélyhívó számon érkező hívások fogadása, majd továbbítása az illetékes készenléti szervek (mentők, tűzoltóság/katasztrófavédelem, rendőrség) megyei tevékenységirányító központjaiba. Az egységes rendszer bevezetésével így teljesen külön válik a hívásfogadás és bevetésirányítás. Vagyis a központban dolgozó az információt, például segélykérést közvetlenül továbbküldi a megfelelő szervnek. A hívást fogadónak a téves, a rosszindulatú, vétlen vagy az egyéb nem valódi hívások kiszűrését is el kell végeznie.

Május 19-e óta élesben végzik a munkát a segélyhívó központokban. Az indulás óta hárommillió hívás futott be, amelyek nagy része nem igazi vészhívás. Dr. Balázs Zsolt rendőr alezredes, a szombathelyi központ vezetője elmondta, hogy ha nem a rendeltetésének megfelelően veszik igénybe a számot, akkor eljárást indítanak a hívó ellen.

– Naponta átlagosan 12-15 ezer hívást fogadnak a segélyhívó központokban. Aki nem valós indokkal hívja fel a segélyhívó számot, szabálysértést követ el. Ebben az esetben 5-150 ezer forintos pénzbírsággal sújtható. Amikor valaki felhívja a 112-t vagy a 107-et, a számítógépek jelzik az illető tartózkodási helyének adatait, telefonszámát, vezetékes telefonról indított hívás esetén az előfizető adatai is megjelennek, a beszélgetésről pedig felvétel készül. Heti rendszerességgel érkeznek olyan sértegető hívások, amelyek után megtesszük a szükséges lépéseket, és megindítjuk a szabálysértési eljárást – tájékoztat a rendőr alezredes.

 

Az operátorok által végzett munka lelkileg megterhelő. Dr. Balázs Zsolt úgy véli, a központban dolgozóknak jól kell tűrniük a monotóniát, és empatikusnak kell lenniük, mert krízishelyzeteket is kell kezelni.

– Fontos, hogy jó információkat adjanak meg gyorsan, szükség esetén pedig meg is tudják nyugtatni a hívó felet. A betanulás időszakában igyekszünk minden lehetőségre felkészíteni leendő munkatársainkat. Előfordult, hogy 30-40 perc beszélgetést követően az egyik hívásfogadónak sikerült például valakit lebeszélnie az öngyilkosságról. Munkavállalóink rendelkezésére áll egy pszichológus, akihez nyugodtan fordulhatnak. Ő krízishelyzetben éjjel-nappal elérhető, januártól pedig heti egy munkanapon csoportfoglalkozásokat tart – mondta el.

A központ vezetője szerint jól működik a rendszer, a két központ kiépítése pedig szükséges volt.

– Bármilyen technikai probléma esetén a másik át tudja venni a feladatokat. A rendszerbe érkező hívások nem hely alapján oszlanak meg, hanem véletlenszerűen. Ezért az is előfordulhat, hogy Szombathelyről telefonál valaki be a központba, de Miskolcról válaszolnak neki.

Az sem okoz problémát, ha egy külföldi állampolgár telefonál. Akár 7-8 nyelven is tudnak a hívásokra válaszolni az operátorok. Az angolon, a francián, és a németen kívül a környező országok nyelvét is több híváskezelő beszéli. Az idegen nyelvű bejelentőket pedig szükség esetén egyik munkaasztaltól a másikig lehet kapcsolni.

A szombathelyi központba év elején is vesznek fel operátorokat a tavaly őszi tesztidőszak óta elbocsátott vagy kilépett hívásfogadók pótlására. A tervezett 50 ember felvételével több mint 300 operátor fogadja majd a központba érkező hívásokat. A tesztidőszak hónapjai arra szolgáltak, hogy a kezdő hívásfogadók megszerezzék a kellő rutint és tapasztalatot. A munka elvégzése során ugyanis tudni illik, hogy mikor kell továbbkapcsolni egy hívást a készenléti szervek felé, mikor kell csak információt adni a bejelentőnek, és mikor nem igényel semmiféle teendőt a hívás.

A szellemileg megterhelő munkát hosszadalmas, de alapos kiválasztási folyamat előzi meg. A hívásfogadók precizitásán, és gyorsaságán ugyanis életek múlhatnak. Dr. Balázs Zsolt elmondta, hogy a több órás írásbeli, és szóbeli pszichológiai vizsgálatot héthetes tanfolyam követi.

– A képzést a Körmendi Rendészeti Szakközépiskola munkatársai szervezik és a munkaügyi központ támogatja. A 280 órás tanfolyam során a jelöltek egyebek között a készenléti szervek felépítésével, tevékenységével ismerkednek, szituációkat gyakorolnak, valamint gépírást, szövegírást és szövegértést tanulnak. Megismerkednek továbbá a rendszer informatikai részével, az újonnan érkezők pedig gyakorolhatnak is..

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!