Kultúra

2010.07.19. 02:29

Garas Kálmán kiállítása a képtárban

Garas Kálmán évek óta nagyon jelen lévő, mégis rejtőzködő figyelemmel kíséri a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál eseményeit. Fotóiból a képtárban nyílt kiállítás.

Ölbei Lívia

Garas Kálmánnak - akit igazán nem kell bemutatni a közönségnek - nem ez az első, a Bartók Fesztiválhoz sok szálon kötődő tárlata; néhány évvel ezelőtt a 11-es Huszár úti Vitalitas Galériában láthattunk fesztiváli-szemináriumi fotóiból válogatást. Lám, most emelkedett a tét; és nőtt még a képek mérete is.

A képtári kiállítás nosztalgikus visszatekintés a korábbi fesztiválokra , mondja a programfüzet. Vagyis a fotóművész és a fotóriporter legjobb tulajdonságainak kell egyensúlyba kerülniük ezeken a képeken. Garas Kálmán a szó legmagasabb értelmében krónikás: mindenütt ott van, figyel, dokumentál. Munkájának legszebb paradoxona mégis talán abban fogható meg, hogy úgy kell minden pillanatban, intenzíven jelen lennie ezen a rendkívül érzékeny terepen - próbán, koncerten -, mintha nem is lenne ott. Az intimitás, a műhelymunka, az alkotás maga - mint születés és újjászületés - apró és súlyos pillanatai válnak láthatóvá, és válnak adandó alkalommal művészetté Garas Kálmán felvételein. Ahogy láthatóvá válik a múló idő is, a fesztiválon - egyáltalán: Szombathelyen - visszajáró vendégként megjelenő művészportrékon. Eötvös Péterről, a világhírű zeneszerzőről és karmesterről például az idén készült a legutóbbi, kiállított kép: tavaly itt volt a színházat (az operát) a középpontba emelő jubileumi Bartók Szemináriumon és Fesztiválon, aztán, már az évadban dolgozott a szombathelyi szimfonikusokkal. Lénye - nem csak a Garas-fotón - udvarias határozottságot, belső derűt, erőt és finomságot sugároz.

Úgy kell mindig jelen lennie, hogy észrevétlen legyen

 

Garas Kálmánnak - akit igazán nem kell bemutatni a közönségnek - nem ez az első, a Bartók Fesztiválhoz sok szálon kötődő tárlata; néhány évvel ezelőtt a 11-es Huszár úti Vitalitas Galériában láthattunk fesztiváli-szemináriumi fotóiból válogatást. Lám, most emelkedett a tét; és nőtt még a képek mérete is.

A képtári kiállítás nosztalgikus visszatekintés a korábbi fesztiválokra , mondja a programfüzet. Vagyis a fotóművész és a fotóriporter legjobb tulajdonságainak kell egyensúlyba kerülniük ezeken a képeken. Garas Kálmán a szó legmagasabb értelmében krónikás: mindenütt ott van, figyel, dokumentál. Munkájának legszebb paradoxona mégis talán abban fogható meg, hogy úgy kell minden pillanatban, intenzíven jelen lennie ezen a rendkívül érzékeny terepen - próbán, koncerten -, mintha nem is lenne ott. Az intimitás, a műhelymunka, az alkotás maga - mint születés és újjászületés - apró és súlyos pillanatai válnak láthatóvá, és válnak adandó alkalommal művészetté Garas Kálmán felvételein. Ahogy láthatóvá válik a múló idő is, a fesztiválon - egyáltalán: Szombathelyen - visszajáró vendégként megjelenő művészportrékon. Eötvös Péterről, a világhírű zeneszerzőről és karmesterről például az idén készült a legutóbbi, kiállított kép: tavaly itt volt a színházat (az operát) a középpontba emelő jubileumi Bartók Szemináriumon és Fesztiválon, aztán, már az évadban dolgozott a szombathelyi szimfonikusokkal. Lénye - nem csak a Garas-fotón - udvarias határozottságot, belső derűt, erőt és finomságot sugároz.

Úgy kell mindig jelen lennie, hogy észrevétlen legyen

 

A képtári kiállítás nosztalgikus visszatekintés a korábbi fesztiválokra , mondja a programfüzet. Vagyis a fotóművész és a fotóriporter legjobb tulajdonságainak kell egyensúlyba kerülniük ezeken a képeken. Garas Kálmán a szó legmagasabb értelmében krónikás: mindenütt ott van, figyel, dokumentál. Munkájának legszebb paradoxona mégis talán abban fogható meg, hogy úgy kell minden pillanatban, intenzíven jelen lennie ezen a rendkívül érzékeny terepen - próbán, koncerten -, mintha nem is lenne ott. Az intimitás, a műhelymunka, az alkotás maga - mint születés és újjászületés - apró és súlyos pillanatai válnak láthatóvá, és válnak adandó alkalommal művészetté Garas Kálmán felvételein. Ahogy láthatóvá válik a múló idő is, a fesztiválon - egyáltalán: Szombathelyen - visszajáró vendégként megjelenő művészportrékon. Eötvös Péterről, a világhírű zeneszerzőről és karmesterről például az idén készült a legutóbbi, kiállított kép: tavaly itt volt a színházat (az operát) a középpontba emelő jubileumi Bartók Szemináriumon és Fesztiválon, aztán, már az évadban dolgozott a szombathelyi szimfonikusokkal. Lénye - nem csak a Garas-fotón - udvarias határozottságot, belső derűt, erőt és finomságot sugároz.

Úgy kell mindig jelen lennie, hogy észrevétlen legyen

 

A képtári kiállítás nosztalgikus visszatekintés a korábbi fesztiválokra , mondja a programfüzet. Vagyis a fotóművész és a fotóriporter legjobb tulajdonságainak kell egyensúlyba kerülniük ezeken a képeken. Garas Kálmán a szó legmagasabb értelmében krónikás: mindenütt ott van, figyel, dokumentál. Munkájának legszebb paradoxona mégis talán abban fogható meg, hogy úgy kell minden pillanatban, intenzíven jelen lennie ezen a rendkívül érzékeny terepen - próbán, koncerten -, mintha nem is lenne ott. Az intimitás, a műhelymunka, az alkotás maga - mint születés és újjászületés - apró és súlyos pillanatai válnak láthatóvá, és válnak adandó alkalommal művészetté Garas Kálmán felvételein. Ahogy láthatóvá válik a múló idő is, a fesztiválon - egyáltalán: Szombathelyen - visszajáró vendégként megjelenő művészportrékon. Eötvös Péterről, a világhírű zeneszerzőről és karmesterről például az idén készült a legutóbbi, kiállított kép: tavaly itt volt a színházat (az operát) a középpontba emelő jubileumi Bartók Szemináriumon és Fesztiválon, aztán, már az évadban dolgozott a szombathelyi szimfonikusokkal. Lénye - nem csak a Garas-fotón - udvarias határozottságot, belső derűt, erőt és finomságot sugároz.

Úgy kell mindig jelen lennie, hogy észrevétlen legyen

 

Úgy kell mindig jelen lennie, hogy észrevétlen legyen

 

Úgy kell mindig jelen lennie, hogy észrevétlen legyen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ezek is érdekelhetik