Váratlan helyzetek a közutakon

2019.02.24. 11:30

Szakértő ad tanácsokat: mit tegyünk a legváratlanabb közlekedési szituációkban?

Sajnos a közelmúltban nem egy alkalommal történt személyi sérüléssel járó közúti baleset a megyénkben. Több esetben váratlan szituációkkal találták szembe magukat az autósok. És mivel nem tudtak időben reagálni, elkerülhetetlenné vált az ütközés. Hogy fel lehet-e készülni a legváratlanabb közúti eshetőségre, azt mindenki döntse el magában. Cikkünkben felvázolunk öt nem várt körülményt, amelyekhez a legideálisabb reakciókat is felvázoljuk vezetéstechnikai szempontból.

Kelemen Attila

Szerencsés esetben van szemkontaktus az elénk kerülő gyermekkel. Ha nem látott meg bennünket, akkor a mozgásának iránya kiszámíthatatlan számunkra Fotó: Shutterstock

A lent felsorolt esetek során ugyan a pillanat törtrésze alatt kell(ene) döntenünk; ám nem árt, ha tudjuk, hogy mi a helyes reakció a részünkről, amivel – jobb esetben – elkerülhetjük az ütközést, vagy éppenséggel minimalizálni tudjuk az anyagi kárt, illetve a személyi sérülés valószínűségét. Nyilván az esetek többsége a körültekintő, szabálykövető vezetéssel (követési távolság, megengedett sebesség betartása) elkerülhető. Ám ezúttal vezetéstechnikai szempontból vesszük górcső alá az adott szituációkat.

Hogy valójában mit tegyünk az adott helyzetekben, mi a legideálisabb válaszunk a váratlan körülményekre, arról Nagy István, egy autósiskola vezetője adott hasznos tanácsokat.

Szerencsés esetben van szemkontaktus az elénk kerülő gyermekkel. Ha nem látott meg bennünket,
akkor a mozgásának iránya kiszámíthatatlan számunkra Fotó: Shutterstock

1. Heves esőzés során az autónk felül a vízen (aquaplaning).

– Ez általában akkor következik be, ha erősen nyomvályús úton haladunk, és a mélyedésekben nagy mennyiségű víz keletkezik. Ebben az esetben törekszünk arra, hogy a jármű kereke ne a nyomvályúban haladjon, hanem „közöljük” azt. Ha mégis bekövetkezik a vízen úszás, a gázt azonnal vegyük le, és mert ilyenkor általában oldalirányba indul el az autó, mindenképpen próbáljunk ellenkormányozni, hogy járművünk egyenesen haladjon tovább. Manőver közben óvatosan fékezzünk!

2. Autópályán az előttünk haladó jármű vészfékez. Tételezzük fel, hogy a megengedett követési távolság határán vagyunk.

– Mi is azonnal fékezzünk, és ha irányítható az autónk (mert működik az ABS), valamelyik, de lehetőség szerint jobb irányba (leállósáv) kormányozzunk. Ha az erős fékezés miatt az autónk irányíthatatlan, egy rövid időre (irányváltoztatás idejéig) engedjük fel a féket.

3. Belterületen, a parkoló autók mögül – nem gyalogátkelő helyen – egy gyermek lelép az útra, át akar kelni.

– Satufék, a kormányt a szituációnak megfelelő oldalra kell rántani! Mindenképpen kerüljük el, hogy a gyermeket elgázoljuk. Ha a gyalogos mozgásából lehet következtetni a haladási irányra, és netalántán szemkontaktus van vele, és látjuk, hogy meglátott bennünket (valószínűleg megállt), akkor a mozgásának irányában kormányozzunk.

4. Egy főúton vad ugrik az autónk elé oldalról.

– Mindenképpen törekedni kell arra, hogy ne találkozzunk (főleg nagy testű) vaddal. Ezért satufék, és mivel a vad nagyon ritkán fordul vissza (eldöntötte, hogy átmegy és lendületben van), ahonnan jött, abba az irányba kormányozzunk. Természetesen az út melletti tárgyak, árok, fa, szalagkorlát, áteresz figyelembevételével.

5. Egy beláthatatlan kanyarban szembe találjuk magunkat egy előzésbe kezdő járművel, ami már nem tud visszasorolni az előzni kívánt autó mögé, de már a manővert sem tudja befejezni.

– Ha van lehetőségünk, mindenképpen erősen fékezzünk, de sokkal fontosabb az autó irányváltoztatása, a frontális ütközés elkerülése. Mindenképpen jobbra térjünk ki, hiszen ez a legideálisabb menekülési irány, feltérképezve az út szélét és a mellette lévő tárgyakat. Ez nagyon nehéz manőver, hiszen tizedmásodpercek alatt kell eldöntenünk a legideálisabb menekülési lehetőséget. Ha az út mellett kisebb, de nem mély árok van, illetve föld vagy szántóföld van, ez az ideális menekülési irány (bízva, hogy a fák ritkán vannak telepítve). Áteresz korlát, szalagkorlát, illetve beton műtárgyak esetén csak az erős fékezésre és a lehetőség szerinti lehúzódásra van lehetőségünk.

Ne feledjük: az esetek többsége a körültekintő, szabálykövető vezetéssel elkerülhető.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!