mobilitási csomag

2020.07.18. 07:00

Reform jön a közúti szállítási ágazatban

Az Európai Parlament elfogadta a nemzetközi szállítást végző járművezetők kiküldetésére vonatkozó új szabályokat, Deli Andor fideszes EP-képviselő szerint a jóváhagyott jogszabályok csökkentik a közép- és kelet-európai fuvarozási vállalatok versenyképességét.

Vas Népe

A sofőrök három- vagy négyhetente hazamehetnek

Fotó: Shutterstock

Az Európai Parlament (EP) brüsszeli plenáris ülésén július 9-én elfogadta, és ezzel a kihirdetésüket követően rövidesen érvénybe lépnek az uniós közúti szállítási ágazat reformját célzó, a járművezetők munkakörülményeire, a nemzetközi szállítást végző járművezetők kiküldetésére vonatkozó új szabályok – közölte az uniós parlament. A mobilitási csomag néven ismert új szabályozás célja, hogy felszámolja a versenytorzító jelenségeket a közúti szállítási ágazatban, javítsa a gépjárművezetők szociális és munkakörülményeit. A csomag számos szabályt egyértelműsít, ezzel is segíti, hogy a jövőben a tagállamok egyformán alkalmazzák az uniós előírásokat. Módosulnak a kiküldetésre, a vezetési és pihenőidőre, valamint a kabotázsra, egy adott tagállamban nem honos fuvarozók alkalmi áruszállítására vonatkozó szabályok.

A sofőrök három- vagy négyhetente hazamehetnek
Fotó: Shutterstock

A fuvarozó cégeknek úgy kell megszervezniük a nemzetközi áruszállításban a járművezetők munkáját, hogy a sofőrök három- vagy négyhetente haza tudjanak menni. Nem lehet a vezetőfülkében tölteni a kötelezően előírt heti rendes pihenőidőt, a munkáltatónak gondoskodnia kell a megfelelő szállásról a pihenéshez. A határátlépést rögzíteni fogják a járművek tachográfjai, így ellenőrizhető lesz, hogy egy ország területén belül ugyanazon járművel végzett két kabotázsművelet között betartották-e a kötelező négynapos várakozási időt. Ez azt biztosítja, hogy ne legyen mód a kabotázs szabályait alkalmazva rendszerszerűen fuvarozni egy adott országban.

A gépjárműveknek legalább nyolchetente vissza kell térniük a cég központi telephelyére.

Megszűnnek a járművezetők díjazásában tapasztalt korábbi méltánytalanságok, a jelentős eltérések. Végezetül egyértelműen kiküldési helyzetnek minősül a kabotázs és a nemzetközi áruszállítás. Kivételt képez ez alól, ha a jármű be- vagy kirakodás nélkül halad át egy országon, és ha csak két ország között végez szállítást.

Deli Andor fideszes EP-képviselő a mobilitási csomag elfogadását rövidlátó és ésszerűtlen döntésnek nevezte. Véleménye szerint a jóváhagyott jogszabályok bürokratikus többletterhet rónak a közép- és kelet-európai fuvarozási vállalatokra, ami csökkenti versenyképességüket. Ennek haszonélvezői az unión kívüli országok fuvarozói lehetnek. – A nyugati tagállamok kezdetektől fogva az általuk már alkalmazott piacvédő intézkedéseket kívánták uniós jogszabályi szintre emelni, a közép- és kelet-európai versenytársak visszaszorítására – fogalmazott.

Az EP hivatalos weboldalán megjelent tájékoztatás szerint a kiküldetésre vonatkozó szabályokat, valamint a járművek visszatérésével és a piacra jutás szabályaival kapcsolatos egyéb módosításokat az irányelv hatálybalépését követő 18 hónap elteltével kell alkalmazni. A pihenőidőre és a járművezetők hazatérésére vonatkozó szabályokat pedig már a rendelet közzétételét követő huszadik naptól. Fenti határidők a mobilitási csomag Európai Unió Tanácsa általi végső elfogadó határozata, majd ezt követően az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetésük után lépnek életbe. A kihirdetésre augusztusban kerülhet sor.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!