2018.08.11. 15:00
A másfél éve díjfizetőssé vált „vasi sztráda, az M86-os út beszédes adatai ”
Szombathely gyorsforgalmi úthálózatra való csatlakozására már 1995-ben készültek tervek, mégis bő tíz évig várni kellett az első kapavágásra. Majd újabb tíz év kivitelezést követően 2016 októberében adták át teljes hosszában az M86-ost. Másfél éve vált fizetőssé, lássuk miről árulkodnak a vasi sztráda statisztikái.
Az M86-os azzal a céllal épült, hogy az M1 autópályát, illetve a távlati M9 gyorsforgalmi utat összekösse a vasi megyeszékhely által. Azaz részét képezi a Balti-tengertől az Adriai-tengerig húzódó E65 közlekedési folyosónak, ami az egykori Borostyánkőút vonalának felel meg.
A vasi autóút kivitelezése hat szakaszban valósult meg 2006 és 2016 között. Előbb a váti (2009), majd a szelestei elkerülőt (2010) adták át, ezt követte a Szombathely–Vát (2014) szakasz. 2015-re készült el a Szeleste–Hegyfalu közötti, kétszer két sávos, végül pedig 2016. október 25-én adták át a Csorna és Hegyfalu közötti szakaszt. A komplett autóút átadását követően csaknem két hónapon át ingyenesen használhatták az autósok, majd 2017. január elsejével díjfi zetőssé vált. Hogy azóta mennyire vált népszerűvé, arról Pécsi Norbertet, a Magyar Közút Nonprofi t Zrt. kommunikációs osztályvezetőjét kérdeztük.
– Az M86-os autóúton rendszeresen végzünk forgalomszámlálást. Az utat naponta 8733 jármű használja, amelyek közül 2268 nehézgépjármű. Mivel kezdetben azt tapasztalták az autósok, hogy a két megyeszékhely között nincs lehetőségük pihenés céljából megállni, csakhamar egy ilyen létesítmény tervezési munkálatai is megkezdődtek.
– Vámoscsalád térségében, a 111-es kilométernél mindkét oldalon elkezdődött a komplex pihenőhely kiépítése, amelynek befejezési határideje 2020. január 31. Itt parkolóhelyek, tengelysúly-mérő állomás, mosdók és játszótér is épül.
– Az előző évi időarányos értékesítéshez képest 2018- ban 17,5 százalékkal több Vas megyei matricát vásároltak az autósok. Ez az érték lényegesen meghaladja az országos átlagot (8,2 százalék)
– tudtuk meg a társaság kommunikációs vezetőjétől. Tehát kétség sem férhet hozzá, hogy hamar közkedveltté vált a „vasi sztrá da”. Az út kiépítésével lényegesen gyorsabbá vált a Szombathely–Győr közötti útszakasz. Mindemellett biztonságosabbá is. A vasi szakasz átadása óta tíz, ott bekövetkezett közlekedési balesetet regisztrált a Központi Statisztikai Hivatal. Ezek közül is csupán négy végződött súlyos sérüléssel. Leibinger Esztertől, a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferensétől megtudtuk, hogy a balesetek bekövetkezése szempontjából jelentős kockázati tényezőt jelentett a sebesség nem megfelelő megválasztása, valamint a haladás és az irányváltoztatás szabályainak megsértése. A Vas Megyei Rendőr-főkapitányság munkatársai folyamatosan értékelik a baleseti helyzetet, és tesznek azért, hogy minél nagyobb arányban megelőzhetők legyenek a balesetek. Megyeszerte rendszeres, átfogó ellenőrzések végrehajtásával tesznek meg mindent a közlekedési szabályok betartatásáért, így az M86-os számú autóút vasi szakaszán is.
A közlekedési balesetek kommunikációja során közleményeik rendszeresen tartalmaznak ajánlásokat, amelyekben felhívják a járművezetők fi gyelmét, hogy minden esetben fokozott óvatossággal és kellő körültekintéssel közlekedjenek, továbbá a szabályokat betartva, járműveik sebességének helyes megválasztásával vegyenek részt a közúti forgalomban!