Ez lesz a jövő motorformulája?

2020.11.21. 07:00

Szakértői kutatómunkával mutatna irányt az autóiparnak a Formula–1

Fenntarthatóság, környezetvédelem, karbonsemlegesség, környezettudatosság, klímavédelem – csak pár szalagcím, ami mellett nem lehet elmenni, ha az autóipar jövőjéről szeretnénk informálódni. A Formula–1 nem csupán hangoztatja ezeket a fontos projekteket, hanem azok zászlóvivője is szeretne lenni. Erről árulkodik a sportág legutóbbi beszámolója, melyben a terveit is ismertette.

Kelemen Attila

A bajnoki címvédő Mercedes hibrid erőforrásai napjainkban

Fotó: AMG Mercedes

Már egy éve annak, amikor a Forma–1 vezetősége első ízben dolgozta ki a fenntarthatósági tervét. Ezzel az amerikai Liberty Media tulajdonában lévő autós gyorsasági világbajnokság is csatlakozott azokhoz a nemzetközi szervezetekhez, amelyek zászlójukra tűzték a környezettudatosságot. Akkor a legfőbb célként azt nevezte meg a sorozat, hogy kisebb ökológiai lábnyomot fog maga után hagyni, azaz 2030-ig nullára csökkenti a szénkibocsátást.

Ez a végcél azóta sem változott. Ami pedig a versenyhétvégéket illeti, 2025-ig teljes mértékben fenntarthatóvá szeretnék azokat tenni. Ezen tervben egyebek között olyan intézkedéseket neveztek meg tavaly novemberben, mint a környezetvédelmi szempontból hatékonyabb logisztika, és a teljes mértékben újrahasznosított energiával működő létesítményeik, gyáraik. Valamint a rendezvényeken az egyszer használatos műanyagokat is szerették volna betiltani. Mivel javarészben belső égésű motorokkal felszerelt autókkal versenyeznek, a terveik lefektetésében külön kitértek a motorformulájuk részletezésére. Az F1-et irányító Chase Carey egy éve arról beszélt, hogy a napjainkban is használt V6-os hibridmotorok a világ leghatékonyabb erőforrásai, hiszen a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával képesek a lehető legtöbb erőt előállítani.

A tavalyi nagy bejelentés óta eltelt egy év, ennek évfordulóján a sportág vezetősége nem feledkezett meg az elért eredményeik prezentálásáról, illetve a további terveik előrevetítéséről.

A részeredmények ismertetése előtt kiemelték, hogy a legfőbb céljuk a száguldó cirkuszban használt erőforrásaik karbonsemlegessé tétele, még annak ellenére is, hogy az egész sportági tevékenységüknek (bármilyen furcsának is tűnik, de) ez a legkevésbé környezetszennyező területe. Az autóipar számára viszont cseppet sem elhanyagolható szempont. A környezettudatos követelményeket szem előtt tartva külsős szakértők bevonásával olyan motortechnológia kialakításán dolgoznak, amely a jövőben irányt szabhat az autóipar számára, akár hosszú távon is.

A bajnoki címvédő Mercedes hibrid erőforrásai napjainkban Fotó: AMG Mercedes

A közlemény szerint a belső égésű motorokban látják a leghatékonyabb megoldást. Kiemelték, hogy az F1 kezdetek óta komoly szerepet vállalt abban, hogy az innovatív fejlesztéseit átültethessék az autógyártásba. Továbbra is hisznek abban, lehetőségük van arra, hogy a belső égésű motorok új generációját vegyítsék a hibrid technológiával, illetve a fenntartható üzemanyagokkal. Azt, hogy ez nem csupán vízió, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Nemzetközi Autómobil Szövetség (FIA) szakembereivel már bele is kezdtek a vizsgálatokba. A munkálatokba a gyártók és az energia­beszállítók embereit is bevonják, ezzel is több tudásra alapozva a kutatói munkát. Teszik ezt annak ellenére, hogy a versenyautók erőforrásainak szénkibocsátása az egész sportági tevékenységet tekintve is eltörpül, annak csupán 0,7 százalékát teszi ki. Másrészt viszont a Földön csaknem 1,1 milliárd gépjármű rója az utakat, amelyekből 1 milliárd belső égésű motorral működik. Meggyőződésük, hogy a környezeti problémákra nem csak egy válasz létezik, azaz nem csak az autók elektromossá tétele az egyetlen járható út. A más új technológiák közül a hibrid erőforrások már 2014 óta jelen vannak a Forma–1-ben, ezekre alapozva már csak tökéletesebbé kell tenniük az erőátviteli mechanizmust. Számos olajbeszállítóval pedig csakhamar ki is fejleszthetik azt a „szuperüzemanyagot”, amely karbonsemlegessé teheti a sportágat, rajta keresztül pedig a teljes autóipart is.

A közlemény kitért az egyéb tevékenységekre is. Hangsúlyozták, hogy az FIA-től megkapták a háromcsillagos környezetvédelmi minősítést a fenntarthatóságra való törekvésükért és a programjukért. A koronavírus-járvány pedig jó pár folyamatot fel is gyorsított. A tévés közvetítéseknél a távolsági munkára fektették a nagyobb hangsúlyt, ezzel harmadával csökkentve az utaztatott személyek, illetve szállítmányok számát – ezzel is jelentősen csökkentve a károsanyag-kibocsátást. Az irodáik pedig tavaly óta már 100 százalékban megújuló energiával működnek.

Ezentúl a csapatokat is kötelezik az egyszer használatos műanyag palackok, evőeszközök mellőzésére. Elvégre az F1 vezetői is aláírták az ENSZ klímaváltozással kapcsolatos keretegyezményét. Ez előírja, hogy aktívan tegyenek a környezettudatosságért.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!