Hirdetés

2018.08.21. 13:15

Hova juthat a hazai e-kereskedelem a következő 5 évben

Miközben a szakmai portálok a hazai e-kereskedelem kimagasló teljesítményéről cikkeznek, kissé mögé néztünk a számoknak. Valóban fényes sikertörténet a magyar online kereskedelem vagy szeretjük kissé felnagyítani a sikereket? Utánajártunk…

A hazai e-kereskedelem évek óta 20 százalék növekedést produkál, ami Európa-szerte kifejezetten magasnak mondható. Találunk ennél nagyobb növekedési ütemet, de mindenképpen előkelő helyen szerepelünk ezen a listán. Sőt, a következő három-öt évben is nagy valószínűséggel megmarad ez a növekedési potenciál.

Akkor hasonlítsuk össze magunkat Európa más piacaival! Itt jön a fekete leves! A kontinens teljes online kereskedelme a tavalyi évben 534 milliárd eurót tett ki, a magyar pedig 1,2 milliárdot. Azt tudtuk, hogy az Egyesült Királyság (178 mrd €), Franciaország (93,2 mrd €) és Németország (93 mrd €) fényévekre van tőlünk, de a különbség kijózanító még abban az esetben is, ha sokkal nagyobb lélekszámú országokról beszélünk, ahol az e-kereskedelmi kultúra visszafogott vélemények szerint is legalább 4-5 évvel előzi meg a miénket.

 

Mi a lemaradás oka?

E-commerce szakértők szerint az e-kereskedelemben törvényszerűen be kell járnia a maga útját. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy fel kell nőnie és folyamatosan fejlődnie kell. A hazai e-kereskedelem lassan kinövi a gyerekbetegségeit, amit jól mutat a logisztikai szektor fejlődése, a bértelhető webáruházak konkurenciaharca, a webáruház-tulajdonosok tudatosságának növekedése, a forgalmi forrásokhoz kapcsolódó szakértői bázis fejlődése, a felhasználói és vásárlói élményt segítő szakirodalom megjelenése magyar nyelven… Végtelenségig sorolhatnánk.

Ennek ellenére ki lehet jelenteni, hogy a hazai e-kereskedelemre még hosszú fejlődési szakasz vár. Nagyon beszédes a holland Dataprovider cég által segített kutatás eredménye, ami az európai piacokon jelenlevő webáruházakat igyekezett felkutatni. A jelentés szerint Magyarországon jelenleg 15 ezer közüli az online áruházak száma, amelyek bizonyos hányada inaktív lehet. Ez a szám Németországban 185 ezer, az Egyesült Királyságban 112 ezer, Hollandiában 85 ezer körüli. Ezek az adatok big data kutatáson alapulnak, így hivatalosnak nem tekinthetők, de kifejezetten pontosak lehetnek.

Az európai piacokon tapasztalt gyakorlat azt mutatja, hogy az e-kereskedelem növekedése nagyjából arányosan vonja maga után webáruházak számának növekedését is. Ez Magyarország esetében 20 százalék körüli növekedést jelentene, de szakértői vélemények szerint a öt éven belül a hazai webáruházak száma nagyjából 30 ezerig nőhet. A megerősödő szektor egyre nehezebbé teszi a belépést a különböző piacokra, illetve egyre több gyakorlott e-kereskedő fordíthatja az erőforrásait külföldi terjeszkedésre új tematikus áruházak létrehozása helyett.

Az e-commerce menedzserek azonban egyetértenek abban, hogy számos termékkör online forgalmazása még bőven tartogat fejlődési lehetőséget az új belépők számára is. Tipikusan ilyen lehet az FMCG szektor, amely a gyorsan fogyó termékek piacát öleli fel. Nem csak a tisztítószerek, higiéniás termékek és kozmetikai szerek lehetnek sikeresek az e-kereskedelemben, hanem a leggyorsabb fogyásúnak tekinthető élelmiszerek is.

A tartós FMCG termékek forgalmazása a legnagyobb e-kereskedők ingerküszöbét is eléri; az Extreme Digital folyamatosan növeli az ilyen termékek kínálatát, már tisztítószereket, pelenkákat, kutyatápokat is vásárolhatunk az edigital.hu webshopban, de számos kisebb áruház specializálódik kifejezetten élelmiszerek és bio termékek forgalmazására is. A hazai piac tehát egészen bizonyosan folyamatos növekedési lehetőséget biztosít a webáruházaknak, így egyre többek számára jelenthet tisztes megélhetést az online kereskedelem.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában