2013.08.27. 17:27
Először alkalmazott útalapozási technika
Az M86-os gyorsforgalmi út építését megelőző ásatásokon az a szakmai kérdés is felmerül, hogy mi történik majd a régészeti lelőhelyek feltáratlan részeivel?
– Az utak legnagyobb földmunkáit az útpályák humuszolása jelenti, ahol régészeti lelőhely esetén új útalapozási technológiát terveznek a kivitelezés során megvalósítani. Ez azt jelenti, hogy az útpálya területén lévő, feltáratlan régészeti objektumok fölött szilárdító anyagot szórnak a területre, és ezt beforgatják, betárcsázzák a humuszba – tudjuk meg dr. Kiss Pétertől, az ásatásokat végző Savaria Megyei Hatókörű Városi Múzeum régészeti osztályvezetőjétől, aki hozzáteszi: nincsenek ismereteik arról, hogy ez a technológia mennyire óvja meg a régészeti leleteket, mert annyira új.
– Itt az M86-os út Szeleste–Hegyfalu szakaszának építése során fogják Magyarországon először alkalmazni ezt a technológiát. Előzetes vizsgálataink alapján csak csekély mélységben lehet a humuszolás utáni beforgatást végezni, különben félő, hogy megsérülnek, esetleg megsemmisülnek a régészeti emlékek – tájékoztatott a régész.