Szombathely

2015.11.27. 14:31

Így képzeli el a fejlesztéseit a Falco-gyár

Novák Tibor, a Falco Zrt. Igazgatótanácsának elnöke fogadott minket, hogy reagáljanak a környezetterheléssel kapcsolatos kérdésekre, valamint Hende Csaba Tiszta levegőt! elnevezésű petíciós kampányára.

Vadas Krisztina

Mint megírtuk, Hende Csaba egy szombathelyi delegációval szerdán a csehországi Jihlavába látogatott, hogy megtekintse a Kronospan-cég ott működő két gyáregységét, valamint hogy megkérdezze a helyieket, mik a tapasztalataik az ott már felszerelt UTWS-szűrőberendezéssel kapcsolatban.

– Felajánlottuk Hende Csabának és a szombathelyi önkormányzatnak, hogy szívesen elvisszük őket Jihlavába, bemutatni nekik az ottani gyárakat, de senki sem élt ezzel a lehetőséggel – kezdte a beszélgetést Novák Tibor.

A jihlavai önkormányzat környezetvédelmi osztályának vezetője, Katarína Ruschková a látogatáskor azt mondta, náluk az egyik kéményre 2007-ben, a másikra 2013-ban került fel a szűrőberendezés. Novák Tibor elmondta, hogy ez az információ részben téves, mert 2007-ben még egy más technológiájú szűrőt szereltek fel. Az UTWS-technológia egy 2012-ben szabadalmaztatott berendezés, amit 2013-ban valóban felszereltek a másik kéményre, de csak kísérleti jelleggel. 2015 elején került fel az UTWS-technológia az EU-lemezlap gyártásának BAT-listájára, azaz a legjobb elérhető technológiák közé. Ezután, 2015 júniusában beszéltek először Hende Csabával arról, hogy szívesen felszerelnék a berendezést Szombathelyen is. Mint elmondta, ezt a beszélgetést még kétszer megismételték, majd ezután indította el az országgyűlési képviselő a petíciós kampányt.

Még jóval ezelőtt, 2015 februárjában küldött egy levelet a Falco Zrt. a szombathelyi önkormányzatnak, amiben arra kérik a városvezetést, hogy támogassák őket a jövőbeli fejlesztések megvalósításában. Ehhez például azt kérték, hogy a Sági utcát adják el a gyárnak.

Novák Tibor, a Falco Zrt. Igazgatótanácsának elnöke
Fotó: Szendi Péter

– Rendbe hoznánk az út állapotát, habár magánút lenne, nem lenne elzárva a közforgalom elől. De a kamionforgalom lebonyolítása miatt ez jó megoldás lenne – hangsúlyozta az elnök. – Az út alatt a befogadó-csatornát is megcsinálnánk, ugyanis jelenleg 400 milliméter elvezetésére képes, a mi csapadékelvezetésünk pedig 1000 milliméter körül van. Emellett a Sági út sarkán lévő régi tanműhelyépületet is megvásárolnánk, mert arra húzódna a vasút, amit szeretnénk kiépíteni. Ha a használaton kívül álló sportpályát is meg tudnánk vásárolni, akkor az kvázi védőzónaként funkcionálhatna a lakók és a gyár között – folytatta.

Novák Tibor elmondása szerint ezekre a kérésekre az önkormányzat hivatalosan azóta sem reagált. Mint elmondta, kidolgoztak egy hosszú távú fejlesztési tervet, amit benyújtanak engedélyeztetésre. Ennek első eleme az UTWS-szűrőberendezés felszerelése lenne.

– Ezek nem követelések és nem feltételei az UTWS-technológia bevezetésének, hanem fejlesztési, logikai folyamat. Az IPPC-engedélyt 2014 decemberében adtuk be, aminek nemrég született eredménye. Most újra be kell adnunk, aminek valószínű megint ilyen hosszú lesz az elbírálási folyamata. Ha ezeket a terveket nem egy csomagban adnánk be, hanem egyesével, akkor hosszú évekig is eltarthatna a procedúra – mondta Novák Tibor.

Cikkeink a témában:

Mit talált a szombathelyi delegáció a csehországi Falco-gyár helyszínén?

Flashmobbal tiltakoztak a Falco-gyár füstje ellen

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!