2021.05.09. 07:00
Jubileumot ünnepeltek: 125 éves a kisföldalatti Budapesten
Már 125 éve, hogy átadták Budapesten a kisföldalattit, ami a világörökség része is – írta közleményében a BKV.
Fotó: BKV
A világ első „metrója” két évtizeddel Budapest alapítása után, egy dinamikusan fejlődő városban indult világhódító útjára. Noha csak alig 4 kilométeres vonalon járt, mégis olyan technikai innovációt jelentett, ami a mai napig mérföldkőnek számít a közlekedés és technika történetében.
A projektgazda Balázs Mór (1849–1897) volt. A föld alatt futó villamosvonal megépítése már önmagában jelentős innovációt jelentett, de felszín alatt futó járművei új ötlet szerint készültek: az első alacsony padlós vasúti járművekről van szó ugyanis, amelyeknek ráadásul mindkét végén vezetőfülke kapott helyet – szemben az akkoriban használt egyirányú, mozdony vontatta járművekkel.
Ezek egyike, a gyári állapotában megőrzött 11-es pályaszámú, favázas jármű ma is a BKV Zrt. évről évre bővülő nosztalgiaflottájának matuzsáleme. A tíz és fél méter hosszú, 14 ülőhellyel rendelkező, 46 utas befogadóképességű jármű 1960-ig állt a közösségi közlekedés szolgálatában, maximális sebessége óránként 50 kilométer volt.
Kiemelt képünkön: Gyári állapotában maradt fenn az egyik favázas jármű