A segélyhívó szám napja

2022.02.11. 18:44

A hőgyészi kisfiú, Balla Noel a legbátrabb segélyhívó - fotók

Sokat javult ugyan a helyzet, de hívások közel fele még mindig nem segítségkérés miatt fut be a 112-re. A legbátrabb segélyhívó díját egy kisfiú kapta.

Budai Dávid

A legbátrabb segélyhívónak járó djat a hőgyészi kisfiú, Balla Noel kapta, aki tavaly nyáron eszméletlen édesanyja mellől tárcsázta a segélyhívót: rajta is múlt, hogy gyorsan érkezett a segítség

Forrás: Horváth Balázs

Az egységes európai segélyhívó szám napját 2009 óta ünneplik február 11-én, ebből az alkalomból tartottak évértékelőt és díjátadót pénteken a szombathelyi hívásfogadó központban. Az ünnepség a Himnusszal és egyperces néma főhajtással kezdődött, amivel a központ koronavírusban nemrégiben elhunyt munkatársáról emlékeztek meg. Aztán dr. Hablicsek Nikoletta rendőr ezredes a segélyhívó szám történetét idézte fel. 

 

Az EU-ban 1991, Magyarországon 1999 óta használják a 112-t segélyhívásra. 2014-ben döntött úgy a kormány, hogy két hívásfogadó központot hoz létre, egyet Miskolcon, egyet Szombathelyen. A két központ több mint 36 millió hívást fogadott. Sajnos sokan még mindig nem rendeltetésszerűen használják a 112-t és szórakozásból, jobb esetben információszerzés céljából tárcsáznak. Eleinte százból 70 volt, ma százból 46 az olyan hívás, ami nem a mentőkre, a tűzoltókra vagy a rendőrökre tartozik. Aki bizonytalan, hogy hívása a 112-re tartozik-e, tárcsázza bátran a segélyhívót.

 

 

 

Az elmúlt évet dr. Balázs Zsolt rendőr ezredes, a Szombathelyi Hívásfogadó Központ vezetője értékelte, aki mindenekelőtt azoknak a kollégáinak mondott köszönetet, akik nem a hívásokat fogadják, hanem a háttérből biztosítják a zavartalan működést. Tavaly csaknem 4,5 millió segélyhívás futott be a központokba, ebből valamivel több mint 1,8 milliót a szombathelyiek kezeltek, ami napi 4500-5000 hívást jelent. Mindössze három esetben történt téves helymeghatározás, ami ráadásul komoly következménnyel nem, csak némi időveszteséggel járt. Előfordul az is, hogy a diszpécserek egyszerűen nem azt értesítik, akit kellene, tavaly 14 alkalommal történt ilyen, néha a hívásfogadó úgy ítéli meg, hogy nincs szükség hatósági fellépésre, miközben pedig van, tavaly egy ilyen eset volt. A hívás fogadására 14 másodperc áll rendelkezésre.

Harangozó Bertalan kormánymegbízott beszélt arról, hogy a segélyhívások kezelői akkor is komoly próbatételnek vannak kitéve, ha csak érdemi hívásokat fogadnak, ne nehezítsük meg hát a dolgukat felesleges hívásokkal, ez mindannyiunk felelőssége. Ahogyan az is – tette hozzá –, hogy a vírus által előidézett helyzetet mérsékeljük azzal, hogy felvesszük az oltást. A kormánymegbízott a 112 munkatársainak azt kívánta, hogy példamutatásban továbbra is álljanak az élen.

 

A beszédek után következett a díjátadó, a műszakok legjobbjai mellett megválasztották az év operátorát, aki 2021-ben Nagy Péter lett, de díjat kaptak azoknak a szervezeteknek a képviselői is, akik sokat tettek a segélyhívó központért, köztük  dr. Lórántfy Mária, a mentők korábbi regionális igazgatója és Fodor István, a Szombathelyi Tankerületi Központ igazgatója is.

Különdíjakat is osztottak, a legbátrabb segélyhívó az a hőgyészi kisfiú lett, aki tavaly nyáron eszméletlenül fekvő édesanyja mellől tárcsázta a 112-t. Balla Noel a hívásfogadó kérdéseire bátran és ügyesen válaszolt, amivel hozzájárult ahhoz, hogy a segítség mihamarabb megérkezhessen. 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!