Budapest-Bamako: Aknamezők, benzinhiány és a rakétakilövőnek titulált fogorvosi szék

<b>VN</b> - Immáron tizedik napja róják a kilométereket a Budapest-Bamako rali versenyzői. A sivatagban éjszakánkánt hideg van, sorra esnek ki a csapatok mindenféle műszaki hiba/sérülés miatt, a Hummeresek mindenkit megmentenek, Marokkóban pedig rakétakilövőnek nézik a fogorvosi széket.

Ambrózai Zsuzsanna-Pum András

Január 22-én a Savaria Motorsport Team 450 km-t tett meg, vad tevékkel tűzdelt vadregényes tájakon, 90%-ban aszfalton. A kijelölt útvonalon haladóktól viszont nagy koncentrációt és pontos navigálást kértek a szervezők, ugyanis régebbi háborúból "ottfelejtett" aknamezők közt haladt át a mezőny.
Január 23-án, a verseny hetedik napján a kemény, sziklás és köves „kerékszaggató” szakaszon a csapat inkább nem, haladt át, kímélték az autókat és inkább 5 pontot vesztettek. Útközben sok rendőri ellenőrzésbe botlanak, amelyeknél csak „ajándék” ellenében engedik tovább őket, egyes csapatok az ilyen helyzetekre több karton cigarettát biztosítottak már az út elején.



Tengelyig merült a sárban a szombathelyi csapat - Fotó: Roppant Team

Január 24-én, a nyolcadik napon az SMT csapatát egy vad szamár ébresztette azzal, hogy a sátor mellett „matatott”. Megtapasztalták a sivatagban az esőt, majd a nap végén a tábor felé haladva elsüllyedtek többedmagukkal egy a tengerpartra vezető agyagos és iszapos talajban. A csapatot végül egy másik korábban beszorult portugál csapat húzta ki két terepjáróval.
Január 25-én a vasi fiúk már áthaladtak a ráktérítőn és estére találtak is egy szervizt, ahol meghegesztik autójuk útközben elrepedt alvázát.

A cseh Hummer Team (7db Hummer H2) az utóbbi napokban felkapott beszédtéma volt a fórumokon. A H2-es Hummer 20-30 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren. Ergo egy kanna benzin = 100 kilométer. Afrikában előfordul, hogy két benzinkút közt, akár 600km is lehet a távolság, így nagyon be kell osztani a készletét a cseh csapatnak. Érdekes tény mellesleg, hogy Afrikában szinte mindenhol csak dízelt lehet kapni, a benzint pedig „aranyáron” mérik, természetesen a Hummerek benzinesek.



A cseh Hummeres csapat pár autója - Fotó: Desert Donkey csapat

A Hummeres csapat az Atlasz hegységen való átkelése közben megannyi személyautót és még egy felborult teherautót is kimentettek a hó fogságából. „Éjfél körül az Atlasz lábánál segítettünk egy teherautó sofőrjének talpra állítani felborult járgányát. Valószinűleg máig sem érti, honnan került elő az éjszakából egy rakás Hummer, akik miután dolgukat végezték, ugyanolyan gyorsan el is tűntek, tova az éjszakába” _ írja blogjukon a csapat egy tagja.

Az 50 millió forint értékű segélyszállítmányt szállító kamionnal is problémák adódtak. A tangeri határnál is nehézkes volt az átjutás, de Marokkónál elakadtak. A marókkói határőrség álláspontja szerint 24 tonna adomány értéke túl nagy és nem vállalja érte a felelősséget az országon áthaladásért. Több napig vesztegelt emiatt egy vámudvarban, ahol a tüzetes átvizsgálás ideje alatt, mint az később kiderült több ezer euró értékű adományt loptak el a kamionból. Rengeteg segítség és közbenjárás után végül továbbmehetett a kamion, kísérőautó nélkül viszont a Nyugat-szaharai szakaszra veszélyes menni.
"Az egyik klinikán a küldött ajándék fogorvosi székről azt hitték a skizofrén marokkói vámtisztek, hogy rakétakilövő" _ írja Gyülevészi Tibor, a Hungary for Africa adomány gyűjtés szervezője a verseny honlapján.
 
A verseny egyik látványos résztvevője a 7-es busz. A csuklós Ikarussal induló csapat képeit nézegetve kissé furcsának tűnik egy "helyijáratos" a sivatagban, de ez jármű kicsit azért eltér a szokásostól. Kisebb-nagyobb módosításokkal az egyik legkényelmesebb verseny-autó. Van projektoruk, nagy LCD tévéjük, zuhanyzójuk és a legfontosabb kényelmi berendezés, egy sörcsap is megtalálható az Ikaruson.



Csuklós Ikarussal Afrikában - a hetes busz - Fotó: a 7-es busz csapata

A hatodik etap, Assa-Smara szakasz egy régebbi Dakar verseny útvonalán vitte a versenyzőket Marokkóból Nyugat-Szaharába, ahol az épp zajló politikai konfliktus miatt katonai kíséretet kapott a mezőny. Nyugat-Szaharában baleset is történt, az Oued Meswar sóstó kiszáradt medrében hajthattak a versenyzők, ahol akár 140-150 km/h-s sebessget is elérhettek. A 29-es csapat Mistsubishijével a kiszáradt meder végén egy vizes-sáros szakaszon felborult. A versenyzők csak könnyebb sérüléséeket szenvedtek, autójuk viszont totálkáros lett. Összetört autójukat az egyik cseh Hummer állította talpra, a kocsi saját lábán ment el a táborhelyig. A versenyt így is folytatják, az autó ilyen állapotban is 80-90km/h-val tud haladni.

A Hummeresek folyamatosan segédkeznek versenytársaikon, útközben még ráleltek Dr. Kőnig János békéscsabai fogorvosra, aki quaddal indult a versenyen. Dr. Kőnig lerobbant a sivatagban az esti órákban, az arra járó egyik cseh H2-es felrakta a quadot a kocsi hátuljára, majd elvitték a pórul járt versenyzőt a következő táborba.
"Az óriás amerikai terepjárók minden évben a Budapest-Bamako védőangyalai. Gyengéd óriásként nyújtják segítő jobbjukat a rászorulóknak, ma reggel a megkapták az újonnan alapított Nap Hőse vándordíjat" _ irják a verseny honlapján.
A mai napon már Mauritániában jár a mezőny, az igazán kemény sivatagi etapokon.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!