Elektromosautó-összeszerelő üzem épülhet Vas megyében

Szombathely - Elektromosautó-összeszerelő üzemet létesítene a megyében Horváth Sándor László, a Bontino prototípusának fejlesztője. Kezdetben évi ötezer autó jöhet majd le a gyártószalagról.

Peltzer Géza

Tavaly nagy visszhangot keltett, hogy Horváth Sándor László nem Magyarországon, hanem az ausztriai Weizben alakította ki üzemét, amelyben azóta -  osztrák állami garanciával kapott 1,5 millió eurós stájer takarékpénztári kölcsönnek köszönhetően - megkezdődhetett a Bontino elektromos autók gyártása. 



A Bontino már bemutatkozott Sárváron Fotók: Benkő Sándor

A vállalkozó most egy Volkswagenhez hasonló népautót akar létrehozni  elektromos kivitelben. Két prototípus már elkészült, a fejlesztés,  az akkumulátorgyártás, és töltőállomás hálózat kialakítása, tesztelése is Németországban történik majd. Az üvegszálas  karosszériaelemek Sopronban készülnek,  az összeszerelés, az alváznak, illetve a futóműalkatrésznek a gyártása pedig egy vasi városban. Hogy melyikben, még nem dőlt el, a vállalkozó, vasi kötődése miatt, azonban ragaszkodik egy helyi összeszerelőüzemhez.

Elektromos kisautók tavaly óta szép számban készülnek Ausztriában, s hogy ez nem csak mese, erről a sárváriak is meggyőződhettek: május elsején a városban körözött két elektromos meghajtású Bontino. Nem véletlen, hogy itt jártak  a Bontinók, mert Sárvár az egyik lehetséges helyszíne lehet egy vasi eletromosautó-összeszerelő üzemnek. A tervezett népautó azonban kicsit más lesz.

- Jelentősebb változás az utastérben lesz - magyarázza a vállalkozó.  A mostani prototípusban levő kétrészes üléseket felváltja az állítható és dönthető komfort ülés, ami mind a két, a vezető és az utasülést jelenti. Az ülések között ital és irat tároló egység lesz, a műszerfal is megváltozik, futurisztikusabb designt kap. Az egész belső tér a kényelem jegyében készül, családias és szeretre méltó.  

A Home Electric Car Concept (HECC  program alapján a Bontino bejegyzett márkanevű elektromosautó család CityMax nevű modelljének befejeződött a tesztelése, kialakult a formai, technikai és műszaki követelményrendszere. Vagyis, Magyarország első, száz százalékban magyar tervezésű és fejlesztésű elektromos autója nagy jövő előtt áll. A Brixxon Kft. ezzel kilép az egyszerű golfautó kategóriából, és belép a nagy autógyártók sorába. 




Álomból valóság. A környezetvédelem ma biztos üzleti befektetésnek tűnik Fotó: Brixxon

Ma már nem az a kérdés, hogy lesz-e magyar autó, hanem az, hogy mennyi és hol lesz az összeszerelés.  A vasi kötődésű vállalkozó mindenképp a megyében építi fel összeszerelő üzemet, ahonnét kezdetben évi ötezer kocsi fut majd  ki, de nem tartja kizártnak, hogy egy idő után akár milliósra is felfuthat az évi darabszám. Ezzel egyidejűleg a Brixxon Elektromos Autó Kft magyarországi székhelyét az Őrségből egy másik Nyugat-Dunántúli városba helyezi át.  

A Bontino CityMax modell nagyobb teljesítményű elektromotort kap mint a prototípus, ötsebességes kéziváltóval, alapfelszereltségben kezelésmentes ólomgél akkumulátorokkal. Bár az autó ideális városi haszonjármű, ennek ellenére a végsebessége 114 kmh, és egy feltöltéssel, forgalomtól függően, 80-110 km lesz a megtehető távolság. Mindezt teszi úgy, hogy a pick-up részben 200 kg terhelhetőség lesz, az utasokkal együtt összesen 400 kg. A dobozos verzió készül. Az elektromos népautó a technika mai állása szerint több, mint száz kilométert tud majd megtenni egy feltöltéssel. A tankolás napelemes kutakon történik és tíz percig tart. 

Ami már biztosnak mondható, az az, hogy a fejlesztések a cég németországi leányvállalatánál lesznek, szintén német akkutechnika kerül az autóba. A karosszéria elemeinek gyártása, valamint az alváznak illetve egyéb szerkezeti eleminek, a futóműalkatrésznek a gyártása Nyugat-Magyarországon történik majd. Az első napelemes Dream of Future multifunkcionális töltőállomás Németországban épül meg, ahol kidolgozásra kerül az ún. modulelemes elektromos autó megvalósítási terve. Ennek oka elsődlegesen az, hogy Németországban komoly támogatást lehet elérni Angela Merkel német kancellár 2008 novemberi programhirdetése óta.




Fejlesztés saját erőből

A Brixxon büszke arra, hogy sem állami támogatás, sem pályázati forrás vagy bármilyen vissza nem térítendő finanszírozás nincs a projektben, azaz teljesen saját fejlesztésben valósult meg a projekt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!