Nem vették észre a combnyaktörést - Borogatást, kenőcsöt ajánlott a kórház a betegnek

2007 óta az Egészségbiztosítási Felügyeletnek (EBF) is rálátása van az egészségügyi szolgáltatók munkájára. A bejelentések alapján vizsgálatot is indíthatnak, s ha visszaéléseket, hibákat tapasztalnak, akár pénzbüntetéssel is sújthatják az intézményeket, magáncégeket. Az elmúlt években a megyében indult eljárás merevedési gondok, észre nem vett combnyaktörés és hibásan kitöltött kórlapok miatt is.

Bajdó Bettina

Az EBF-nek az első eljárása a megyénkben 2007 augusztusában zárult, akkor MRI vizsgálatra történő beutaló elfogadásával kapcsolatos kifogás miatt kérték meg a vizsgálódásra a felügyeletet. A kérelmet elutasították. Még ugyanebben az évben egy édesanya kereste meg a szervezetet, mivel úgy vélte, hogy a fogászati előjegyzést nem megfelelően vezetik a Markusovszky kórházban.

Az ügyet a felügyelet munkatársai kivizsgálták, s elutasították az anya kérelmét. A 2008-as évben a legtöbb panasz a vizit- és napidíjak jogos vagy jogtalan beszedése miatt jutott el a felügyelethez, ám egy komoly ügyben is kikérték a szakemberek véleményét. A panaszos állítása szerint a körmendi kórház szakrendelésén többszöri vizsgálatok során nem vették észre a beteg combnyaktörését, s borogatást, kenőcsöt ajánlottak a fájdalmak csökkentésére.

Mire végre megröntgenezték, s kiderült a törés, már csak a csípőprotézis-műtét segíthetett a betegen. Az ügyben a felügyelet meghallgatta az érintett feleket, bekérte a szükséges dokumentumokat, s egymillió forintos bírsággal sújtotta a körmendi kórházat. A 2009-es évben is hasonló értékű bírságot szabott ki az EBF, akkor Vasvár egészségügyi ellátó intézményét kötelezték másfél millió forint megfizetésére.

Az EBF azért indított vizsgálatot, mivel egy fiatalember magas lázzal, hasmenéssel, izomfájdalmakkal küszködött, s az ügyeletes orvos nem ment hozzá ki azonnal. Amikor a mentők kiértek, elkezdték az újraélesztést, ám amikor az orvos a helyszínre ért  - a családtagok szerint nem megfelelő vizsgálatok után - leállíttatta az újraélesztést. A beteg meghalt.

A felügyelet megbüntette az egészségügyi szolgáltatót, az ügy azóta bíróságra került, döntés még nincsen. Az elmúlt két évben megszaporodtak a feljelentések a felügyeletnél, a megyéből kértek vizsgálatot kanül nem megfelelő felhelyezéséből származó merevedési problémák miatt. Ebben a felügyelet nem találta hibásnak az orvost. Kisebb büntetéseket kiszabtak dokumentáció nem megfelelő vezetése, illetve orvosi hozzáállás miatt is.

Lendvai Rezső több éven keresztül volt betegjogi képviselő, egy éve felesége segít  a panaszosoknak. Sok ügyben ő állt a páciensek mellé, s kereste meg velük közösen a felügyeletet.

- Egyre több a panasz az egészségügyi szolgáltatók miatt - mondja Lendvai Rezső. Ezek egy része nem a pénzhiánnyal függ össze közvetlenül, hanem a beteg emberi méltóságának megsértése miatt fordulnak hatósághoz a páciensek. Az ellátáshoz való jog sértésének ma számos oka van, amelyekhez persze már a szolgáltatók pénzhiánya is jelentősen hozzájárul.

A lakosság betegjogokkal kapcsolatos ismeretei még mindig hiányosak, annak ellenére, hogy az ezeket is szabályozó egészségügyi törvény 1997-ben született. Sokan vannak, akik fel sem ismerik a betegjog megsértését, mert nincsenek igazán tisztában azzal, hogy valójában milyen jogaik is vannak az egészségügyi ellátás alatt.

Lendvai Rezső rögtön sorolja is a jogokat: a panaszeljárásban törvényes feladatot kapott a betegjogi képviselő. A beteg, vagy hozzátartozója lehetőséget kap ezzel arra, hogy tájékozódjon a betegjogsértéssel kapcsolatban lényegi kérdésekről, s a további intézkedésről. A betegjogi képviselővel való találkozás lehetőséget ad arra, hogy az ezekben a kérdésekben nem jártas panaszos a feltételezett jogsértéssel kapcsolatban, annak megítélésére vonatkozóan tanácsokat és konkrét segítséget kapjon.

- Az esetek nagy számában ilyenkor az is kiderül, hogy valóságban nem is betegjogsértés történt, csupán félreértés, túlzott érzékenység volt a kiváltó ok, vagy egy-egy helytelen, felesleges mondat elhangzása miatt sértették meg a beteg ember méltóságát - tette hozzá a betegjogi képviselő. 

- Ilyenkor mindenképpen praktikus lehet az egyeztetés, a történtek megbeszélése. Ha a panaszos az úgynevezett belső vizsgálat eredményével nem elégedett, akkor tovább kell lépni. Többféle szervezethez, hatósághoz is fordulhat a panaszos, az egyik ilyen az Egészségbiztosítási Felügyelet. Az utóbbi időben egyre többször esik szó a sajtóban is az EBF tevékenységéről, a panaszügyek intézésében betöltött szerepéről.

Különös figyelmet fordít a szervezet a szakma szabályai szerinti tisztességes ellátáshoz való jog mindenkori érvényesülésére, az egészségügyi ellátórendszer működési adatainak elemzésére és nyilvánosságra hozatalára, beleértve a várólisták szabályos vezetését, az ellátásokhoz való hozzáférés törvényességét és az egész ellátó rendszer működésének hatékonyságát. Éppen ezért feladatának egyik része a panaszok kivizsgálása. Jogsértés esetén bírságot szabhat ki a szolgáltatóra és megtiltja a jogsértő gyakorlat további folytatását.

Felfekvéssel, kiszáradással küzdenek (jegyzet)

Nehéz megmondani, hogy hol van az a határ, amin túl már sérül a betegek joga. Egy ember, aki éppen fájdalommal küzd sokkal érzékenyebben reagál a külvilág rezgéseire, az emberek reakcióira. Sok esetben az orvosok sem úgy beszélnek a beteggel, ahogy az elvárható lenne, s az ápolók sem állnak sokszor a helyzet magaslatán. Az elmúlt időben sok panasz érkezett a szociális intézményekből, ahol a betegek felfekvésekkel és kiszáradással küzdenek. Néha a betegjogi képviselő közbenjárása kell ahhoz, hogy emberséggel bánjanak a beteggel, ezért nem árt tisztában lenni a jogokkal, hogy tudjuk, mi az, amiért perelhet a panaszos.

 



Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!