Konferencia a sajátos igényű gyerekekért

Az első konferenciát is a kőszegiek szervezték, a múlt héten a kilencediket is. Témája az volt: mi a jelenük, jövőjük régiónkban a sajátos nevelési igényű gyerekeknek, s a részükre működtetett gyógypedagógiai intézményeknek?

Némethy Mária

Köszöntőjében a Dr. Nagy László gyógypedagógiai intézmény igazgatója, Rába István felvázolta a sok gonddal küszködő alaphelyzetet, amelynek lényege: az alacsony gyereklétszám miatt a normál iskolákba felveszik a sajátos nevelést igénylő gyermekeket is, de ez nekik így nagyon nem jó, azokban az iskolákban hiányoznak a nevelésükhöz elengedhetetlen feltételek. Néhány idézet az igaz- gatótól: A hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű tanulók aránya jelentősen megnőtt, méltányos nevelésük kulcskérdéssé vált... A pedagógusok jelentős részének tűrőképessége, érzelmi és szellemi tartalékai mára kimerültek... A többségi iskolák nem készültek fel az integrációra, személyi, végzettségbeli elmaradások, törvényi ismeretek hiánya jellemző, a tárgyi feltételek kritikán aluliak; beiskolázási gondok vannak, sokaknak nem fontos a sajátos nevelési igényű gyermekek sorsa; nem biztosítottak a tárgyi és személyi feltételek a normál iskolákban; a többségi iskolák elutasítóak az ilyen tanulók irányában, ugyanakkor nincs pénzük az önkormányzatoknak a megfelelő szakember alkalmazására (gyógypedagógus, konduktor).

A regionális konferenciának Kőszegen 83 résztvevője volt. Szaktekintélyek tartottak nekik előadásokat. Gereben Ferencné (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar) sajátos szükségletek a gyógypedagógiában, dr. Lukovits Olga pszichoterapeuta főorvos a gyermekneurológiáról, a gyermekpszichiátria és a gyógypedagógia kapcsolatáról, Szabó Ákosné dékán (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar) a gyógypedagógiáról, a gyógypedagógus szerepéről, Sió László oktatáspolitikus a sajátos nevelési igényű gyerme-kek helyéről az oktatási rendszerben, Mervay Miklós római katolikus teológus a fogyatékkal élő emberről a mai társadalomban, Lázár Imre egyetemi adjunktus a mai magyar gyermekek társadalmi helyzetéről, Albert Stelzle (Németország) a németországi speciális szakiskolákról, Oravecz Péter a támogatás tendenciáiról tartott előadást.

A résztvevők kőszegi városnézésen vettek részt, ünnepélyes kulturális műsort is megtekintettek. A konferencia összegzésének elkészítését a házigazdára, Rába Istvánra bízták. A kőszegi intézmény vezetőjének egyik megállapítása: a gyermekek érdekében fontos lenne a törvényalkotás és a valóságos helyzet kapcsolatának újra átgondolása, az iskola biztosítsa a nemzeti, egyetemes kultúra elsajátításának lehetőségét nekik.

Köszöntőjében a Dr. Nagy László gyógypedagógiai intézmény igazgatója, Rába István felvázolta a sok gonddal küszködő alaphelyzetet, amelynek lényege: az alacsony gyereklétszám miatt a normál iskolákba felveszik a sajátos nevelést igénylő gyermekeket is, de ez nekik így nagyon nem jó, azokban az iskolákban hiányoznak a nevelésükhöz elengedhetetlen feltételek. Néhány idézet az igaz- gatótól: A hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű tanulók aránya jelentősen megnőtt, méltányos nevelésük kulcskérdéssé vált... A pedagógusok jelentős részének tűrőképessége, érzelmi és szellemi tartalékai mára kimerültek... A többségi iskolák nem készültek fel az integrációra, személyi, végzettségbeli elmaradások, törvényi ismeretek hiánya jellemző, a tárgyi feltételek kritikán aluliak; beiskolázási gondok vannak, sokaknak nem fontos a sajátos nevelési igényű gyermekek sorsa; nem biztosítottak a tárgyi és személyi feltételek a normál iskolákban; a többségi iskolák elutasítóak az ilyen tanulók irányában, ugyanakkor nincs pénzük az önkormányzatoknak a megfelelő szakember alkalmazására (gyógypedagógus, konduktor).

A regionális konferenciának Kőszegen 83 résztvevője volt. Szaktekintélyek tartottak nekik előadásokat. Gereben Ferencné (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar) sajátos szükségletek a gyógypedagógiában, dr. Lukovits Olga pszichoterapeuta főorvos a gyermekneurológiáról, a gyermekpszichiátria és a gyógypedagógia kapcsolatáról, Szabó Ákosné dékán (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar) a gyógypedagógiáról, a gyógypedagógus szerepéről, Sió László oktatáspolitikus a sajátos nevelési igényű gyerme-kek helyéről az oktatási rendszerben, Mervay Miklós római katolikus teológus a fogyatékkal élő emberről a mai társadalomban, Lázár Imre egyetemi adjunktus a mai magyar gyermekek társadalmi helyzetéről, Albert Stelzle (Németország) a németországi speciális szakiskolákról, Oravecz Péter a támogatás tendenciáiról tartott előadást.

A résztvevők kőszegi városnézésen vettek részt, ünnepélyes kulturális műsort is megtekintettek. A konferencia összegzésének elkészítését a házigazdára, Rába Istvánra bízták. A kőszegi intézmény vezetőjének egyik megállapítása: a gyermekek érdekében fontos lenne a törvényalkotás és a valóságos helyzet kapcsolatának újra átgondolása, az iskola biztosítsa a nemzeti, egyetemes kultúra elsajátításának lehetőségét nekik.

A regionális konferenciának Kőszegen 83 résztvevője volt. Szaktekintélyek tartottak nekik előadásokat. Gereben Ferencné (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar) sajátos szükségletek a gyógypedagógiában, dr. Lukovits Olga pszichoterapeuta főorvos a gyermekneurológiáról, a gyermekpszichiátria és a gyógypedagógia kapcsolatáról, Szabó Ákosné dékán (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar) a gyógypedagógiáról, a gyógypedagógus szerepéről, Sió László oktatáspolitikus a sajátos nevelési igényű gyerme-kek helyéről az oktatási rendszerben, Mervay Miklós római katolikus teológus a fogyatékkal élő emberről a mai társadalomban, Lázár Imre egyetemi adjunktus a mai magyar gyermekek társadalmi helyzetéről, Albert Stelzle (Németország) a németországi speciális szakiskolákról, Oravecz Péter a támogatás tendenciáiról tartott előadást.

A résztvevők kőszegi városnézésen vettek részt, ünnepélyes kulturális műsort is megtekintettek. A konferencia összegzésének elkészítését a házigazdára, Rába Istvánra bízták. A kőszegi intézmény vezetőjének egyik megállapítása: a gyermekek érdekében fontos lenne a törvényalkotás és a valóságos helyzet kapcsolatának újra átgondolása, az iskola biztosítsa a nemzeti, egyetemes kultúra elsajátításának lehetőségét nekik.

A regionális konferenciának Kőszegen 83 résztvevője volt. Szaktekintélyek tartottak nekik előadásokat. Gereben Ferencné (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar) sajátos szükségletek a gyógypedagógiában, dr. Lukovits Olga pszichoterapeuta főorvos a gyermekneurológiáról, a gyermekpszichiátria és a gyógypedagógia kapcsolatáról, Szabó Ákosné dékán (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar) a gyógypedagógiáról, a gyógypedagógus szerepéről, Sió László oktatáspolitikus a sajátos nevelési igényű gyerme-kek helyéről az oktatási rendszerben, Mervay Miklós római katolikus teológus a fogyatékkal élő emberről a mai társadalomban, Lázár Imre egyetemi adjunktus a mai magyar gyermekek társadalmi helyzetéről, Albert Stelzle (Németország) a németországi speciális szakiskolákról, Oravecz Péter a támogatás tendenciáiról tartott előadást.

A résztvevők kőszegi városnézésen vettek részt, ünnepélyes kulturális műsort is megtekintettek. A konferencia összegzésének elkészítését a házigazdára, Rába Istvánra bízták. A kőszegi intézmény vezetőjének egyik megállapítása: a gyermekek érdekében fontos lenne a törvényalkotás és a valóságos helyzet kapcsolatának újra átgondolása, az iskola biztosítsa a nemzeti, egyetemes kultúra elsajátításának lehetőségét nekik.

A résztvevők kőszegi városnézésen vettek részt, ünnepélyes kulturális műsort is megtekintettek. A konferencia összegzésének elkészítését a házigazdára, Rába Istvánra bízták. A kőszegi intézmény vezetőjének egyik megállapítása: a gyermekek érdekében fontos lenne a törvényalkotás és a valóságos helyzet kapcsolatának újra átgondolása, az iskola biztosítsa a nemzeti, egyetemes kultúra elsajátításának lehetőségét nekik.

A résztvevők kőszegi városnézésen vettek részt, ünnepélyes kulturális műsort is megtekintettek. A konferencia összegzésének elkészítését a házigazdára, Rába Istvánra bízták. A kőszegi intézmény vezetőjének egyik megállapítása: a gyermekek érdekében fontos lenne a törvényalkotás és a valóságos helyzet kapcsolatának újra átgondolása, az iskola biztosítsa a nemzeti, egyetemes kultúra elsajátításának lehetőségét nekik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!