2011.03.11. 17:41
Iskolabezárás: felháborodtak a tanárok és a szülők is az integrációs javaslatokon
Nemrég nyilvánosságra hozták azt a jelentést, melyben az oktatási rendszer átszervezésére tesz javaslatot a Közép-dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet. Ha a szombathelyi közgyűlés ebben a formában fogadná el a tervezetet, akkor két intézmény, a Reguly Antal Általános Iskola és a Szent-Györgyi Albert Középiskola szűnne meg. A tanárok meglepődtek a hír hallatán.
Zielbauer György, a Reguly Antal Általános Iskola igazgatója meglepődött a jelentésben olvasható összegzésen. Úgy véli ugyanis, hogy olyan dolgokat emeltek ki, amelyek nem teljesen fedik a valóságot. - Úgy érezzük, hogy az összegzésben vannak olyan csúsztatások is, melyek negatív fényt vetnek ránk. -
Az igazgató hozzátette, hogy arra azonban nem gondolt egyikük sem, hogy ez áll majd a jelentésben: " Meg kell vizsgálni a Dési Huber István Általános Iskola és a Reguly Antal Általános Iskola összevonásának lehetőségét, majd a Reguly Antal Általános Iskolában folyó feladatellátás áthelyezését a Dési Huber István Általános Iskolába, s így a Reguly Antal Általános Iskola épületének felszabadításával annak más célú hasznosítási lehetőségét."
- Ahhoz, hogy ezt véghez tudják vinni, a német kisebbségi önkormányzat véleményét is ki kell kérni - emelte ki az igazgató. - A város vezetői hivatalosan nem keresték meg az önkormányzat elnökét. Szerintem ez a jelentés negatívan befolyásolhatja a beíratások számát. Nem fogjuk szó nélkül hagyni, hogy a jelentésben leírtak valóra váljanak. Az iskola tanárai, dolgozói, és a szülők is tiltakozni fognak a bezárás ellen. Ha pedig nem kérik ki a kisebbségi önkormányzat véleményét, akkor érvényesítjük jogainkat is, s ha kell, akkor az anyaországgal is felvesszük a kapcsolatot - tette hozzá az igazgató.
A Szent-Györgyi Albert Középiskola neve is felmerült a megszüntetésre ajánlott intézmények között. - Nem akartuk egészen addig elhinni a városban keringő pletykákat mondta Ruszkai Zoltán igazgatóhelyettes, amíg pénteken meg nem kaptuk az önkormányzattól a jelentést. Nemcsak mi, hanem a szülők is fel vannak háborodva. Nem értünk azzal egyet, hogy az itt folyó oktatásokat szétszórják a szombathelyi középiskolák között. Úgy érzem, nem a pedagógiai értékeket vették alapul a jelentés készítésénél. -
Az igazgatóhelyettes hangsúlyozta, amióta napvilágra került a jelentés, felháborodott szülők telefonálnak nap mint nap. Arra hivatkoznak, hogy a magas színvonal és a szakképzések miatt íratták ide gyermekeiket, s nem akarják, hogy más intézményben tanuljanak tovább. Az iskolában jövő hét szerdán tartanak egy tanári értekezletet, amelyen megbeszélik a továbbiakat.
Elkeseredett szülők és diákok
Nemcsak a tanárok keseredtek el a felvetés kapcsán, hogy integrálnák az intézményeket, hanem a diákok és a szülők is. A tanulók attól félnek, hogy más intézményekbe kerülnek majd, s ott más feltételek mellett kell majd tanulniuk. A legjobban a 11. osztályosok keseredtek el, hiszen számukra az érettségi miatt meghatározó az idei és a következő tanév.
Azt mondják a szülők, hogy ilyen körülmények között nehéz lesz befejezni a diákoknak az idei tanévet, s lehet, hogy a teljesítményük is romlani fog. Ám a tanárok már most ígéretet tettek arra, hogy mellettük állnak mindenben. Teszik ezt annak ellenére, hogy a hírek szerint ha megvalósul az átszervezés, akkor sokan közülük munkanélkülivé válnak.
Nem mindegy, milyen módon racionalizálunk (Bajdó Bettina jegyzete)
A jelentésben olvasható intézménybezárások és összevonások egyelőre csak tervek. Bár sokan már most is készpénznek veszik, ameddig a képviselők nem fogadják el, addig a tervek csak tervek maradnak. Racionalizálásra szükség van, mivel csökkenteni kell a kiadásokat, ám nem mindegy, hogy ezt milyen módon teszik. A Művészeti Szakközépiskolát is érintheti az átszervezés. Mivel a fenntartó önkormányzat számára nem kötelező feladatellátásokat folytatnak az intézményben, és magas a városon kívüli tanulók száma, úgy gondolják, hogy a fenntartói jogot átadnák a megyének. Ezzel csak egy gond van: a megye is úszik az adósságokban, s nem hiszem, hogy újabb intézményt képesek lennének fenntartani. A legnagyobb kihívás most az, hogy úgy történjenek meg az átszervezések, hogy annak ne a diákok igyák meg a levét.