Hende Csaba meglátogatta az Afganisztánban megsérült katonákat

A honvédelmi miniszter csütörtök délután meglátogatta a budapesti Honvédkórházban az Afganisztánban megsérült négy katonát. Hende Csaba egri sajtótájékoztatóján elmondta, hogy valamelyest javult a baleset legsúlyosabb sérültjének állapota.

Ambrózai Zsuzsanna-Pum András

A miniszter közlése szerint Scheibli Tamás szakaszvezető, a balesetet szenvedett M-RAP MaxxPro típusú jármű vezetője továbbra is rendkívül súlyos állapotban van.
   
A katona "súlyos agyrázódást szenvedett, bizonyos vérzések vannak az agyában. Folyamatosan figyelik, hogy a koponyaűri nyomás nem éri-e el a kritikus mértéket".
   
Mint mondta, a Honvédkórházban, az ország egyik legjobb kórházában ápolják, és mindent elkövetnek teljes felgyógyulásáért. Hozzátette, hogy az előző naphoz képest javulás tapasztalható a szakaszvezető állapotában.
   
Egy másik katona - folytatta - lábszártörést és tüdőzúzódásokat szenvedett, ugyanis a biztonsági övvel együtt a rendkívül kényelmetlen repeszálló mellény olyan mértékben megnyomta a mellkasát, hogy a tüdeje is megsérült.
   
A további két katona állapota megnyugtató, ők csak könnyebb sérüléseket szenvedtek - mondta Hende Csaba.
   
Az elhunyt Dálnoki András szakaszvezető toronylövész, valamint a járműparancsnok Róth Orsolya őrmester földi maradványait vasárnap szállítják haza, és Kecskeméten fogadják a koporsókat - fűzte hozzá.
   
A baleset körülményeit firtató kérdésre Hende Csaba azt felelte: "pillanatnyilag érthetetlen", hogy a vezető, aki már kétezer kilométert hajtott az M-RAP MaxxPro típusú járművel, és Németországban, illetve Afganisztánban is kiképzést kapott rá, miért rántotta hirtelen balra a kormányt. Hozzáfűzte, hogy a katonák - elmondásuk szerint - mindannyian be voltak kötve.
   
Az M-RAP MaxxPro típusú jármű, amelyből 19-et az idén tavasszal bocsátottak az Afganisztánban szolgáló tartományi újjáépítési csoport rendelkezésére az amerikai szövetségesek, a ma létező legbiztonságosabb, aknák elleni védelmet nyújtó jármű. Ezek a járművek magas építésűek, V alakú a padlójuk, hogy az alattuk felrobbanó pokolgépek lökéshullámát elvezesse. A sima padlójú járművet ugyanis feldobja a lökéshullám - magyarázta a miniszter.
   
Az öt járműből álló magyar katonai konvoj az afganisztáni Mazari-Sarifból Puli-Humriba tartott egy a németek által épített, kitűnő állapotban lévő műúton, vagyis a katonák "feltehetőleg nyomták a gázt, ahogy kell" - mondta, hozzátéve: ilyen útviszonyok között tökéletesen alkalmas ez a jármű arra, hogy nagy sebességgel közlekedjen.
   
A konvoj elé még jóval az első M-RAP előtt kanyarodott ki egy afgán jármű, és a konvoj megkezdte az előzését. A balesetet szenvedett eszköz a harmadik volt a konvojban, és ahogy odaért az afgán jármű mellé, a gépkocsi vezetője balra rántotta a kormányt. Ráhajtott az útpadkára, az megdobta, ezután többször átfordult, a torony pedig leszakadt.
   
"Nem tudjuk, hogy a járművezető miért kapta félre a kormányt, erre nincs magyarázat, a mögöttük haladók semmi olyan objektív körülményt nem vettek észre, ami miatt ezt a mozdulatot meg kellett tennie" - fogalmazott a miniszter.
   
A baleset körülményeinek helyszíni vizsgálatát a német katonai rendészet végzi, miután német parancsnokság alatt áll a régió. A jövő hétre várják a jelentést - mondta Hende Csaba.
   
A tartományi újjáépítési csoport egyik gépjárműve az afganisztáni Baglán tartományban kedden borult fel. A járműben hat magyar katona utazott, ketten meghaltak, négyen megsérültek.

Ezek is érdekelhetik