Szombathely: tiltakoznak a középiskolák összevonása ellen (Nyílt levél a közgyűlésnek, frissítve)

Tiltakoznak a középiskolák tervezett összevonása ellen Szombathelyen; több intézményben aláírásokat gyűjtöttek, a Gépipari szakközépiskola alkalmazottjai pedig nyílt levelet írtak a városi közgyűlésnek és csütörtökön a tervek szerint a városháza elé vonulnak, hogy átadják petíciójukat.

Ambrózai Zsuzsanna

Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata megbízásából a Közép-dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet szakmai ellenőrzést és költséghatékonysági vizsgálatot végzett az önkormányzat által fenntartott alapfokú és középfokú közoktatási intézményekben.

A tervezetben a költséghatékony működtetést, valamint a szakmai szempontok összhangba hozását tüntetik fel elsődleges célként. A vizsgálat februárban zárult, a középiskolák május elején értesültek a tervezet javaslatairól. A lehetséges összevonásokat mindannyian nehezményezik. Az ok többek között az önállóság feladása.

A Gépipari, Informatikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégium diákjai nem várnak ölbe tett kézzel. A tájékoztatást követően azonnal aláírásgyűjtésbe kezdtek, valamint békés demonstrációt terveznek. A tervezet szerint ugyanis a Savaria Közlekedési Szakképző Iskolával és a Puskás Tivadar Fém- és Villamosipari iskolával vonnák össze az intézményt.

- Úgy érezzük, szakmailag semmi nem támasztja alá ezt az összevonást, pusztán a pénzügyi helyzet adhat okot erre a döntésre. A szakmai tervezetből kiderülhet azonban, hogy az iskolák már eddig is kevesebb pénzből gazdálkodtak, mint amennyire szükségük lenne. Az összevonás nem feltétlenül eredményezne költségcsökkenést, hiszen az így megspórolt összeg igaz nem kevés, mégis elenyésző összeget jelentene - mondja Csetényi Sándor az iskola igazgatója.

Egy egészséges, jól működő iskola létszáma 400 és 1100 fő között mozog, az összevonással azonban több mint 2000 fő tartozna egy intézményhez, ami átláthatatlanságot eredményezne - véli az igazgató.

Az iskolában senki sem nyugodt, olyan a helyzet, mint egy megzavart méhkasban. A szimpatizánsok kék szalagot tűztek a mellükre, ezzel hívják fel a figyelmet az önállóság megőrzésére. Csütörtökön 15 órától demonstrálnak, a városháza előtt nyílt levelet, valamint a több ezer összegyűjtött aláírást adják át, vélhetően a polgármesternek. Hatvanegy lufit eresztenek szélnek, jelezvén, hatvanegy éve működik az iskola, valamint négy lufit a másik két iskola miatt.

A demonstráción ott lesznek a Savaria Közlekedési Szakképző Iskola és Kollégium képviselői is, akik szintén nem örülnek az összevonásnak. - Megértjük a nehéz gazdasági helyzetét a városnak, de jelenleg az összevonást nem tartjuk célszerűnek - mondja dr. Tatai-Szabó Miklós, az iskola igazgatója. - Már csak azért sem, teszi hozzá, mert a közoktatási és szakképzési törvény még nem készült el. Így felesleges lenne kétszer is végig menni az átalakulás folyamatán. Amellett úgy gondolom, az összevonás hosszútávon a szakmai eredmények csökkenését idézné elő - mondja az igazgató.

Balogh Gabriella, a Puskás Tivadar Fém- és Villamosipari Szakképző iskola igazgatója a költségcsökkentés mellett más okokat is sejt az összevonás mellett.  - Nem szabad elfelejteni, hogy a cégek manapság szakképzett munkaerőt keresnek, határozott igényeik és elképzeléseik vannak: nyilván egy részről a fenntartó felelőssége, hogy ezt megteremtse és kielégítse a cégek igényeit. Talán ezért is szorgalmazhatják az összevonást - véli az igazgató.
- Mindamellett tudom, hogy ez egy nehéz időszak mindenki számára. A folyamat során nekifeszülnek egymásnak az emberek, mindenki a saját érdekeit védi. Megértem az iskolák apellációját, hiszen évtizedek óta működő struktúrát akarnak most megváltoztatni - mondja az igazgató.

A Horváth Boldizsár Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskola és Kollégium az elért eredményeivel kíván "demonstrálni". Hat oldalas mellkéletet állítottak össze, melyben az elért eredményeiket, az iskola iránti érdeklődést  tüntetik fel. 

- Mi féltjük az iskolánkat, elsősorban az önállóságunkat szeretnénk megőrizni. 121 éve működő iskoláról beszélünk, s az összevonással egy mamutintézmény jönne létre, ezáltal ez megszűnne. Nagyon sok szakmacsoportot kellene oktatni és ez hosszú távon nem biztos, hogy szakmailag eredményes munkát mutatna - mondja az igazgató. Reméli, hogy az elért eredmények, amelyekből sok van az utóbbi időben is, elegendő érvként szolgálnak majd az önállóság megőrzésére. Amellett ők is gyűjtik az aláírásokat, több ezernél járnak.

A Horváth Boldizsárt a Kereskedelmi és Vendéglátói Szakképző Iskola irányításával vonnák össze. Futó István, az iskola igazgatója szintén értetlenül tekint a történtekre. - Az összegző szakértői jelentés pozitívan véleményezte az intézményünk működését, költséghatékonynak illetve eredményesnek minősítette. A kihasználtsággal sem lehet probléma, hiszen a beiskolázás is jól sikerült, még válogatni is tudtunk. Vagyis az eredmények nem támasztják alá az összevonás szükségességét. Ha azonban megvalósul, a lehető legjobban együtt kell működnünk  - teszi hozzá az igazgató.

Az intézmények bíznak abban, hogy a közgyűlés nem fogadja el a tervezetet. 

Megkerestük Heckenast Gusztávot, a szombathelyi önkormányzat Oktatási, Ifjúsági és Sport Osztály vezetőjét, valamint Rettegi Attilát, az Oktatási Bizottság elnökét a kialakult helyzettel kapcsolatban, ők azonban  mivel közlésük szerint a döntésig nem jogosultak nyilatkozattételre  nem válaszoltak kérdéseinkre.

Nem tudni mi vár rájuk

Az összegző szakértői vélemény a Szent-Györgyi Albert középiskola bezárását javasolja. Németh Sándor, az iskola igazgatója elmondta, még semmi sem biztos, most a közgyűlés döntésére várnak, úgy mint ahogy a többi iskola is. 

Alternatívák vannak, ha bekövetkezik a legrosszabb  az egészségügyi szakmacsoportot az Oladi ÁMK Teleki Blanka Szakképző Iskolába, a dráma és videó osztályokat a Kanizsai Dorottya Gimnáziumba, míg a sport tagozatot a Nagy Lajos Gimnáziumba integrálnák.

Groteszk helyzet alakult ki a felvételizők státuszával kapcsolatban is, hiszen ők a Szent-Györgyibe jelentkeztek, mégis valahol másutt kezdik majd a tanulmányaikat, ha a bezárásról döntenek. Napi szinten érezhető a szülők felháborodása, ami érthető, hiszen ők nem máshová, hanem a Szent-Györgyibe szeretnék járatni a gyermeikeiket  mondja az igazgató. 


OLDALTÖRÉS: A Gépipari önállóságának megőrzése a cél

OLDALTÖRÉS: A Gépipari önállóságának megőrzése a cél

OLDALTÖRÉS: A Gépipari önállóságának megőrzése a cél


A Gépipari önállóságának megőrzése a cél


A szombathelyi Gépipari, Informatikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégium diákjai, tanárai, dolgozói és a szülői szervezet tagjai május elején értesültek arról, hogy az önkormányzat drasztikusan változtatna az iskolaszerkezeten, többek között a város fenntartásában működő három műszaki szakközépiskolát (Puskás, Savaria, Gépipari) és a hozzájuk tartozó kollégiumokat egy közös intézménybe integrálná, amelynek a Gépipari egy kevésbé meghatározó tagintézménye lenne. A javaslat előterjesztői egy szakértői tanulmányra hivatkoznak, amelyet a Polgármesteri Hivatal rendelt meg, és amely a város honlapján is megtalálható volt.

A tényszerű helyzetelemzést tartalmazó tanulmány elismerően szól a Gépipari Szakközépiskola teljesítményéről. Kiemelték az iskola költséghatékony működését (fajlagos osztálylétszám, kihasználtság), az iskolában folyó nevelő-oktató munkát (kompetenciamérések eredménye, érettségi eredmények, továbbtanulási mutatók, szakmai tanulmányi és sportversenyeredmények stb.).

Ezek ellenére a város képviselői az iskolát arról tájékoztatták, hogy 2011 szeptemberétől elveszíti önállóságát, amelytől a város és az iskola költségvetéséhez mérten is elenyésző mértékű megtakarítás várható 2012-től. Emellett szakmai érvek nem merültek fel.

Az intézmény értetlenül és megdöbbenve áll a történtek előtt. A Gépipari 61 éves múltja, valamint a jelen eredményei (érettségi mutatók, szakmai vizsgák eredményei, helyi, regionális és országos versenyek elismerései, felsőoktatási felvételi adatok) azt indokolnák, hogy ennek az iskolának a továbbiakben is legyen jövője, amelyet más intézményektől függetlenül képzelnénk el. Félő ugyanis, hogy az önállóság elvesztése a szakmai valamint a nevelő-oktató munka hatékonyságának erőteljes visszaesését jelentené.

Az iskola diákjai ezen okok miatt, valamint az iskola szellemisége, értékrendszere, azaz a „gépiparis életérzés” megtartásának céljából aláírásgyűjtésbe kezdtek. Hogy szándékaik a város döntéshozói előtt is még nyilvánvalóbbak legyenek, május 19-én 15 órától békés demonstrációt tartanak a városháza előtt. Ekkor – terveik szerint - Szombathely polgármesterének, dr. Puskás Tivadarnak szeretnék átadni az összegyűjtött több ezer aláírást, illetve petíciójukat, amellyel jelezni kívánják, hogy a városban működő középiskolákkal együttműködve, de az önállóságukat megőrizve kívánják folytatni tanulmányukat a Gépipariban.

 

OLDALTÖRÉS: Nyílt levél Szombathely Megyei Jogú Város Közgyűlésének

OLDALTÖRÉS: Nyílt levél Szombathely Megyei Jogú Város Közgyűlésének

 
Nyílt levél Szombathely Megyei Jogú Város Közgyűlésének

A Gépipari és Informatikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégium alkalmazotti közösségének és szakszervezetének véleménye az iskola összevonásokkal kapcsolatos, oktatási osztály által összeállított tervezetéről

2011. május 04-én az oktatási osztály tájékoztatót tartott iskolánkban a tervezett összevonásokkal kapcsolatban. Ezzel egyidőben kaptuk meg az oktatási osztály által kidolgozott tervezetet, amely a Gépipari, Informatikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégium; Puskás Tivadar Fém- és Villamosipari Szakképző Iskola és Kollégium; valamint a Savaria Közlekedési Szakképző Iskola és Kollégium összevonását tartalmazza. A tervezet székhelyintézménynek a Puskás Tivadar Fém- és Villamosipari Szakképző Iskola és Kollégiumot javasolja.

Az oktatási osztály a tervezetet (a továbbiakban mint tervezet) a Közép-dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet (Tatabánya) szakértői jelentése (a továbbiakban mint jelentés) alapján készítette, amit Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata rendelt meg .

Véleményünk szerint a jelentés kellő szakmai alapossággal vizsgálja meg Szombathely oktatási szerkezetét. A jelentésben a Gépipari minden mutató tekintetében optimális értékelést kapott, Szombathely összes középiskolájához viszonyítva a felső középmezőnyben helyezkedik el, amelyben a gimnáziumok is szerepelnek.
Ebből adódóan értetlenül állunk a Szombathely Megyei Jogú Város oktatási bizottsága által készített tervezet előtt, amely nem tudja megfelelő szakmai érvekkel alátámasztani sem az összevonás tényét, sem az összevonás után kialakítandó iskolaszerkezetet.

Iskolánkra vonatkozó adatok, megállapítások (a jelentésben részletesebben is megtalálhatók), eredmények:

• Költséghatékonyság szempontjából iskolánk 10 MFt-tal alulfinanszírozott a szakértői csoport által javasolt modellhez képest, ennek ellenére iskolánk kiemelkedő teljesítményt nyújt mind a szakképzés, mind a közismereti képzés terén. Iskolánkban 32,4 fős átlagos osztálylétszámok vannak, az egy pedagógusra jutó tanuló létszám az országos átlag felett van. E tényadatok miatt iskolánk jelenleg gazdaságosan működik.

• Az elmúlt évek kompetenciaméréseinek tekintetében eredményeink az országos átlag felett vannak, matematikából pedig kiemelkedőek. A szombathelyi 10 szakközépiskola közül a matematika eredmények nálunk a legmagasabbak, a legjobb képességeloszlás iskolánké.

• Diákjaink döntő többsége középszintű érettségi vizsgát tesz, mivel a műszaki felsőoktatási intézmények nem szorgalmazták az emelt szintű vizsgák kötelezővé tételét, diákjaink többsége a szaktárgyakból tett középszintű érettségi vizsgákkal bejutott a választott képzésre. Pl. 2004-ben iskolánk a szakközépiskolák között országosan 8. helyen végzett a versenyeredmények illetve a felsőoktatásba felvett tanulók száma alapján. Továbbtanuló diákjaink döntő többsége a műszaki felsőoktatásban tanul tovább, amely területen végzett szakemberekből mind a mai napig hiány van az országban. Ez a középfokú műszaki végzettséggel rendelkezőkre is igaz, így a nálunk végzett technikusok keresettek a régiónkban.

• A középszintű érettségi vizsgák átlaga iskolánkban 59,8%, amely magasabb az országos középiskolai (gimnáziumok és szakközépiskolák) átlageredményeknél.

• Iskolánk tanulói évről évre jelentős eredményeket érnek el a különböző országos tanulmányi, szakmai és sportversenyeken. Példaként felsorolunk néhány eredményt az idei tanévből:
o OSZTV (Országos Szakmai Tanulmányi Verseny)
CAD-CAM Informatika: 1.,2.,5. és 8. helyezés
o Charles Babbage Gépészeti tervezőrendszerek országos verseny: 1., 2., 3., 4., 5. és 8. helyezés.
o World Skills 2011 CISCO országos informatikai verseny: 5. és 7. helyezés.
A tavalyi évben iskolánk tanulója képviselte hazánkat a NetRiders nemzetközi versenyen.
o III. Béla Megyei Informatika Verseny: Csapatunk első helyezést ért el.
o Bolyai János Megyei matematika verseny: 9. évfolyamon 1. helyezés, 10. évfolyamon első három helyezés, 11. évfolyamon 2. helyezés, 12. évfolyamon első két helyezés.
o Eötvös Megyei Fizika verseny: 10. évfolyamon 2. helyezés, 11. évfolyamon első két helyezés, 12. évfolyamon első két helyezés.
o Mikola Sándor Országos Fizika verseny: Országos 7. helyezés (a megyéből csak iskolánk tanulója jutott be)
o Szép Magyar Beszéd országos döntőjében iskolánk Kazinczy-érmet szerzett.
o Megyei Német Nyelvi Verseny: 1. és 2. hely.
Úgy gondoljuk, hogy az eredmények önmagukért beszélnek, bizonyítják, hogy iskolánkban a tantestület példaértékű pedagógiai és szakmai munkát végez. Iskolánk rendezvényei túllépnek az intézmény falain is. Aktív részesei vagyunk a városi ünnepségeknek akár szervezőként is, megyei, városi szintű vetélkedők várják az érdeklődő tanulókat, a természettudományos programsorozat a BME támogatásával szintén egyedülálló a régióban. A tolerancia-nap sikeres megrendezését az iskolai alapítvány segítette, és még nem is említettük egyik legnagyobb szabású rendezvényünket, a nemzetközi Kolding Konferenciát. 

A szakértői jelentés a három intézmény összevonására az alábbi érveket tartalmazza:
• Költséghatékonyabb működés. Ezzel szemben a szakértői jelentés által ajánlott változat szerint az egy tanulóra jutó fajlagos költség intézményünk tekintetében a jelenlegivel teljes mértékben megegyezik (!) (03_Összefoglaló Szombathely.pdf - 24. ábra). Mi teszi indokolttá az intézményünk összevonását más középiskolákkal?

• Gyakorlati képzőhelyek hatékonyabb kihasználtsága: A szakértői jelentés is kiemeli, hogy nincs párhuzamos képzés a három iskolában. Világosan kell, hogy lássuk autószerelőket, villanyszerelőket nem a nálunk lévő CNC gépeken fogják képezni, de ez fordítva is igaz! Meg kell említeni, hogy tanműhelyünk a Világbanki projekt és a cégek nagyvonalú szakképzési hozzájárulásaiból újulhatott meg a modern kor igényeit kielégítően.

A fentiek alapján nem látjuk indokoltnak iskolánk összevonását a másik két intézménnyel, szakmai szempontok nem támasztják alá, a szakértői jelentés alapján költséghatékonyan működik az iskolánk. Az egyedüli megtakarítás pusztán az egyik igazgatóhelyettesi státusz megszüntetésével és a gazdasági személyzet (jelenleg 4 fő) intézmények közötti összevonásával realizálható. Így a három iskola összevonásával remélt 20 MFt megtakarításból az iskolánkra mindösszesen 6 MFt (vagy ennyi sem?) jut és az is csak  2012-től. Mindehhez képest iskolánk éves költségvetése 330 MFt.

Az számunkra nyilvánvaló, hogy a csökkenő gyermeklétszám miatt az oktatással kapcsolatos stratégia évről évre átgondolásra szorul, azonban ezt elsősorban szakmai alapon tudjuk elképzelni. Jelenleg készül az új közoktatási és szakképzési törvény. Úgy gondoljuk, ennek ismerete nélkül semmiképp nem indokolt Szombathely oktatási struktúrájának drasztikus átalakítása.

A jelentésből kitűnik, hogy iskolánk a három intézmény közül messze a legjobb mutatókkal rendelkezik. Emiatt sem látjuk megalapozottnak az összevonás tervezetét, mint ahogy azt sem, hogy iskolánk egy szakképző intézmény alárendelt tagintézményeként működjön tovább.

Az egyedüli indoklás szerint a tanulói létszám döntött e tekintetben, mivel a Puskás tanulói létszáma 29 fővel nagyobb, mint a Gépiparié. 29 fő! Szeptember elsejétől viszont a Gépipari létszáma lesz 21 fővel több, a jelenlegi felállás (leendő 9. évfolyam nélkül) szerint, mivel a Puskás intenzív képzésében résztvevő tanulók (50 fő) átkerülnek az Élelmiszeripari Szakképző Iskolába. Lezárult az általános iskolások beiskolázása a 2011/2012-es tanévre. Kérnénk megvizsgálni, hogy a leendő 9. évfolyam tanulói létszáma hogyan változtatja meg a fenti arányokat!
Tudjuk, hogy jelenleg Szombathelyen és országos szinten is hiány van a szakmunkások tekintetében, így a Puskás ezen profilját erősíteni kell, de véleményünk szerint a szakmunkásképzés és a szakközépiskolai képzés összemosása erre nem megoldás.

Hol találjuk meg azt a hatástanulmányt, amely azt hivatott vizsgálni, milyen következményei lennének az összevonásnak a régió szakmai képzésére vonatkoztatva? Ilyen tanulmány hiányában bizonytalan jövő előtt áll mindhárom intézmény. Ki meri biztosan állítani, hogy az összevonás a kívánt célt fogja elérni?

Úgy gondoljuk, hogy az elmúlt 61 évben iskolánk a megyében, sőt országosan is olyan nevet szerzett, amelyet nem szabad pusztán anyagi erőforrások hiányára hivatkozva eltékozolni. Generációk végeztek a Gépipariban, akik jelenleg is országos, sőt nemzetközi viszonylatban is neves cégeknél dolgoznak, ott gyakran vezető beosztást elfoglalva. Mérlegelni kellene, hogy egy viszonylag csekély anyagi megtakarítás megéri-e a városnak, hogy egy neves intézményét „elveszítse”.

A fentiek miatt kérjük Szombathely Megyei Jogú Város Közgyűlését arra, hogy intézményünk tekintetében elsősorban szakmai szempontokra hivatkozva hozza meg döntését, amely iskolánk és ezzel Szombathely hosszú távú érdekeit is szolgálja.

Szombathely, 2011. május 13.

Gépipari, Informatikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégium alkalmazotti közössége és szakszervezete

 

Kérjük Szombathely Megyei Jogú Város Polgármesterét, Önkormányzatát és Közgyűlését, hogy biztosítsák a Savaria Közlekedési Szakképző Iskola és Kollégium további önálló működését, értékeinek és hagyományainak megőrzését, továbbvitelét! Kérjük, hogy a tervezetben létező, iskolánkat is érintő összevonást ne valósítsák meg, mert az szakmailag nem indokolt és több káros következményt is vonna maga után!

1./ „Szakmai indokoltság”

Közös szakképzések? Nincsenek!

Közös alapozó képzések? Nincsenek!

Alacsony tanulói létszám? Iskolánk hosszú évek óta stabil tanulói létszámmal működik, a 2011/2012-es tanévre történő beiskolázás is teljes létszámú 9.
évfolyamot biztosít.

Magas működtetési költség? Az egy órára jutó oktatási költség az összevonásra kijelölt iskolák közül a legalacsonyabb!

Szakmáinkra nincs munkaerő-piaci igény? Jelenleg nagyobb a cégek általi kereslet szakmai évfolyamot végzett tanulóink iránt, mint amit ki tudunk elégíteni!

2./ „Megtakarítás”

-  A három műszaki középiskola összevonásával várható megtakarítás kb. 20 millió Ft/év, ez az iskolák összesített költségvetéséhez (956 millió) képest mindössze 2%, nem indokol ilyen – sok káros következményt is eredményező – lépést.
-  A három iskola által, iskolánként önállóan benyújtott költségcsökkentő intézkedések nagyobb megtakarítást tudnak biztosítani, főleg ha hozzátesszük, hogy ebben az esetben az iskolák érdekeltek is a megtakarításokban.

3./ „A műszaki szakképzés erősítése”

Szombathely ipara, az ipar fejlődése és ezzel a város fejlődése a jelenleginél több végzett műszaki szakembert, szakmunkást igényel!

Pályaválasztási döntések!

Az elmúlt évek pályaválasztásainak, iskolai jelentkezéseinek vizsgálatából világosan kiderül, hogy a pályaválasztó diákok, s szüleik nagyobb része együtt válasz szakmát (szakmacsoportot) és intézményt, az adott szakma és az adott intézmény (hagyományainak, eredményeinek, kapcsolatainak, iskolai életének, tanulói és tanári közösségének) ismeretében.

Egy hagyomány nélküli, ismeretlen hierarchiájú, működésű, mamut rendszerbe melyik szülő adja szívesen gyermekét? Különösebb jóstehetség nélkül is valószínűsíthető, hogy a 2012/2013-as tanévben műszaki szakképzésre jelentkezők száma az összevonás eredményeképpen csökkenni fog, s ezzel
éppen azt a műszaki szakképzést tesszük tönkre, melyet fejleszteni kellene! Ugyanekkor megindult a város által nem kontrollált – egyébként jelen munkaerő-piaci környezetben nem kívánatos – gimnáziumi képzések erősödése (Bolyai: 45 fő/osztály!)

Világos és egyértelmű, hogy a város az oktatási normatívához hozzáadott többlet érték miatt szeretné esetleg csak a szombathelyi diákok oktatását finanszírozni, de ugyanakkor annak is világosnak kell lenni, hogy Szombathely, vagy bármely nagyobb város szakember igényének ellátásához a vidéki tanulókat is mindig figyelembe kell venni, mert ha tanulmányai során nem kötöttük őket a városhoz, akkor munkát keresni is máshol fognak. Ha figyelembe vesszük a régiónkat erőteljesen érintő külföldi munkavállalást is, akkor Szombathely erősödő szakember hiánnyal számolhat, ez pedig az ipari fejlődést korlátozó hatása miatt bevétel
kiesést és a város pénzügyi helyzetének további romlását okozhatja!

4./ „Szombathely visszavár”

Az elmúlt évtizedekre visszatekintve tény, hogy a Szombathelyi és környéki lakhellyel rendelkező – akkor még leendő – mérnökök középiskolai képzését döntő részben Szombathely műszaki Szakközépiskolái (Gépipari, Savaria) adták.

Egy hagyomány és ismert színvonal nélküli – ráadásul alapvetően szakiskolának alárendelt - mamut intézmény előrevetíti, hogy a jobb képességű, műszaki érdeklődésű diákok is inkább a gimnáziumokat választják, akkor pedig Szombathelynek annyi mérnöke sem lesz a jövőben, mint jelenleg!

5./ A felvételi eljárások és az összevonás

A nálunk és a másik intézményekben tanuló diákok és szüleik a Közoktatási törvény 13.§ (1) pontban megfogalmazott jogok alapján már döntöttek arról, hogy mely intézményben szeretnék középiskolai tanulmányaikat folytatni, illetve mivel a 2011/2012-es tanévre a rendes felvételi eljárás lezárult, így az idén jelentkezett diákok és szüleik is döntöttek ugyanebben a kérdésben.

Ezt a jogot felmenő rendszerben kell tiszteletben tartani és intézmény átszervezések esetén a pályaválasztók jogainak biztosítása érdekében a következő rendes felvételi eljárás után célszerű új rendszert indítani, az átszervezéseknek megfelelően meghirdetett intézményekkel, szakmacsoportokkal. Ezért is helytelen lenne bármilyen összevonás, átszervezés most, 2011. szeptember 1-től történő bevezetése, különös tekintettel arra, hogy az átszervezéssel kapcsolatban hatástanulmányok sem készültek.

6./ Egyéb problémák az összevonással kapcsolatban

- Az úgynevezett szakértői jelentés összegzésében megfogalmazott javaslatok (közös igazgatás), az elemző résszel nincsenek alátámasztva.

- Az Oktatási Osztály tervezete a javaslatokat mechanikusan átveszi, adatokkal nem támasztja alá, és nem is indokolja.

- Az összevont intézmény tagintézményeket magába foglaló szervezeti és működési szabályzatának, pedagógiai programjának és egyéb a működést biztosító
szabályzatainak kidolgozása megkérdőjelezhető a törvényi határidőn belül, a következő, 2011/2012-es tanév elejéig, hiszen azoknak addig kidolgozva, jóváhagyva,
fenntartó által törvényesen elfogadva kellene lennie és természetszerűleg ennek még az előkészítése sem indult el.

Az érvényes dokumentumok hiányában megkezdett működés viszont egyértelműen káoszhoz, gazdasági, munkaügyi, nevelési problémákhoz és színvonalromláshoz vezet.

- A tervezet nem számol a még ebben az évben várható, a közoktatást és a szakoktatást
érintő jogszabályi változásokkal.

7./ Stratégiai kérdések

Az oktatás stratégiai kérdés, hiszen közvetlen munkaerő-piaci hatásai vannak, ezért megfontolt stratégiai döntéseket igényel megfelelő előkészítés, és hatástanulmányok által!

Megértjük Szombathely nehéz gazdasági helyzetét, de éppen ezért olyan döntésekre van szükség, melyek hosszú távon biztosítják az oktatási rendszer egészének gazdaságos és hatékony működését.

Ennek érdekében javasolt a város és a megye oktatási rendszerének tényleges ismerőit (iskolák igazgatóit, szakmai vezetőit, a TISZK-ek vezetőit, a munkaadók képviselőit, a fenntartók képviselőit) egy asztalhoz ültetni. Majd a jelenlegi képzési szerkezet, jelenlegi tanulói létszámok, munkaerő-piaci igények, továbbá a demográfiai adatok alapján a majdani tanulói létszámok, továbbá a célzott képzési szerkezet alapján meghatározni minden iskolára vonatkozóan azt az összehangolt, racionalizált lépéssorozatot, melynek során a város és a megye együtt alakít ki egy új, hatékonyan működő iskolarendszert.

Szombathely, 2011-05-16
Savaria Közlekedési Szakképző Iskola és Kollégium

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!