A New York-i életstílus, lazaság és pörgés teljesen elvarázsolja az embert (fotókkal)

New York City nem az a hely, amiről még senki sem hallott. Ismerőseinknek, ha azt mondjuk: „New Yorkba megyek nyaralni” akkor nem kérdeznek vissza: „Hova?”

Darvas Mercédesz

A „világ második otthona” amely sohasem alszik, tele van látnivalókkal, érdekességgel és meglepetésekkel. Mégis egy hét elég arra, hogy felfedezzük a Nagy Almának (Big Apple) is nevezett várost és a főbb nevezetességeket megtekintsük Manhattanben.

A legcélszerűbb módja ennek, ha mindjárt az első napon beszerzünk egy citypass könyvecskét (79 dollár), amely hat látványossághoz enged szabad belépést. Így az Empire State Building felhőkarcolójába - amely jelenleg a város legmagasabb épülete – a gyorslifttel a 82 emeletig felröppenhetünk, onnan még négy emelet gyalogolás következik, hogy aztán elénk táruljon a lélegzetelállító New York-i panoráma.

Szintúgy félelmetes a kilátás a Rockefeller centerben található Top of the Rock kilátójából, az épületegyüttes előtt minden évben milliók vesznek részt a gigantikus karácsonyfa állításon.

A citypassal egy hajóútra is elmehetünk, megcsodálhatjuk Manhattan Dél-nyugati felét, vagy választhatjuk a Liberty Islandon álló Szabadság-szobor megtekintését. A 2001. szeptember 11.-i terrortámadás után a szigetet lezárták az érdeklődők elől. A múzeum és a szobor talapzata most már újra látogatható, de a világörökség részét képező építmény belseje még mindig zárva van.

A szigeten naponta közel 3000 látogató fordul meg, saját bőrünkön tapasztaltuk, hogy nagyon szigorú biztonsági előírások mellett egy kis leleményességgel is több órát kell sorban állni ahhoz, hogy felszálljunk a Liberty Islandra induló hajóra.

A kártyával továbbá megtekinthetjük a Metropolitan, a Natural Historic – a Természettudományi múzeum 36 millió kiállítási tárgyával a világ legnagyobb történeti kiállítása - és a Moma (Szépművészeti) múzeumokat is.

A „kötelező” helyeken kívül vannak olyan látványosságok, amelyeken nem szabad kihagyni. Ilyen például a világ legismertebb sportcsarnoka, a Madison Square Garden, itt szinte minden hétre jut egy-egy remek sport vagy zenei csemege. Néhány utcára innen már a Time Square és a Broadway nyüzsgő forgatagában találjuk magunkat, ahol a helyi rendőr szívesen pózol velünk egy-egy fénykép erejéig.

Kirándulásunkon szakítsunk időt a Wall Street üzleti negyede, amely csak úgy ontja magából az öltönyös, aktatáskás embereket. Innen pár sarokra álltak a Word Trade Center ikertornyai, helyén most a Ground Zero tátong, ide több új tornyot és múzeumot húznak fel. Az építkezéssel kicsit megcsúsztak, ha egyszer elkészülnek, a legnagyobb 541, a mellette állók pedig 411, 378 és 297 méter magasan karcolják majd az eget.

Érdemes korzózni egyet a Fifth Avenue luxus butikjaiban és a gyémánt központ az 57 utcánál. Közelben található New York city kertje, a hatalmas Central Park, ahova a "betondzsunelből” és az felhőkarcolók „üvegtengereiből”a helyiek kimenekülnek. Itt baseballozó fiatalokkal, „futóbolondokkal”, szerelmes párokkal és fel-alá rohangáló mókusokkal is találkozhatunk.

A park szélén, a 72. utca sarkán áll a Dakota Building. A Beatles együttes legendás gitárosa, John Lennon a lakásából kilépve itt kapott halálos lövést. Azóta az épület zarándokhellyé vált, amelyben most is művészek és tehetős üzletemberek élnek.

A Central park közelében található a híres Columbia egyetemet, ottjártunkkor kínai napot tartottak, a gasztronómia élvezeteknek mi is hódoltunk.

Innen már csak egy ugrás és Harlem központjában, a 125-ik utcában vagyunk, érdemes a híres Appollo Mozit megtekinteni. „Idegenvezetőnk” a magyar hentesnél (80. utca sarkán) sorban álló István volt, aki 30 éve lakik New Yorkban. Elmondta, amióta Bill Clinton amerikai exelnök Harlemben állította fel új, több mint kétezer négyzetméteres irodáját nagyon jó lett a környék közbiztonsága. A kétes kinézetű egyének látványa már a múlté.

Ha már meguntuk a metrózást, akkor lebuszozhatunk (a járatok egyszerű útvonalon közlekednek vagy észak-déli, vagy kelet-nyugati irányba) a tengerészeti-múzeumhoz, ahol egy repülőgép-hordozó anyahajót csodálhatunk meg, valamint felszállhatunk egy Concorde utasszállító repülőgépre.

Manhattanből kimozdulva tehetünk egy sétát tenni a Brooklyn Bridgen, a híd közepén pár dollárélt kínálja portékáit egy hölgy, a városban ugyanezért a szuvenírekért mélyen a zsebünkbe kell nyúlni.

Az Egyesült Államokban legöregebb függőhídja a város szívéből Brooklynba vezet. A híd brooklyni lábától még jó egy óra metróval Coney Island és az óceánpart, az itt található vidámpark messzeföldön ismert.

A város másik szegletében, Bronxban található a New York Yankees otthona. A baseball történetének legsikeresebb csapata 2009-ben új otthonba költözött. Az impozáns, 52 ezer férőhelyes stadiont borsos áron ugyan, de idegenvezetővel végigjárhatjuk.

Amúgy megannyi olcsó hely van a városban, ahol jókat lehet enni. Minden sarkon találhatunk egy gyorséttermet vagy reggelizőt, ahol már egészségesebb ételeket is, így salátákat is fogyaszthatunk. Feltétlenül próbáljuk ki a Burger Joint burgerbirodalmat a puccos Parker Meridien szállodában. A zamatos, szaftos hambikat a sült krumpli és a tejszínes turmix teszi tökéletessé.

Kirándulásunk alatt megtapasztaltuk, hogy a világ legnagyobb "hangyabolyában" napi 24 órában zajlik az élet. Az életsílus, a szabadelvűség, a lazaság, a pörgés New York őrületes kaleidoszkópjában magával ragadja az embert. Látogatásunkkor megpróbáltunk minél nagyobbat beleharapni a Nagy Almába, úgy érezzük, hogy ez sikerült is!

Földalatti és a sárga taxi

A legolcsóbb módja a városnézésnek ha csak andalgunk az utcákon, de az egy hetes metróbérlet ára sem megfizethetetlen. A New Yorki földalatti (subway) olcsó, gyors és piszkos, ne csodálkozzunk, ha patkányok jönnek velünk szemben az aluljáróban. Arra is felkészülhetünk, hogy nincs minden megállóban mozgólépcső. Pozitívum, hogy sűrűn járnak a szerelvények, és mindent el lehet érni velük. Így jobb ha bérelt autóval nem is próbálkozunk Manhattanban, szinte minden utca egyirányú, jó helyismeret szükséges ahhoz, hogy eligazodjunk. Városnézés másik módja lehet az olcsó sárga taxi, ez New Yorknak olyan ismert jelképe, mint a Szabadság-szobor.