Nem alakult meg határidőre a közös közlekedési holding

Az eredeti tervek szerint január 2-án kellett volna megalakulnia a MÁV-ot és a Volán vállalatokat egyesítő Nemzeti Közlekedési Holdingnak. Ez még nem történt meg. Egyes források szerint a folyamat megindítása a második negyedévben várható.

Erős D. Zoltán

Az idősebbek még emlékezhetnek a MÁVAUT-ra, arra az időszakra,  amikor egy szervezetben működött a vasúti és az autóbuszos személyszállítás. Akkor a vasúté volt az elsődleges szerep, s az autóbuszok döntően a vonatokhoz szállították az utasokat. A hatvanas-hetvenes években indult meg az a folyamat, amelynek során számos vasútvonalat felszámoltak, s buszok vették át újabb  területeken a vasút feladatait. Aztán a már külön szervezetben, de továbbra is állami tulajdonban működő vállalat, illetve cégcsoport között egyfajta versengés is kialakult. A gazdaságosabb  működtetés érdekében azonban most kormányzati szándékként az együttműködés igénye látszik megfogalmazódni.

A megyében a tervezett változtatás kiemelten a Vasi Volánt érinti. Hogyan készülnek az átalakulásra, ezt kérdeztük Papp Lászlótól, a közlekedési társaság vezérigazgatójától. Jelenleg leginkább a téli üzemre, valamint az üzleti terv készítésére koncentrálunk, fogalmazta meg a vezérigazgató. Hogy milyen keretek között dolgozik majd jövőben a társaság, az egyelőre még előttük sem ismert. Az üzleti terv kidolgozása nagyrészt ugyanabban a szerkezetben történik mint eddig, jórészt ugyanazokkal a kihívásokkal számolnak, amelyek eddig is meghatározták a tevékenységüket.
 
A vezérigazgató szerint autóbuszos és a vasúti közlekedés hatékony együttműködése nem példa nélküli a  megyében. A Vasi Volán és a GYSEV összefogásának eredményei közé tartozik a hamarosan átadásra kerülő új körmendi autóbusz pályaudvar, csakúgy azok a menetrendi összehangolások, amelyeket a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonal mentén hajtottak végre. 

A Vasi Volán részéről az együttműködésben látják annak a reális esélyét, hogy a térség közösségi közlekedése a közeljövőben ne csak azok számára kínáljon vonzó utazási lehetőséget, akiknek nincs választása. Hanem azoknak is, akik megtehetnék, hogy más módon utazzanak. A választásnál az ár mellett szempont a szolgáltatás egészének magas színvonala is.
 
Költségérzékeny világban élünk, így a jövő mindenképpen a kombinált jegyeké lesz, ahol az utas egy jeggyel több szolgáltató járművére is felszállhat. Ezen az úton haladva a vezeréigazgató lehetetségesnek tartja a közösségi közlekedés térvesztésének a megállítását. Ám ehhez bizonyos fokig szükség van arra is, hogy hasonlóan gondolkodjanak a jogszabályalkotók is. Mindezek a célok azonban gyakorlatilag függetlenek attól, hogy a jövőben milyen szervezeti formában működnek majd a közlekedési társaságok, véli Papp László.
 
Szerettük volna megtudni, hogy a holding létrehozása miképpen érinti majd a GYSEV-et. Érdeklődésünket azonban azzal hárították el, hogy ennek a kérdésnek a megválaszolása a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hatáskörébe tartozik.

A Vasi Volán és a GYSEV már elindult ezen az úton

Az elmúlt időszakban jelentős változások következtek be az utazási szokásokban. A közösségi közlekedés rovására teret nyert az egyéni közlekedés. Ebben egyelőre az igazi fordulatot még az üzemanyagárak szárnyalása sem hozta meg. Az emberek egy része ma inkább kevesebbet utazik, de továbbra is kitart az autó mellett. Ebben a helyzetben a közösségi közlekedésnek kellene egy új alternatívát felmutatni. Ha az utazók igényeinek megfelelően, összehangoltan alakítják a menetrendeket, s színvonalas szolgáltatásokat kínálnak, akkor talán megállítható a közösségi közlekedés térvesztése. Ehhez viszont nem biztos, hogy holdingra van szükség, enélkül is hatékony lehetne a szolgáltatók együttműködése.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!