Omlásveszély! Beroggyant a töltés a gyorsforgalmi út mellett

Ausztriában sok minden zöldebb, mint nálunk. Vagyis jobb utakkal, árucikkekkel, tisztább és komfortosabb településekkel találkozunk. De hiba azért ott is akad. Gondok adódtak a Szombathely-Oberwart (Felsőőr) közti gyorsforgalmi úton. Több helyen is csúszik a töltés.

Ambrózai Zsuzsanna-Pum András

A Szombathely-Oberwart (Felsőőr) közötti főútvonalat a rendszerváltás, úgymond, termelte ki. Dr. Szabó Gábor polgármestersége idején lett realitássá a 89-es új, hazai szakasza, amely  4-6 milliárdba került. Építését kisebb botrányok tarkították. Többek között egy 100 milliós, el nem végzett munkáért kiállított számla, de az út minőségével  nem volt és ma sincs gond.

Nem úgy az osztrák oldalon. Évekig csúszott a Schachendorfot és Dürnbachot elkerülő szakasz kivitelezése. Majd    sógoréktól szokatlan módon rohamtempóban mégis megépítették a kétsávos gyorsforgalmi szakaszt. Talán éppen ez volt a baj, a rohamtempó. Egy biztos, már hónapok óta korlátozó táblák jelzik: óvatosan vezessünk az úton, mert egymást érik a földcsuszamlások.

Jelesül a rézsű beroggyanásáról van szó. E pillanatban 14 helyen látni kisebb-nagyobb omlást, közte már a javított, vagyis bazalttal bélelt részeken is. A  legrosszabb a helyzet a rohonci kihajtó előtt, igaz, itt a legmagasabb a töltés. Mintegy 100 méteren hat (!) omlás keletkezett, méghozzá elég nagy méretűek. E szakaszba már  több száz tonna követ raktak, de ez sem segített. Mi lehet az oka a szokatlan jelenségnek?

- A nem megfelelő tömörítés, a szakszerűtlen vízelvezetés, a kellő füvesítés hiánya - mondta el egy szombathelyi  útépítő szakember, aki annak idején Érden és Pannonhalma térségében irányított  hasonló munkákat. - Az eső  a nagy ellensége a friss rézsűnek, mert ha  alámegy a földnek, kimossa azt. Ezáltal beroggyan, elcsúszik a töltés. Ha túl sok ömleny keletkezik, akkor az egész töltést újra kell építeni. Ezt megelőzendő a legjobb, ha  terméskővel  leszigetelik a rézsűt, azaz stabilizálják. -
 
A szakember  szerint  az egyik  leggyakoribb hiba a sietség, a technológiai előírások megsértése. A töltést 20 centiméterenként kell jól tömíteni, ez szabály. Ha sietnek, vagy spórolnak, akkor 40 centinél döngölnek, de ez már hiba.  Ha sok a  víz a környéken,  akkor szivárgó kavicsot, vagy mészkőmurvát  rakhatnak a földkupacba. Ezek átengedik a vizet, mégis  tömörítenek - mondta. 

Így, vagy úgy, az omlásokat látva tavasszal valószínűleg elterelésekre készülhetnek az Oberwartba induló autósok.  Felfedezve a már-már elfelejtett régi útszakaszt.

A MARX TÉREN CSŐDÖLTEK AZ ÉPÍTŐK

Utat építeni nem is olyan könnyű. Példa erre egy Kádár-érás eset. A magyar közút kollektív szégyenként élte meg  a budapesti  Skála-Metro előtti, akkori Marx téri felüljáró munkálatait. Ugyanis a két útelem amikor összeért, másfél méternyit hibádzott. Ezen még a cenzúrázott sajtó is jól szórakozhatott. Hasonlóan az M7-es autópályához, amely  az első  kipattantott  korrupciós ügy volt. Az osztrákokra   nem jellemző a magyaros lazaság, így a  gyorsforgalmi esete kirívó.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!