2011.01.24. 14:27
Omlásveszély! Beroggyant a töltés a gyorsforgalmi út mellett
Ausztriában sok minden zöldebb, mint nálunk. Vagyis jobb utakkal, árucikkekkel, tisztább és komfortosabb településekkel találkozunk. De hiba azért ott is akad. Gondok adódtak a Szombathely-Oberwart (Felsőőr) közti gyorsforgalmi úton. Több helyen is csúszik a töltés.
A Szombathely-Oberwart (Felsőőr) közötti főútvonalat a rendszerváltás, úgymond, termelte ki. Dr. Szabó Gábor polgármestersége idején lett realitássá a 89-es új, hazai szakasza, amely 4-6 milliárdba került. Építését kisebb botrányok tarkították. Többek között egy 100 milliós, el nem végzett munkáért kiállított számla, de az út minőségével nem volt és ma sincs gond.
Nem úgy az osztrák oldalon. Évekig csúszott a Schachendorfot és Dürnbachot elkerülő szakasz kivitelezése. Majd sógoréktól szokatlan módon rohamtempóban mégis megépítették a kétsávos gyorsforgalmi szakaszt. Talán éppen ez volt a baj, a rohamtempó. Egy biztos, már hónapok óta korlátozó táblák jelzik: óvatosan vezessünk az úton, mert egymást érik a földcsuszamlások.
Jelesül a rézsű beroggyanásáról van szó. E pillanatban 14 helyen látni kisebb-nagyobb omlást, közte már a javított, vagyis bazalttal bélelt részeken is. A legrosszabb a helyzet a rohonci kihajtó előtt, igaz, itt a legmagasabb a töltés. Mintegy 100 méteren hat (!) omlás keletkezett, méghozzá elég nagy méretűek. E szakaszba már több száz tonna követ raktak, de ez sem segített. Mi lehet az oka a szokatlan jelenségnek?
- A nem megfelelő tömörítés, a szakszerűtlen vízelvezetés, a kellő füvesítés hiánya - mondta el egy szombathelyi útépítő szakember, aki annak idején Érden és Pannonhalma térségében irányított hasonló munkákat. - Az eső a nagy ellensége a friss rézsűnek, mert ha alámegy a földnek, kimossa azt. Ezáltal beroggyan, elcsúszik a töltés. Ha túl sok ömleny keletkezik, akkor az egész töltést újra kell építeni. Ezt megelőzendő a legjobb, ha terméskővel leszigetelik a rézsűt, azaz stabilizálják. -
A szakember szerint az egyik leggyakoribb hiba a sietség, a technológiai előírások megsértése. A töltést 20 centiméterenként kell jól tömíteni, ez szabály. Ha sietnek, vagy spórolnak, akkor 40 centinél döngölnek, de ez már hiba. Ha sok a víz a környéken, akkor szivárgó kavicsot, vagy mészkőmurvát rakhatnak a földkupacba. Ezek átengedik a vizet, mégis tömörítenek - mondta.
Így, vagy úgy, az omlásokat látva tavasszal valószínűleg elterelésekre készülhetnek az Oberwartba induló autósok. Felfedezve a már-már elfelejtett régi útszakaszt.
A MARX TÉREN CSŐDÖLTEK AZ ÉPÍTŐK
Utat építeni nem is olyan könnyű. Példa erre egy Kádár-érás eset. A magyar közút kollektív szégyenként élte meg a budapesti Skála-Metro előtti, akkori Marx téri felüljáró munkálatait. Ugyanis a két útelem amikor összeért, másfél méternyit hibádzott. Ezen még a cenzúrázott sajtó is jól szórakozhatott. Hasonlóan az M7-es autópályához, amely az első kipattantott korrupciós ügy volt. Az osztrákokra nem jellemző a magyaros lazaság, így a gyorsforgalmi esete kirívó.