f1

2015.09.21. 19:47

Ferrari, Audi, Volkswagen?!

Egyre több márkát hoznak hírbe a Red Bull-lal; alábbi cikkünkben igyekszünk összeszedni, minek mekkora lehet a valóságalapja.

Gyimesi Brigitta

Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

Köztudott, hogy a Red Bull és a Renault útjai az év végén szétválnak, az osztrák istállónak így sürgősen új motorbeszállító után kell néznie. A Red Bull csapattulajdonosa, Dietrich Mateschitz szerint a Renault-val való szakítást a két vállalat „közös megegyezés alapján” hozta meg a nyár folyamán, mivel a „világbajnoki ötödik vagy hatodik hely nem az, amit a Red Bull megcéloz”. A Renault mellett az Infiniti szerződését is felbontották, valamint az osztrákok B-csapata, a Toro Rosso is áldozatává vált a jogi intrikáknak és szintén új beszállítóra vár. Noha a két csapat jövője még nem biztosított, Mateschitz szerint „ennél rosszabb már úgysem történhet velük”.

Alternatívaként a Red Bull természetesen a Mercedest pártolta volna, ám a német márka vezérigazgatója, Dieter Zetsche ellentmondást nem tűrően kikosarazta őket – az egyetlen reális opció így a Ferrari maradt. Mateschitz szerint az olaszokkal való tárgyalások eddig „pozitívak és biztatóak, a motor pedig tisztességes megoldás lenne az elkövetkező két-három évre”.

„Lenyűgöző, amit a Ferrari produkált a téli tesztek során” – dicsérte Maranellót Mateschitz. „Egy szinten voltak velünk az elején, azóta pedig hihetetlen utat jártak be. Azonban ha a Ferrari Vettellel a volánnál nem képes megnyerni a bajnokságot, mi sem fogjuk, az ő motorukkal viszont legalább a rendszeres dobogós helyezésekre lenne lehetőségünk.”

A nyár során az Aston Martin neve is felröppent, mint lehetséges motorbeszállító; Mateschitz beismerte, valóban voltak olyan terveik, hogy Aston Martin néven Mercedes-motorokat vásárolnak, a terv azonban kútba esett, mivel az Aston szerint az elkötelezettség túl nagy anyagi teherrel járt volna a márka számára.

A Volkswagen személyében a nyári szünet során újabb illusztris névvel bővült a Red Bull-lal elvileg együttműködni szándékozó márkák listája. A hírek időről-időre megújulnak és megerősödnek, egyelőre minden képlékeny, annyi azonban biztosra vehető, hogy a közeljövőben lehetetlen lenne megkötni az egyezséget a két cég között, egy versenyképes hibridturbó megépítése ugyanis legalább két-három évet venne igénybe.

„Nagyon érdekes a VW-ről és az Audiról szóló híreket követni” – reagált a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner. „Remek dolog, hogy érdeklődnek az F1 iránt, ám minden, ami ezen túlmutat, puszta spekuláció. A semmiről megépíteni egy motort nem egy pillanat műve, így ha valóban csatlakoznának a sporthoz, az hosszútávú projekt lenne részükről, a jelenlegi problémáinkat azonban nem orvosolja.”

Horner többször is egyértelműen tagadta a Volkswagenről és az Audiról szóló pletykákat – júniusban egyenesen kijelentette, hogy egy szót nem beszéltek a két céggel –, Eddie Jordan azonban úgy véli, a VW már nagyon közel áll a Red Bull felvásárlásához. Az egyezség azt jelentené, hogy a VW építené a motort, míg a Red Bull megmaradna főszponzornak. Jordan szerint a VW-motor legkorábban 2018-ban debütálhatna, a közbeeső két évben pedig a Red Bull Ferrari-motorokkal menne.

„A Red Bull és a VW, kisebb-nagyobb szünetekkel ugyan, de már egy éve tárgyalásokat folytatnak” – nyilatkozta a volt F1-es csapatfőnök. „Az értesüléseim szerint a felvásárlásról szóló egyezség legfőbb pontjairól már meg is egyeztek: a VW az F1 negyedik gyári csapatává válna, míg a Red Bull továbbra is élvezhetné a főszponzori státusszal járó előnyöket.”

Jordan továbbá a legnagyobb meggyőződéssel hangoztatja, hogy a VW-csoport vezérigazgatója, Martin Winterkorn már mindennel megegyezett Helmut Markóval; egy ilyen nagykaliberű alku nyélbeütése pedig a Volkswagen igazgatótanácsában dúló hatalomharcok közepette Winterkorn pozíciójának megerősítését szolgálná.

Ez még azonban a jövő zenéje, a Red Bullnak egyelőre rövidtávra kell megoldást keresnie, méghozzá minél sürgősebben. Miután a Ferrari maradt az egyetlen potenciális beszállító, amennyiben az osztrákoknak ezt a szerződést sem sikerül megkötniük, könnyedén megeshet, hogy a Red Bull kivonul az F1-ből – ahogyan Horner és Mateschitz gyakran fenyegetőztek is. A csapattulajdonos azonban igyekezett kijelenteni, hogy a Red Bullnál és a Toro Rossónál dolgozó mintegy 1000 ember ebben az esetben sem maradna munkanélküli, hanem egy új projektnél találnának nekik munkát a Red Bull-univerzumon belül – habár úgy hisszük, mindenki sokkal jobban örülne még egy világbajnoki címnek, akár a Volkswagen színeiben is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!