f1

2016.12.26. 13:29

Kőkemény karácsonyi interjú Sir Jackie Stewarttal

Üzlet, Senna, Fangio, demencia , és Ecclestone öröksége a téma

Vámosi Péter

2001-ben kapta meg a "Sir" megnevezést a háromszoros világbajnok, a ma már 77 éves John Young Jackie Stewart. A skót egykori pilóta azonban még ma is varázslatos eleme a bokszutcának. Diszlexiája ellenére a saját titkárával járja a világot. Stewart egyike a legnagyobb nagyköveteknek a sportüzleti világban. Ezúttal a másik nagy öreg, Roger Benoit készíthetett vele interjút.

- Stewart úr, mitől ennyire népszerű?
- (nevet) Megpróbálom visszaadni a Forma-1-nek azt, amit korábban kaptam tőle. A sikert, a hírnevet, és a pénzt.

- Ez nagyon egyszerűnek hangzik...
- 48 éve szerződésem van a Rolexszel, 47 éve a Moët & Chandonnal, 40 éve pedig a Forddal. Korábban 18 évig a Goodyear gumigyár rendelkezésére álltam, illetve az ABC Sportnál dolgoztam a televízióban.

- Tehát akkor vannak aranyórái, pezsgőt iszik, és Forddal jár?
- 12 Rolex órám van, és mindet hordom. A legértékesebb óra John Coombsé volt, ezt már az apám is hordta. Nagyon szép még a Stainless Steel Daytona is, amit az 1971-es pole pozíciómért kaptam Monacoban. Szeretem a pezsgőt, és igen, Fordot is vezetek.

- Hogyan jött a Rolex dolog?
- 1968 áprilisában írtam alá az első szerződésem velük. Arnold Palmer golfozó, Jean-Claude Killy síversenyző és én lettem kiválasztva a Rolex által, mint a legismertebb sportolók. Fogalmam sincs miért.

- Most pedig a Rolex már a Forma-1 egyik fő támogatója...
- Csapatvezetőként hiába kerestem meg őket. Nem akartak rajta lenni egyik autón sem. Öt évvel ezelőtt újra megkérdeztem őket, hogy nem akarják-e esetleg az egész szériát megtámogatni? Egy ebéd folyamán megköttetett ez a frigy végül.

- Érintett a Heineken üzletben is, ami 5 éves, és 250 millió dollárt eredményezett, igaz?
- Pontosan.

- Hány olyan versenyzőről tud, akik többet keresnek, mint ön?
- (nevet, és mutatja a négy ujját) A Két Ferraris és Mercedeses versenyző.

- Nem felejtette ki Alonsot?
- De, akkor is még mindig csak öt, tehát egy kezemen meg tudom számolni őket.

- Alig politizál. Mit gondol a Brexitről? 2014 szeptemberében skótként az ország elszakadására szavazott?
- Nem. Fiatal sportolóként megfogadtam, hogy nem fogok soha se pénzt adni valamilyen politikai kampányra. Emiatt a választani sem megyek el.

- Skócia...
- Nagy-Britannia túl kicsi ahhoz, hogy szétessen. Skócia, Wales, Észak-Írország mind rendelkezik saját Parlamenttel. Ugyanakkor mindannyian még az Egyesült Királyság részei vagyunk, és jól is van ez így. Elég egy pillantást vetni csak az olaj árára, és beláthatjuk, hogy Skócia ipara soha nem kockáztatná meg az önállóságot. Azt meg hogy mi lesz még a Brexit vége, senki sem tudja.

- Elégedett a 2016-os Forma-1-es világbajnokság végkimenetelével?
- Elmegy. A világbajnokon túlmutat Max Verstappen tündöklése, nélküle unalmas lett volna. A holland pilóta emlékeztet engem Mario Andretti, Jochen Rindt, vagy François Cevert első versenyeire. Ők annak idején mind felkavarták az állóvizet.

- A versenyzők zúgolódtak is a túl hosszú szezon miatt...
- Na, ezen nevetnem kell. 1971-ben, amikor másodszor lettem világbajnok, 86 alkalommal repültem át az Atlanti-Óceán felett. Tehát 43 út Amerikába és vissza. A Can-Am széria miatt, az ABC televízió miatt, és ugye a Ford képviselője is voltam. Versenyeztem a Formula 2-ben is, valamint sport és túraautókkal.

- Mi hiányzik a Forma-1-ből?
- Az izgalom, a defektek, a hibák és a balesetek. Persze ne értse ezt félre. Senki nem akar haláleseteket látni, de izgulni azt akar. Az én időmben ez így volt, és sajnos nagyon sok riválisom a legnagyobb árat fizette ezért. 2017-ben azonban minden autó új lesz és szélesebb.

- Izgalmasabb is lesz?
- A Forma-1 sosem volt kiegyenlített. Minden évben akad egy csapat, amelyik bizonyos előnyükkel indul. Már az én időmben is 1965-től 1973-ig, némi szerencsével meg ha nem lett volna bajom a gyomrommal hatszoros bajnokká is válhattam volna a szériának, egyhuzamban. A Ferrari nem tudott akkor egy címet se elhozni. Akkoriban a Ford szuper motorjának az árnyékában voltak. Mindenki más ezzel a motorral ment. A Ford egyike volt a legjobb dolgoknak a Forma-1-ben, amitől izgalmas volt.

- Hogy lehet, hogy soha nem versenyzett a Ferrarinál?
- Enzo Ferrari egész egyszerűen nem volt hozzám őszinte, ahogy egyes más pilótákhoz sem. Nekem egy kézfogás az egy szerződés!

- A Forma-1-nek most sok hősökre lenne szüksége, nem?
- Ez is már megvotl korábban. Most Hamilton a maga módján egy modern hős, minden digitális csatornán. Vettel egy nyugodt hős. Räikkönen pedig feltehetően mindkettejüknél népszerűbb, mert alig mond valamit, lehet pont emiatt.

- Max Verstappent pedig már Sennához és Schumacherhez hasonlítják.
- Ez egy érdekes kérdés. Nálam Alain Prost mindig is előrébb lesz, mint Ayrton Senna. Nekem a brazil a kora legizgalmasabb versenyzője volt. Végeredményben azonban a francia több versenyt nyert. Alain sosem nézett ki úgy, mint aki átlépte a saját határait. Ayrton azonban ezt megtette, persze ez csak az én kritikám.

- Egyéb hozzáfűzni való?
- Érdemes megnézni a belső kamerás felvételeket, azonnal feltűnik az, hogy Senna háromszor annyit dolgozik a kormánnyal, mint Prost. Senna szuper gyors volt, de Prosté volt a tisztább vezetési stílus. Ma is még sok versenyző ráfeszül a dologra, és ettől lesznek lassabbak.

- Mi a helyzet Michael Schumacherrel?
- A nagy erőssége az volt, hogy a megfelelő embereket sikerült maga mögé állítania. Mindegy is, hogy most csak Ross Brawnról, vagy más mérnökökről is beszélünk-e, akiket a Benettontól a Ferrarihoz átvitt. Amit akart, azt megkapta a Ferrarinál. Azt gondolom, hogy nagyobb játékos volt ilyen téren, mint amilyen autóversenyzőnek volt! Így sikerült legtöbbször a legjobb autóban ülnie, és behúznia a legtöbb Grand Prix győzelmet. Ennek ellenére Juan-Manuel Fangionak csak jelenthet!

- Tehát az argentin pilóta önnek minden idők legjobb autóversenyzője?
- Igen, ha végignézzük a bajnokságokat 1950 óta, akkor mindenképp. Mindig is a legjobb autót kereste. Amikor a Mercedesben ült, megérezte, hogy újra a Maseratihoz kellene szerződnie. Így lett ötszörös világbajnok.

- Fangio után ki jön?
- A honfitársam, Jim Clark, aki mindig is a Lotusnál versenyzett.

- Ki lesz a harmadik?
- Nem tudom. De, Prost!

- Schuminak öt év kellett, mire a Ferrarival világbajnok lett. Vettel a harmadik szezonját kezdi meg velük. Meglesz neki ez hamarább?
- Schumi jobban koncentráltabb, elkötelezettebb és önzőbb volt, és így össze tudta rakni a csomagot. Csak Fangio volt az még, aki ennyire így intézte a dolgait.

- Maradjunk is Schuminál, és a 2013-as baleseténél. A síelés veszélyesebb, mint a Forma-1?
- Igen! Nézzük csak meg, hogy síelés közben melyik testrészünk védett. A Forma-1-ben voltak hatalmas baleseteink, mint pl. Alonsoé az idei Ausztrál Nagydíjon. Gyakorlatilag a haja szála sem görbül,t úgy hagyta el a helyszínt. Ma már minden a biztonságról szól. Az én időmben nem lehettünk biztosak benne reggel, hogy este is visszatérünk-e a szállodába.

- Gondol néha Michael Schumacherre, tudja, hogy milyen állapotban van?
- Sose hallottam róla ilyen értelemben. Sajnos.

- Hogy van a felesége, Helen?
- Nincs jól. A demencia betegsége jelenleg a legnagyobb kihívás az életemben. Ebben a pillanatban egyszerűen nincs erre megfelelő gyógyszer. Ezért is alapítottam évekkel ezelőtt a "Broken D" alapítványom.

- Biztosan összejött már pár millió, nem?
- Igen, de még több pénzre van szükség. Sok orvosra és professzorra van szükség. Az elmúlt 25 évben több milliárdnyit toltak a demencia kutatásra. Eredmények nélkül. Kellene egy Adrian Newey a gyógyszeriparba is.

- Tud beszélgetni Helennel?
- Igen, csak a rövidtávú memóriájával van probléma. Mindenre jól emlékszik a karrieremből, még önre is, amikor 1971-ben Begninsben az első interjúját csinálta velem.

- Most hol lakik?
- Újra Svájcban! Három apartmant vettem Genolierben. Helen miatt három liftet is beépíttettem. Egy privát klinika vész esetén ott van csak 300 méterre. Hárman törődnek folyamatosan Helennel egész nap.

- Tehát az ön felesége alig öt kilométerre Schumachertől küzd az életéért?
- Sajnos ez a szomorú helyzet.

- Az ünnepeknek így komolyabb jelentőségük lett, mint egyébként?
- Így igaz. Ráadásul kétszer is meg kell hogy ünnepeljük a karácsonyt. Paul a családjával a Karib-tengeren él. Szenteste Mark jön át a családjával. Egyébként a két fiamtól kilenc unokám lett, 8 kisfiú és egy kislány. Így sohasem unatkozom, mi egy fantasztikus család vagyunk.

- A Forma-1-nek hamarosan új arculata lesz, köszönhetően a szórakoztatóipari óriás Liberty Mediának, annak ellenére, hogy továbbra is a 86 éves Bernie Ecclestonenak lesz beleszólása a dolgokba...
- Soha, de soha nem lesz még egy Bernie Ecclestone. Ő egyszerűen megismételhetetlen, ha körbenézek a világ minden sportágában, akkor is. Soha, senki nem szerzett még ennyi pénzt magának, és a környezetének.

- Tehát nincs Ecclestone utód?
- Nem, és erre a Liberty Mediának megoldást kell találnia. Amikor az NFL nagy alakja, Pete Rozell 1996-ban 70 évesen meghalt, mindenki azt gondolta, hogy ennyi volt az amerikai fociligának. Csak nagyobb és jobb lett, azért mert új emberek új utakon mertek elindulni, akik más kultúrából érkeztek.

- Akkor ön most optimista?
- Annak kell lennünk. Az amerikaiaknak mindent össze kell szinkronizálniuk, pont úgy, mint egy sebességváltóban. Jelenleg azonban egy csomó olyan dolog van, amit egyszerűen Bernie nélkül nem lehet elintézni. Amennyiben az új tulajdonosokkal tud majd együttműködni, az nagyszerű lesz. Mindenkinek ez lesz a jó, még a rajongóknak is, akiknek újra az előtérbe kell kerülniük.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!