2020.11.15. 07:00
Kamasszal összezárva home office-ban – Hogy boldoguljon a család, szakértő ad tanácsokat
Újabb szigorításokról döntöttek, amelyek a családok mindennapjait jelentősen befolyásolják majd. Egyelőre a felső- és középfokú oktatásban álltak át az online tanításra, de ki tudja, hol a vége – különösen a szülői idegrendszer teherbírásának.
Fotó: Shutterstock
Az összezártságnak van egy olyan különleges tulajdonsága, hogy mindenki azt gondolja, hogy számára a legnehezebb. A szülők a home office és a rájuk háruló pedagógiai feladatok miatt. Az iskolások pedig életkori sajátosságaik okán – hiszen tudjuk, hogy ilyenkor egy szakítás is a világ végét jelenti. Nem kell szubjektívnek lennünk ahhoz, hogy kijelenthessük, mindkét félnek igaza van. Hogy boldoguljon a család, nincs másra szükség, mint empátiára.
Az egyik legnagyobb munkavállalói kihívás, otthon a gyermekek mellől is koncentráltan dolgozni. Összehangolni a napirendben a háztartási teendőket, a gyerekeket segíteni, ha elakadnak a tanulásban, és persze válaszolni az e-mailekre, hívásokra a kellő odafigyeléssel. Eközben látni kell, hogy – egyelőre – a középiskolás kamaszok, akiknek a jólléte nagyban függ a kortársaikkal eltöltött idő minőségétől és mennyiségétől, hirtelen abban a helyzetben találják magukat, hogy – az még csak hagyján, hogy – nem járhatnak iskolába, de emellett sem edzésre, sem moziba nem mehetnek.
De még csak egy házibulit sem szervezhetnek – legálisan –, hiszen este 8-ig haza kell érni. Erre kétféle szülői magatartás lehet a válasz: az egyik, hogy homokba dugjuk a fejünket, a másik, hogy belátjuk, ez valóban rosszul érintheti a gyermeket. Beszélgetünk vele, milyen módon tudja kompenzálni a barátokkal kieső időt, és ha kell segítjük őt ebben. Például azzal, hogy átrendezzük a napirendet: délelőtt távoktatás, majd délután kis időtöltés a barátokkal – az online térben, vagy óvintézkedések mellett. Este pedig tanulni kell, amikor a kijárási korlátozás életbe lép.
Nagyon fontos felismerni, hogy a fiataloknak most aztán tényleg az internet az egyetlen módja a kapcsolattartásra. Így az arra vonatkozó szülői korlátozás és szigor komoly károkat okozhat a szülő-gyermek kapcsolatban. Helyette beszélgetéssel fel kell hívni a fiatalok figyelmét, hogy bizony a feladatokat el kell végezni. Ez most sokkal inkább az ő felelősségük, hiszen a külső, számonkérésből fakadó motiváció kevésbé munkálkodik bennük.
Legyen intő jel, ha a család bármely tagja kissé levert, magába zárkózó, mert az elszigeteltség akár negatív folyamatokat is elindíthat. Ilyen esetben érdemes szakemberrel is konzultálni, hogy miként lehet kezelni a helyzetet.
Jagodits Zsuzsa
life és gyermek coach