Cégkapu

2018.01.07. 19:59

Idén már kötelező a regisztráció

A gazdálkodó szervezetek számára 2018. január elsejétől kötelező a Cégkapu használata. Aki még eddig nem végezte el a regisztrációt, annak azt minél előbb pótolnia kell, hiszen az elektronikus ügyintézés az idei év folyamán fokozatosan átáll erre a csatornára.

Tersztyánszky Krisztina

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. Tv. – e-ügyintézési törvény – 2018. január elsejétől kötelezővé teszi a gazdálkodó szervezetek számára az állami szervekkel való elektronikus kapcsolattartást és az ehhez szükséges hivatalos elérhetőségről történő dokumentumküldést és az azon történő fogadást, amelynek teljesítéséhez az állam a gazdálkodó szervezetek számára Cégkapu szolgáltatást biztosít. A gazdálkodó szervezeteknek erre legkésőbb 2017. december 31-éig regisztrálniuk kellett. A cégkapu regisztráció a Cegkapu.gov.hu címen, elektronikus formában végezhető el.

A Cégkapu megkönnyíti a szervezetek és az elektronikus ügyintézést biztosító szervek közötti kapcsolattartást, hiszen minden kézbesítésre szánt küldemény a gazdálkodó szervezet által igényelt, biztonságos, hiteles tárhelyre érkezik – mind az ügyintéző szerv, mind az illető gazdálkodó szerv részéről. Tehát tulajdonképpen ugyanazt a funkciót tölti be a gazdálkodó szerv szempontjából, mint a magánszemélyek esetében már jól bejáratott ügyfélkapu.

A Cegkapu.gov.hu oldalon egyszerű a regisztráció, egy online adatlapot kell kitölteni. Fotó: Unger Tamás

A gazdálkodó szervezetek, – köztük a törvényszékeken bejegyzett civil szervezetek is -, a Cegkapu.gov.hu weboldalon kezdeményezhetik a regisztrációt. Erre a felületre a képviseletre jogosult személy léphet be a saját ügyfélkapuján keresztül – ennek hiányában telefonos azonosítással is igazolhatja magát. Magához a regisztrációhoz csak egy online adatlapot kell kitölteni a gazdálkodó szervezet adataival, civil szervezet regisztrációja során szükség lesz még a szervezet bírósági kivonatára vagy alapszabályára. Cégjegyzékben szereplő gazdálkodó szervezet esetében nincs szükség a nyilvántartási adatok igazolására. Amennyiben a cégkapuban a regisztrációt végző személy vagy a cégkapumegbízott nem azonos a képviseletre jogosult személlyel, szükséges a regisztráció során a cégkapumegbízott adatait megadni, valamint a meghatalmazott részére a képviselő részéről meghatalmazást adni és feltölteni is. Ha a fenti személyek azonosak a képviselővel, az űrlapon erre kell utalni, az adatok ezt követően automatikusan betöltődnek. Fontos, hogy a megadott adatoknak meg kell egyezniük a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adataival. A regisztráció folyamatát, az űrlap kitöltését útmutató segíti. Amennyiben az üzemeltető elfogadja a regisztrációt, az ügyfél visszaigazolást kap a megadott e-mail-címre és a cégkapura is, és már el is indul az elektronikus kapcsolattartás. Azokban az esetekben, ahol a cég korábban a képviselő ügyfélkapus tárhelyén keresztül kommunikált a hivatalokkal – például a NAV-val – ott a jövőben ezt a szerepet a Cégkapu veszi át. Ugyancsak a Cégkapuhoz migrálják a korábban több szervezet által igénybe vett perkapu szolgáltatás információit is. Az egyéni vállalkozókat a változás nem érinti, ők továbbra is az ügyfélkapu szolgáltatással jogosultak az elektronikus kapcsolattartásra.

A Cégkapu kezelésére az adott gazdálkodó szervezetnél az erre felhatalmazott egyetlen természetes személy (a cégkapumegbízott), vagy az általa regisztrált, a szervezet által megbízott további felhasználók jogosultak.

A Cégkapu szolgáltatást a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) üzemelteti. A szolgáltatás 2017. december 28-án elindult. A rendszer teljes felállásáig azonban még várni kell, fokozatosan alakul ki a Cégkapun keresztül intézhető ügytípusok teljes köre. A NAV például az átállás időszakában mind az ügyfélkapus, mind a cégkapus kapcsolattartást elfogadja.

Mivel a regisztráció egy központi online felületen történik, megyei adatok nincsenek arról, hogy a vállalkozásoknak, civil szervezeteknek hány százaléka végezte már el a regisztrációt. December végi adatok szerint az országosan érintett 800 ezer gazdálkodó szervezet közül még csak 370 ezren regisztráltak. A regisztráció elmulasztása egyelőre nem jár szankcióval. Nagy Kriszta, a Vas megyei Civil Információs Centrum vezetője szerint hozzájuk már több nonprofit szervezet képviselője fordult segítségért, amit meg is kaptak.

Azáltal, hogy a hivatalos ügyintézés a cégkapuhoz kerül, fokozatosan megszűnik a hivatali postai levelezés. Az elektronikus kapcsolattartás egyszerűbb, gyorsabb és költséghatékonyabb. A szolgáltatáshoz az üzemeltető 300 MB kapacitású tárhelyet biztosít.

Minden gazdálkodó szerv csak egy cégkapuval rendelkezhet. A szolgáltatás minden gazdálkodó szerv részére térítésmentes.

Ezek is érdekelhetik