Könyvbemutató

2017.09.29. 12:09

Bemutatták az ELTE SEK adjunktusának új szakkönyvét!

Szombathely – A Berzsenyi Dániel Könyvtárban mutatták be Langerné Buchwald Juditnak, az ELTE Savaria Egyetemi Központ adjunktusának az „Alternatív pedagógiai tanulmányok” című kötetét. Nagy Éva könyvtárigazgató hangoztatta: a szépirodalmi művek mellett örömmel tárnak a közönség elé komoly szakmai munkát is. Meggyőződése: ezt a könyvet érdeklődéssel olvassa majd tanító, oktató, tanár és szülő egyaránt.

Civil Tudósítónktól

Dr. Györe Géza, a Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézetének adjunktusa mutatta be kolléganője nagy ívű és a szakirodalomban máig egyedülálló dolgozatát. Beszélt a könyv keletkezésének előzményeiről és részletesen elemezte a kötet négy fő fejezetét. Az első két tanulmányból az olvasó képet kap az alternatív és reformpedagógia, valamint alternatív és reformiskola fogalmak értelmezési lehetőségeiről, gyakorlati alkalmazásáról, és történeti áttekintéseket is talál a reformok magyarországi megjelenéséről. Dr. Györe érdekességképpen említette, hogy a nyugati országokban kibontakozó reformpedagógia nálunk is termékeny talajra lelt, néhány alternatív iskola (Waldorf, Montessori) már az 1930–40-es években működött hazánkban.

Fotós: Tátrainé Kulcsár Irén

A tanulmánykötet harmadik fejezete napjaink magyarországi alternatív iskoláinak életébe kínál bepillantást, a záró fejezetben pedig képet kaphatunk arról, hogy milyen ismeretekkel rendelkeznek a „hagyományos iskolákban” dolgozó pedagógusok, mi a véleményük az alternatív iskolákról, módszereikről.

Fotós: Tátrainé Kulcsár Irén

A szerző elmondta a mindenekelőtt szakmai közönségnek, hogy a publikációk egy része már szakfolyóiratokban és konferencia-kötetekben is megjelent. Az összegyűjtött, kiegészített és részben átdolgozott tanulmányokat tartalmazó, most megjelent kötetet tavaly állította össze, mert tapasztalata szerint a neveléstudományi szakirodalom nem eléggé foglalkozik az alternatív iskolákkal, és kevés is van belőlük. A szülők érdeklődése viszont megnövekedett az ilyen típusú intézmények iránt, sokan szeretnének választani a hagyományos állami fenntartású, az állam által előírt tanprogramok szerint működő iskolák mellett valami mást. Kutatásai közben Langerné Buchwald Judit kíváncsi volt a pedagógusok véleményére, akik felkérésére kérdőíveken, önként válaszoltak kérdéseire. Metafora-elemzést is alkalmazott, ami a pedagógiai kutatásokban viszonylag új eljárás; lényege: a tanárok feladata egy mondat befejezése és válaszuk indoklása. Mosolyogva említette a válaszok közül nagy kedvencét: „az alternatív iskola olyan, mint alma a körtefán…”

Fotós: Tátrainé Kulcsár Irén

A szerző fontosnak tartotta leszögezni: munkája tanulmányokat tartalmaz. A könyv nem csupán a hivatásbeliek, a szakma számára kínál információkat az alternatív pedagógiákkal kapcsolatban, hanem a laikusok, a szülők is megtudhatják, hogy milyen pedagógiai munka folyik az alternatív iskolákban.

Tátrainé Kulcsár Irén

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!