Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér

2017.09.30. 07:00

Gyorsabban láthatják el a betegeket Vas megyében is

November 1-jén lép működésbe az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér. Ez egy olyan adatbázis, amely az ország összes kórházának adatait őrzi. Az orvosok így bármelyik kórházban azonnal hozzájuthatnak a pácienssel kapcsolatos információkhoz.

Vas Népe

A Markusovszky Egyetemi Oktatókórházba már megérkeztek a leolvasókészülékek. Kissné Nyitribusz Zsuzsanna orvosírnok, adminisztrátor e-személyi igazolvánnyal regisztrál az EESZT-be Fotó: Unger Tamás

Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Teret (EESZT) európai uniós támogatásból hozta létre az Állami Egészségügyi Ellátó Központ vezette konzorcium, hogy kiaknázza az e-egészségügyben rejlő lehetőségeket. Így az egészségügyi intézmények és a páciensek szorosabb kapcsolatba kerülnek, leegyszerűsödik az adatok és dokumentumok elérhetősége, biztosítottá válik azok egységes kezelése és hatékony elemzése, ami egyaránt segítség a betegnek és az orvosnak is. Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Teret (EESZT) európai uniós támogatásból hozta létre az Állami Egészségügyi Ellátó Központ vezette konzorcium, hogy kiaknázza az e-egészségügyben rejlő lehetőségeket. Így az egészségügyi intézmények és a páciensek szorosabb kapcsolatba kerülnek, leegyszerűsödik az adatok és dokumentumok elérhetősége, biztosítottá válik azok egységes kezelése és hatékony elemzése, ami egyaránt segítség a betegnek és az orvosnak is. Prof. dr. Nagy Lajos, a kórház főigazgatója elmondta: eddig is rengeteg információt tárolt a kórház adatbázisa, hiszen a leleteket, zárójelentéseket, a képi információkat mind elektronikusan őrizték, hogy azok bármikor segítsék a gyógyítást. A röntgen-, a CT-, az MR-kép és az ultrahangfelvétel tárolására eddig is volt lehetőség. A különbség az, hogy ezzel az új rendszerrel bármely településen működő kórház adatbázisából információhoz juthatnak.

A Markusovszky Egyetemi Oktatókórházba már megérkeztek a leolvasókészülékek. Kissné Nyitribusz Zsuzsanna orvosírnok, adminisztrátor e-személyi igazolvánnyal regisztrál az EESZT-be Fotó: Unger Tamás

– Ha például egy nem Szombathelyen nyilvántartott beteg balesetet szenved, azonnal tájékozódhatunk arról, milyen gyógyszereket szed, voltak-e egészségi problémái korábban, hiszen az EESZT központi adatbázisából az egyes betegek ellátásának előzményeiről gyorsan tájékozódhatunk, függetlenül attól, hogy ez az ország mely intézményében, illetve orvosánál történt. A főigazgató szerint rengeteg időt lehet nyerni ezzel, hiszen a gyorsan beszerzett információval tájékoztat a páciens általános egészségi állapotáról, így rögtön kezdődhet a beteg gyógyítása, kezelése. A fokozatosan bevezetendő rendszer legfőbb célja, hogy a betegek minél biztonságosabb és minél inkább személyre szabott ellátást kapjanak. Előfordul, hogy egy más településen élő beteg nyaralás közben, utazás során megsérül, ilyenkor az adatbázisnak köszönhetően nem kell felesleges vizsgálatokat kezdeményezni, hiszen a nyilvántartásban szerepelnek a beteg adatai. Ez – a páciens kényelmén és gyorsabb gyógyulásán túl – sokkal olcsóbb működést tesz lehetővé. A főorvos hangsúlyozta, hogy nagy körültekintéssel jártak el a fejlesztők az adatvédelmi előírásokkal kapcsolatban is. Minden osztályon meghatározták azoknak az orvosoknak, szakdolgozóknak, adminisztrátoroknak a körét, akik hozzáférést kaptak a rendszerhez. A rendszerbe belépés csak e-személyi igazolvánnyal történhet, amely tartalmazza az e-aláírást is. A főigazgató elmondása szerint a kormányhivatal dolgozói gyorsan elkészítették a szükséges e-igazolványokat. A rendszer november 1-jétől működik majd. A kormányhivatal tájékoztatása szerint a rendszerbe történő belépéshez az egészségügyi dolgozóknak a régi típusú okmányukat elektronikus személyazonosító igazolványra kell cserélniük. A megye területén működő egészségügyi intézmények munkatársai a járási hivatalok kormányablakainál igényelhették az új igazolványt. A soron kívüli igénylések nagy száma ellenére sem volt fennakadás az ügyintézésben. Így amire a rendszert üzembe helyezik, már minden intézményben adottak a feltételek. A kórházak a kártyaolvasókat már megkapták, a háziorvosok, gyógyszerészek folyamatosan jutnak ezekhez az eszközökhöz. Ezt az Állami Egészségügyi Ellátó Központ a kormányhivatalok járási hivatalain keresztül szervezi meg. Az egészségügyi intézményeknek a telephelyükhöz legközelebbi járási hivatalhoz kell fordulniuk, ha igénylik az adatleolvasót. A kormányhivatal garantálja a felhasználóknak, hogy a kártyaolvasók tesztelése a rendszer november 1-jei kötelező használata előtt megtörténik. A járási hivatalok a kártyaolvasók több mint felét átadták már a felhasználóknak. A Egységes Egészségügyi Szolgáltató Térrel kapcsolatban az Állami Egészségügyi Ellátó Központ ad bővebb felvilágosítást a csatlakozas. [email protected] e-mail-címen. További információkról, tudnivalókról a e-egeszsegugy. gov.hu honlapon tájékozódhatnak az érintettek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában