2018.01.12. 19:43
A fals hívások kiszűrése tehermentesíti a mentők rendszerét
Pánikkeltő bejegyzés terjed az interneten, egy magánszemély írta: mentőt akart hívni a 104-en egy balesethez, de az általános segélyhívó számhoz kapcsolták, és onnan a rendőrséghez irányították át először a hívását. Ez megdöbbentette, szerinte így drága életmentő percek vesznek el.
A bejegyzés szerzőjét az riasztotta meg, hogy a 104-et hívta, de az általános segélyhívó számhoz kapcsolták, és onnan a rendőrséghez irányították át először a hívását. Ez megdöbbentette, mert szerinte így drága életmentő percek vesznek el.
A szerző bejegyzése megosztására biztat, mondván, hogy „hibás a rendszer”, és ő „retteg”, mi lesz, ha egyszer hozzá kell mentőt hívni, és nem kap időben segítséget.
Megkérdeztük Köcse Tamást, az Országos Mentőszolgálat Vas megyei vezető mentőtisztjét, mi történik pontosan, ha a 104-et hívjuk, és mit kell mondani, hogy mielőbb megérkezzen a megfelelő segítség.
– A 105-ös és a 107-es szám után 2017 októberétől a 104- es szám is integrálódott a 112-es egységes segélyhívó rendszerbe. Ha valaki Vas megyében a 104-est hívja, azonnal a 112-es központban fogadják a hívását, megkérdezik, milyen jellegű a probléma.
A szerző bejegyzése megosztására biztat, mondván: „hibás a rendszer” és ő „retteg”, mi lesz, ha egyszer hozzá kell mentőt hívni, és nem kap időben segítséget.
Megkérdeztük Köcse Tamást, az Országos Mentőszolgálat Vas megyei vezető mentőtisztjét, mi történik pontosan, ha a 104-et hívjuk, és mit kell mondani, hogy mielőbb megérkezzen a megfelelő segítség.
– A 105-ös és a 107-es szám után 2017 októberétől a 104-es telefonszám is integrálódott a 112-es egységes segélyhívó rendszerbe. Ha valaki Vas megyében a 104-est hívja, azonnal a 112-es központban fogadják a hívását, megkérdezik, hogy milyen jellegű a probléma: egészségügyi, tűz, robbanás, baleset vagy rend-őrségi hatósági eljárást igénylő esetről van-e szó.
Nem lehet becsapni a központot, nem lehet például azt mondani, hogy itt vagyok Körmenden egy verekedésnél, mert a telefonja helyzetéből azonnal látják, hogy mondjuk, Szentgotthárdon van. A kapott információk alapján a hívás a megfelelő szervezethez kerül.
A segítséget kérők tehát továbbra is tárcsázhatják a 104-et, hívásuk így is becsatornázódik a 112 rendszerébe, ahol az intézkedés megkezdődik. Az alapadatok 112-es felvétele után a szakmai segítséget (telefonos tanácsadás, elsősegély-támogatás, a beteghez legközelebbi, megfelelő mentőegység riasztása) már a mentők nyújtják, úgy, ahogy azt eddig is tették. Az alapadatoknak a 112 rendszerében történő felvétele nem jelent időveszteséget (hiszen azokat eddig is, a 104-es központban is fel kellett venni), a fals hívások kiszűrése pedig tehermentesítheti a mentők rendszerét, vagyis a mentésirányításban nagyobb kapacitás jut az érdemi életmentésre.
104