2018.09.12. 07:00
Manőverút: kirándulóknak, mezőgazdászoknak, itt lakóknak is érdeke lenne
Használnák az egykori manőverutat a pinkamindszentiek és a nagykölkediek. Az elképzelés egyelőre nem tűnik reálisnak, pedig jól járnának a helyiek – és a kirándulók is.
Csiszár István, Pinkamindszent polgármestere és Kiss Sándor jegyző a térképet tanulmányozza
Fotó: Szendi Péter / Vas Népe
Nagykölked és Pinkamindszent távolsága közúton 14,6 kilométer az útvonaltervező szerint, 15 perc alatt megjárható gépjárművel. Nem nagy távolság, viszont gyakorlatilag egy hurkot mutat, Körmendig ki kell menni, a 8-as főútról aztán visszakanyarodni. Pedig van út a két falu között: manőverút.
– Még amikor határőrök voltak itt Pinkamindszenten, akkor mindennap használták, az 1945 előtti időben itt át lehetett jutni
– mondta el Csiszár István, Pinkamindszent polgármestere. A falutábláig most is aszfaltos az út, bár ráférne a felújítás, ez körülbelül egy kilométer. A falutáblától a földút terepjáróval járható, azon haladva öt kilométer Nagykölked – ezt az utat használnák szívesen a helyiek. Nem kellene aszfaltos út: rendezett, kavicsos felület elegendő lenne. Körülbelül két éve leveleznek a fenntartókkal, az egykori manőverút nagy része az állam tulajdona. Márpedig az állam érdeke az lenne, ha az önkormányzat venné tulajdonba, ekkora fenntartói felelősséget, az ezzel járó kiadásokat azonban nem tudnák vállalni – mondta el Kiss Sándor jegyző. Pedig szeretnék használni, közmeghallgatásokon is mindig felmerül a téma. Jó lenne az itt lakóknak, a Szombathelyre közlekedőknek, a Szombathelyről akár Güssing vagy Szentgotthárd felé tartóknak, a vadászoknak, mezőgazdasági vállalkozóknak – sorolta Csiszár István. A kirándulókat is említette: Kemestaródfáról indulva, Vasalja, Pinkamindszent, Nagykölked, Szentpéterfa érintésével Jákra lehetne úgy eljutni, hogy nem kell főútra menni, még Ausztriába sem.
Megkerestük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, lehet-e esély arra, hogy használható utat alakítsanak ki az egykori manőverúton. A tájékoztatás szerint egy ilyen, határ mentén húzódó nyomsáv semmiképpen sem elegendő terület. Egy új út építése pedig nemcsak azt jelenti, hogy egy meglévő földutat leaszfaltoznak, hanem a várható forgalomnak megfelelő pályaszerkezetet kell felépíteni – derül ki a válaszból. Vagyis nem lenne gyors és könnyű eljárás, de ha az illetékes szaktárca erre vonatkozó határozatot hozna, akkor megépíthető lenne az összeköttetés.