Kompetencia

2019.03.03. 07:00

Új módszerek vasi iskolákban – A gyakorlati feladatokra helyezik a hangsúlyt az osztrák-magyar projektben

A kompetenciaalapú oktatást elősegítő mintafeladatokat, feladatbankokat hoznak létre egy osztrák-magyar projektben, amelyet vasi iskolákhoz is elvisznek: először szűkebb körben tesztelik a már elkészített mintafeladatokat, majd kiterjesztik 45 oktatási intézményre, köztük 15 vasira.

Nemes Judit

Szombathelyről a Brenner iskola is csatlakozott a kezdeményezéshez

Fotó: Horváth Balázs

Jó ütemben halad a kompetenciaalapú oktatást ösztönző, annak elősegítését és fejlesztését célul tűző, határon átnyúló együttműködés, amelyben egyedüli magyar partner az ELTE Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központja, a vezető partner pedig a Bécsi Iskolai Hatóság. A kezdeményezés révén olyan újfajta tanítási technikákat honosítanak meg a tanárok az általános iskolák alsós osztályaiban, amelyek javítanák a határ menti régióban tanuló gyermekek szövegértés, matematika, természettudomány-technika és interkulturális-szociális kompetenciáit. Dr. Bakó Balázs, az ELTE Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ intézményegység-vezetője elmondta: a célok megvalósításához jelenleg három nagy területen dolgoznak: az eszközfejlesztésekben mintafeladatokat dolgoznak ki mindegyik területre vonatkozóan.

– A koncepció már elkészült, nagyjából látjuk, hogy mit szeretnénk fejleszteni. Az eddigi tapasztalatokból jól kivehető, hogy az osztrák és a magyar pedagógiai kultúrában van különbség, ezeket kell majd áthidalni és közös nevezőre hozni – ebben a kérdésben zajlanak most egyeztetések az ausztriai kollégákkal – emelte ki. A fejlesztéshez a részt vevő iskolák tanárait is továbbképzik: részben a kifejlesztett eszközök felhasználására, részben pedig módszertani megújító képzésekre hívják őket. – Szeretnénk, ha a hagyományos, frontális oktatásról áttérnének más módszerek használatára is, amelyek a kompetenciák fejlesztésében hatékonyabbak tudnak lenni. Például a diákoknak matematikaórán adhatnak olyan feladatot, miszerint leértékeléssel hirdetnek valamilyen terméket az üzletek, boltok, a tanulóknak pedig az a feladatuk, hogy a kapott információk alapján döntsék el, melyik terméket érdemesebb megvenni – emelte ki Bakó Balázs.

Szombathelyről a Brenner iskola is csatlakozott a kezdeményezéshez
Fotó: Horváth Balázs

Tanácsadó központokat alakítanak ki a régió három megyéjében a harmadik nagy alappillérként. Immár eldőlt: Szombathelyen az ELTE Savaria Egyetemi Központban működik majd ilyen intézmény. A vasi megyeszékhely mellett Sopront és Nagykanizsát választották helyszínnek. A központokban a tanárok számára elérhetők lesznek a kidolgozott eszközök, itt lesznek majd a képzések is. A programban részt vevő szakértőket is kiválasztották nemrég, velük márciusban kezdődik meg a tényleges fejlesztés. Már összeállították a fejlesztő csoportokat minden kompetenciaterületre, ezekben gyakorló pedagógusok vesznek részt.

Az általuk kidolgozott eszközöket úgynevezett pilot iskolákban tesztelik: Szombathelyről a Brenner János Általános Iskola és Gimnázium, a Reguly Antal Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Vépről a Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, továbbá a Győrvári Béri Balogh Ádám Általános Iskola és a Felsőcsatári Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola diákjain próbálják ki a mintafeladatokat. A tapasztalatokat a tesztidőszak után összegzik, majd Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megyében 15-15-15 iskolában vezetik be, később más intézmények is csatlakozhatnak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában