Tündérszépek 2020

2019.09.19. 17:30

Nem épp csajos sportág, pedig pont a kritikus helyeken formál a kick-box

Dancsó „Kicsi” Zoltán ötszörös Európa-bajnok, hatszoros amatőr világbajnok és profi világbajnok, a Magyar Kick-box Szövetség elnökségi tagja. Feladatai közé tartozik a felnőtt csapat versenyre való felkészítése, de az utánpótlásnevelés is.

vaol.hu

Dancsó Zoltán a 2000-es évek óta a szombathelyi Controll SE szakosztály vezetője, de nem csak versenyszerűen foglalkozik ezzel a sporttal a, kick-box fitnesz edzéseket is tart.

A Tündérszépek 2020 versenyünk kapcsán beszélgettünk vele a sportág testet és szellemet formáló hatásáról és cikkünkben pár hatásos mozdulatot is ajánl a hölgyeknek.

A kick-box edzésekre csak olyanok járnak hozzátok, akik versenyre készülnek?

Körülbelül ötvenen vagyunk, nem mindenki a versenyzés miatt jön, sőt. A legtöbben az alakjukon szeretnének változtatni. az egészséges életmód vonzza oda őket. Emellett közben megtanulnak ütni, rúgni és az önérzetük is pozitív irányba fejlődik. A fitnesz irányú edzéseken abszolút nem a verseny a cél, nem is erőltetem.

Ha valaki versenysportban szerepel, akkor ő az egészséges életmód határát súrolja, mert komfortzónán kívüli edzéseken kell részt vennie és rengetegszer kell erején felül teljesítenie. Elárulhatom, hogy sokszor én sem edzettem volta, de az edzőm Koszogovits Mihály nem engedte, hogy lazsáljak, aminek meg is lett az eredménye.

Körülbelül mennyi nő vesz részt az edzéseken?

Mind a kétféle edzésre 15-17 lány jár. A kontakt edzések során nem verik szét egymást, combra-testre vannak ütések, de nem erősek, míg a fitnesz során a levegő történnek a mozdulatok.

Zoltán fiatalokkal is foglalkozik, célja az egészséges sport keretein belül fejleszteni őket is Fotó: Contact SE

 

Melyik testrészekre hat a kick-box?

A fitnesz változata egy ütős-rúgós sportág. Zenére végezzük ezeket a gyakorlatokat a levegőbe irányulva. A guggolásból való kirúgás gyorsan tudja formálni a combot, feneket. Továbbá erősödik a törzsizomzat, vázszerkezet is az edzések alkalmával.

Például sok anyuka jár hozzám szülés után, van, aki évek óta él derékfájdalommal, de mióta velem edz, elmúlt neki.

A lányoknál külön jó hír, hogy a sport pont a kritikus részeket formálja. Az edzések során rengeteget nyújtunk bemelegítéskor és befejezéskor is. A fő rész, az ütés – rúgással telik, ez cardio jellegű munka, aztán jön egy kis erősítés, hasizmozás. Minezt 60 percbe sűrítjük bele, a rendes, igazi kontakttal járó kick-boksz edzések majdnem 2 órásak, ott több az erősítés és a speciális, sportágra jellemző gyakorlat.

Persze attól, hogy valaki részt vesz egy edzésen még nem lesz egészséges. Fontos., hogy az adott személy akarja is a változást, tegye oda magát. A heti 2-3 edzés inkább iránymutatásként szolgál: ezen kívül fontos a megfelelő táplálkozás, a szauna is javallott, időnként a masszás is sokat segít.

A külsőről már beszéltünk, de milyen belső tulajdonságokat fejleszt a sport?

Ismerjük be, nem nagy baj, ha egy hölgy megtanul ütni-rúgni, főleg nem önvédelem szempontjávól. Ezzel együtt határozottabb lesz a kiállása, megjelenése. Kap egy stabil jellemet, ami bizonyos szituációkban, – ne adja az ég – támadás esetén, de akár a hétköznapi életben is segít abban, hogy gyorsabban, okosabban reagáljon, álljon ki magáért.

Fontos, hogy az alapvető gyakorlatokat is szabályosan végezzük
Illusztráció: pixabay

Milyen mozdulatokat tudna javasolni a lányoknak, amik segítik őket az alakformálásban?

Nem csak a kick-boxban, fitneszben is fontos a rúgás előre, oldal irányba, ami a combot, csípőt formálja, de hatással van az oldalizmokra is. Emellett a különböző hasizom gyakorlatok, láblendítések az alhason fejtik ki hatásukat. Fontos a cardio edzés, a futás nem elég, a TRX, alapvető gimnasztika gyakorlatok is hatékonyak. Egyre több edzőtársammal együtt én is visszanyúlok a régi, bevált tornagyakorlatokhoz. Ilyen a négyütemű fekvőtámasznak, mai nevén burpee, vagy a planking, amit mi alkartámasznak hívtunk. Jól átmozgat a guggolásból történő oldalirányú rúgás, lábemelés oldalra vagy előre.

Fontos, hogy a gyakorlatokat szabályosan végezzék, mert ha nem teszik akár komolyabb sérüléseket is szerezhetnek, de egy „sima” derék vagy gerincfájdalom is kialakulhat. Ezen kívül fontos a rendszeresség, következetesség a gyakorlatok számát és típusát illetően is.

A közös edzések erre is jók, igaz sokan szeretnek egyedül futni, de a legtöbben végül csatlakoznak valamilyen társasághoz, csoporthoz. Másoknak pedig pont ez a közösség jelenti a húzóerőt, motivációt. Lehet, hogy valaki csak a hátsó sorban áll, de tudja, hogy nincs egyedül és egy professzionális szakember van vele, aki vigyáz rá.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában