forradalmasított technika

2021.04.25. 07:00

Okos üvegház Amszterdamból – A sikeres vállalkozás atyja egy szombathelyi fiatalember

A szombathelyi születésű Mészáros Dávid nemrégiben felkerült a Forbes magazin 30 év alatti legsikeresebb fiataljainak listájára. Ezt okos üvegházakat gyártó cégének megalapításával érdemelte ki.

Polgár Patrícia

Fotó: VN/Mészáros Dávid

Dávid a gyermekkorát Gencs- apátiban töltötte, általános iskolába is itt járt. Ezt követően az egykori szombathelyi Orlayban tanult idegenforgalmi szakon, amit előrehozott érettségivel két évvel korábban fejezett be a szokásosnál. Jogi tanulmányait Budapesten, az ELTE-n kezdte. Az ötéves képzés harmadik évében már két másik egyetem nappali tagozatán tanult. A tanítási napokat jórészt a vonaton töltötte Budapest, Bécs és Salzburg között ingázva. Mindemellett dolgozott egy budapesti ügyvédi irodában. Utolsó ELTE-s évében már Salzburgban élt, csak a vizsgákra járt vissza Budapestre.

Három diplomája megszerzését követően élt Angliában, Oroszországban és Kínában is. Ezekben az években számos, technológiával kapcsolatos és „zöld” uniós projektben vett rész. Lehetősége volt mélyen beleásnia magát a megújuló energia és a mesterséges intelligencia témakörébe. Az Európai Bizottság létrehozta az okos városok és közösségek innovációs partnerségét (The Euro­pean Innovation Partnership on Smart Cities and Communities – EIPSCC), ebbe bekapcsolódott Dávid a lobbicsoportjával. A közösség mintegy 40 ezer tagot számlál.

– Amikor ide csatlakoztam, életbe lépett egy hógolyóeffektus. Hozzáférésem lett királyokhoz, hercegekhez, miniszterekhez a világon szinte bárhonnan – magyarázza a fiatal üzletember. Közben mesterséges intelligenciából és robotikából szerzett PhD fokozatot az amszterdami egyetemen. Szakterülete a mesterséges intelligencia, jelenlegi vállalkozásában, a SMARTKAS-ban is ezzel foglalkozik. Az okos üvegházakat gyártó vállalkozás megalapításának gondolata három éve fogalmazódott meg benne.

Kutatásokba kezdett, majd 2020 májusában elindította a vállalatot. A név egyébként angol–magyar–holland mozaikszó. Előtagja, a smart jelentése: okos. A kas utal a magyar méhkas kifejezésre – a méh egyébként a cég logója is –, hollandul viszont üvegházat jelent. Segítségével bárhol a világon, klímától függetlenül termeszthetők fogyasztásra szánt növények.

Dávid minden országban szeretne jelen lenni a SMARTKAS-szal és ezeket összekötni egy központi mesterséges intelligenciával, biztosítva ezzel köztük az adatcserét. Ezt egy gyakorlati példával ábrázolja Dávid: ha van egy üvegház Szombathelyen és Debrecenben, illetve van egy vevő Budapesten, akinek kell 1000 tonna paprika, akkor a két üvegház kommunikálva egymással összehozza a megrendelő által kért mennyiséget.

Fontosnak tartja, hogy a kezdetekben megtartsa magáénak a technológiát. Nem adja el és nem is lízingeli ki azt, ezzel megtartja versenyelőnyét a többi céggel szemben. Helyi partnerekkel – önkormányzatok, cégek, kormányok, sejkek, politikusok – kötnek szerződést, és a tervezésről, a dizájnról, a felépítésről és az üzemeltetésről is gondoskodnak egy csomagban. A befektetőnek „csak” a pénzét kell adnia.

Világszerte nagy az érdeklődés a cég kínálata iránt
Fotó: VN/Mészáros Dávid

A SMARTKAS 50-féle zöldség, gyümölcs, fűszer, gyógynövény és mikrozöld termesztésére alkalmas, de az élelmiszeriparon kívül más ipar­ágakat is kiszolgál: szépségipari vállalatoknak algát szállítanak, orvosi célokra termesztenek marihuánát is. A cég jelen van a legnagyobb európai országokban – Anglia, Franciaország, Németország –, de kacsingat a Közel-Kelet felé is. – Ahhoz a pompához és vendégszeretethez, mellyel a közel-keleti útjaim során találkozom, nem lehet hozzászokni. De nem a luxus az, ami a leginkább megfogott, hanem az, hogy a legkisebb cégek képviselőit is úgy kezelik, mint a világvállalatok vezetőit.

Dávid nevéhez kötődik egyebek mellett az a Dohában megépült szabadtéri pláza, ahol a perzselő sivatagi meleget egy légbuborék tartja távol a vásárlóktól. Ez adta a SMARTKAS alapötletét is. Az elmúlt tíz év „koronaékszere” a vállalat Dávid számára.

A vállalat csütörtökön debütált a frankfurti értéktőzsdén azzal a 25 millió eurós konstrukcióval, amelyben üvegházakat és okosfarmokat építenek öt európai nagyvárosban: Amszterdamban, Londonban, Monacóban, Münchenben és Toulouse-ban. Az üvegházak építését élőben követhetik a nézők a cég YouTube-csatornáján.

Következő nagy projektjükben részt vesznek a Dubai Expón, legújabb kötvényüket pedig Szaúd-Arábiába viszik. Ez egyetlen 300 millió eurós projekt lesz, melynek célja, hogy teljesen önfenntartóvá tegyék az ország fővárosát.

Dávid azt mondja, gyökereiről a hatalmas sikerek ellenére sem feledkezett meg. Gyakran visszajár Vas megyébe, szülei a mai napig is itt laknak – vendéglőt üzemeltetnek Szombathelyen.

Dávid elárulta, szeretnének a vasi városban is telepíteni egy okos üvegházat. A benne termesztett zöldségeket és gyümölcsöket, amelyeket vegyszer és kemikáliák nélkül fejlődnek, a családi étteremben dolgoznák fel.

Kiemelt képünkön: Mészáros Dávid nem feledkezik meg szűkebb pátriájáról

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában