Világszínvonal

2023.09.08. 07:00

Mobilfalak, bandázó helyek, forgó tanterem a szentpéterfai iskolában - Világszínvonalúként jellemzik az építészek - fotók

Világszínvonalúként jellemzik az egyik építész szakmai portálon a szentpéterfai általános iskolát. Miért nagyszerű és figyelemreméltó a napokban átadott iskolaépület? Összegyűjtöttük a szakmai véleményeket.

Tömböly Ágnes

Forrás: Cseh Gábor

Mint arról lapunk is beszámolt: vasárnap nemcsak a tanév kezdetét ünnepelték Szentpéterfán, hanem egy 773 millió forintos projekt zárását és egy újabb, 300 millió forintos beruházás kezdetét is. Az alsó és felső tagozatos Szenpéterfai Horvát-Magyar Kétnyelvű Álalános Iskola megújulva egy helyre, modern környezetbe költözhetett.

Fontos mérföldkő az iskolaépítészetben 

"Szentpéterfán többről van szó, mint egy célszerű és pedagógiailag előremutató épületről. Az egyedi és esetlegesnek tűnő elemeket is bátran felvállaló téralakításával ez a hazai viszonylatban iskolaépítészeti mérföldkőnek számító épület elnyomástól mentes, befogadó, demokratikus légkört közvetít" - tette közzé Tánczos Tibor elemzését a CAN Architects épületéről az epiteszforum.hu. A cikk címe is már önmagáért beszélt: "Világszínvonalú iskolaépítészet a határon" címmel publikálták a napokban.

A kérdésre, miért olyan fontos mérföldkő hazánkban a szentpéterfai iskola megújult épületegyüttese(?),  a szerző úgy válaszolt: "Az itt megjelenő, és a világ fejlettebb részein is gyakran alkalmazott téri megoldások a magyar oktatási épületekben alig fordulnak elő". Majd úgy folytatták: "Pedig a szentpéterfai iskolaépületben megjelenő vívmányok már legalább félszáz éves múltra tekintenek vissza. Ezek közé tartoznak többek között a többféle tanulási módot támogató, gyakran udvarkapcsolattal, többirányú bevilágítással és téröblökkel rendelkező tantermek (tanulóstúdiók, “L"-alakú osztálytermek). Ilyen újítások a tantermek és közlekedőterek közötti előterek, üvegezett felületek és összenyitások a zsibongók pedagógiai hasznosítása érdekében. Fontos kiemelni a nagyobb iskolák olyan „kisiskolákra" tagolását is, amelyek mindegyikében kis számú osztály privát közösségi terei köré szerveződik a saját tanteremcsoportjuk (tanulóházak, vagy klaszterek). Megemlíthetjük az olyan nyitott tanulási tereket tagoló térelemeket is, mint a mobilfalak, vagy a bandázóhelyként, sőt akár lelátóként is használható széles lépcsők (utóbbi a CAN Architects fogalomtárában 'Gengülő')."

Példamutató építészeti megoldások 

"Szentpéterfán a számtalan helyes döntés – melyek nagy részét az építészek sugalták – olyan klassz eredményre vezetett, olyan normalitás felé, ami kirívó idehaza" - ezt már Kalmár László írta az Octogon magazinban megjelent cikkében, amit a napokban az iskolakezdés apropóján újra közzétettek. Úgy fogalmazott: "Az iskola alsó és felső tagozatának egyesítése nyilván evidencia volt, az viszont, hogy ez egyrészt a meglévő épület megtartásával valósulhat meg, másrészt, és főleg, hogy különálló épületekben, nos ez példamutató (mint Arne Jacobsen iskolái). A településkép nem sérül, az épületek takarékosak maradnak, a gyerekeket értelmezhető lépték veszi körül, az öreg fák megmenekülnek. Ráadásul e döntés következménye, a fedett-nyitott közlekedőrendszer, ami olcsó, mégis rendkívül hasznos oktatási tereket hoz létre, melyről mások csak álmodnak, sokszoros költségvetési keret mellett is".

© Cseh Gábor
Fotó: © Cseh Gábor / Forrás: Cseh Gábor

Kiknek köszönhetjük a világszínvonalú új, vasi épületet?

Az iskolaépület vezető építész tervezői: Cseh András DLA, Tátrai Ádám, Németh Dávid, Élő József, Köninger Szilárd; az építész munkatársak: Beiermeiszter-Nagy Fanni, Beiermeiszter Tamás, Pati Barbara, Timár Anna Zorica - olvasható az epiteszforum.hu oldalon. 

A CAN Architects munkatársai az octogon.hu portálnak júniusban úgy nyilatkoztak: 

 "Tér és tanulás komplex rendszerének számunkra legfontosabb példája jelenleg a szentpéterfai általános iskola. A közösségi tervezésben megfogalmazott igényrendszerre olyan előremutató téri-pedagógiai válaszok épültek az alsós és felsős tanulóházban, mint a Sutos Tanterem, a Forgó Tanterem vagy az informális tanulást, közösségi létet szolgáló Tanulási Táj, amelyek nemzetközi szinten is sok újdonságot hoznak az iskolaépítészetbe". Hozzátették azt is: "A téri fejlesztést célozzuk minden fronton. Abban hiszünk, hogy cselekedetre kell rábírni az embereket. Ki kell nyitni a közoktatás keretrendszerét, megtanítani a fiatalokat a döntés, felelősség képességére. Hiszünk abban, hogy ehhez építészként hozzá tudunk tenni az általunk tervezett, újfajta tanulási módszertanokra szabott innovatív téri rendszerekkel. Ehhez újszerű oktatásra van szükség, amiben alapvető a szerepe azoknak a tereknek, ahol ez az oktatás folyik" - fogalmaztak.

Az épület generálkivitelezése Takács Ferenc nevéhez fűződik, a műszaki ellenőr Puklerné Kovács Erika volt. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában