Hétvége

2010.07.11. 10:31

Gyűjtőszenvedély: harminc Trabant sorakozik Tamás udvarán

Ma még hóbortos gyűjtőszenvedély, jó évtized múlva hatalmas értéket képvisel majd az a Trabantgyűjtemény, amit egy Szombathelyhez közel eső kis falu portáján találtunk. Marosits Tamás gyerekkora óta gyűjti az egykori népautókat, melyekből vagy harminc sorakozik a külön nekik épített garázsokban.

Merklin Tímea

 

- 1992-ben tanultam meg vezetni, 12 éves koromban. 1993-ban vettem az első Trabantot, 13 évesen, a karácsonyra zsebpénznek kapott összegeket félretéve. A rendszerváltáskor a Trabantokat kezdték kiszórni, én meg 7-8-10 ezer forintért megvettem. Az alkatrészek árait figyelve jöttem rá, hogy ha 4000 forint egy váltó, nem éri meg, mert majdnem annyiért komplett autót kapok. Így kezdtem, észér gyerek voltam - meséli a ma 30 esztendős fiatalember, Tamás. - Ezek mind olyanok, amiket 2005 előtt vontak ki a forgalomból. Mindegyikhez tartozik adás-vételi szerződés.

Megyünk a garázsokba, van két 30 éves Trabi, van két 47 éves "púpos" - fa merevítésekkel, nem le-, hanem elhúzható ablakokkal. Hozzájuk képest a többi még ifjú, de mind üzemképes. A fészerben polcokon sorakoznak az első és hátsó lámpák, dobozokban az alkatrészek - ezek lomtalanításból, guberálásból származnak. "Buhera-kultúra" - mondja Tomi, miközben a valamikori istállóba, a műhelyébe vezet. 62 adattábla mutatja, mennyi Trabant fordult meg a keze között. A földön 23 Trabimotor sorakozik, egy van felújítás alatt. Egy régi kredencben önindítók, dinamógenerátorok sokasága vár a sorsára szépen becsomagolva. Felnézünk a padlásra, ahol Trabant oldalak, ülések, motorháztetők, csomagtartók, ülések tömege gyűlt össze.

- A Trabant ma már nosztalgiaautó - véli Tamás, és előveszi az újságcikkgyűjteményeit, amelyek valóságos Trabant történetet mutatnak. 1957. november 7-én párthatározattal döntöttek arról, hogy népautót kell gyártani. Alig egy hónappal korábban a Szovjetunió felbocsátotta az első szputnyikot. A Trabant oroszul szputnyikot jelent, magyarul útitársat. Az eredeti német szó: der Trabant - csatlós, a középkori lovagok kísérője értelemben volt használatos. A dolgozó nép örömére kitalált plasztik Jaguárt becézték így is: "szputnyik négy keréken." Tamás azt mondja, szereti, mert életveszélyes, felnyomja az adrenalinszintjét, ha ezzel száguld.

- Az átlagsebessége 70 kilométer/óra, száznál már majdnem szétesik. Ha szembe jön egy kamion, valósággal meglöki, megrengeti a légnyomás, mert egyáltalán nem áramvonalas. Ha karambol van, nem marad senki nyomorék a benne ülők közül, mert bizonyosan mindenki meghal. Még biztonsági öv sincs a régiekben. A motor ütközésnél a másfél centiméteres padlót átszakítva rögtön a sofőr ölébe nyomul. Mindezt tudva, kifejezetten úgy érzi: "kaland" menni vele.

A cikkgyűjtemény a jövőbe mutat: a Trabitörténelem új darabját tavaly mutatták be a frankfurti autószalonban: 2012-től új Trabantot akarnak gyártani az áramvonalas, elektromos kisautót, napelemes tetővel. Ugyanaz az ember tervezte, aki a Mini Morrist. A régiekkel 2020-ig lehet közlekedni. Addigra már nagyon kikopnak, kevés lesz belőlük, akkor fog előállni a Trabant-gyűjteményével, hogy megcélozzon egy nosztalgia-autók iránt érdeklődő vásárlóközönséget.

Búcsúzóul megnézzük az iratok archívumát: a gépkocsipapírok között kuriózum az a forgalmi engedély, amire még ezt írták rá: gépjárómű . A hozzá tartozó Trabinak eredeti a motorja, 1962-ben vette az első tulajdonos, 1998-ban került Tamáshoz, amikor már tíz éve kivonták a forgalomból.

Szenvedély ez a gyűjtés, kétségtelen. A fiatalember ebben boldog: "Trabantokat" , vagyis útitársakat keres.

Keresi az egyetlen társat is, de egy baj van: megijednek a gyűjteménytől a lányok. Megnézik és elmenekülnek. Van, aki meg se nézi, csak hall róla, és az elég is. Valamiért nem látják a Trabantseregben a limusin lehetőségét.

 

- A Trabant ma már nosztalgiaautó - véli Tamás, és előveszi az újságcikkgyűjteményeit, amelyek valóságos Trabant történetet mutatnak. 1957. november 7-én párthatározattal döntöttek arról, hogy népautót kell gyártani. Alig egy hónappal korábban a Szovjetunió felbocsátotta az első szputnyikot. A Trabant oroszul szputnyikot jelent, magyarul útitársat. Az eredeti német szó: der Trabant - csatlós, a középkori lovagok kísérője értelemben volt használatos. A dolgozó nép örömére kitalált plasztik Jaguárt becézték így is: "szputnyik négy keréken." Tamás azt mondja, szereti, mert életveszélyes, felnyomja az adrenalinszintjét, ha ezzel száguld.

- Az átlagsebessége 70 kilométer/óra, száznál már majdnem szétesik. Ha szembe jön egy kamion, valósággal meglöki, megrengeti a légnyomás, mert egyáltalán nem áramvonalas. Ha karambol van, nem marad senki nyomorék a benne ülők közül, mert bizonyosan mindenki meghal. Még biztonsági öv sincs a régiekben. A motor ütközésnél a másfél centiméteres padlót átszakítva rögtön a sofőr ölébe nyomul. Mindezt tudva, kifejezetten úgy érzi: "kaland" menni vele.

A cikkgyűjtemény a jövőbe mutat: a Trabitörténelem új darabját tavaly mutatták be a frankfurti autószalonban: 2012-től új Trabantot akarnak gyártani az áramvonalas, elektromos kisautót, napelemes tetővel. Ugyanaz az ember tervezte, aki a Mini Morrist. A régiekkel 2020-ig lehet közlekedni. Addigra már nagyon kikopnak, kevés lesz belőlük, akkor fog előállni a Trabant-gyűjteményével, hogy megcélozzon egy nosztalgia-autók iránt érdeklődő vásárlóközönséget.

Búcsúzóul megnézzük az iratok archívumát: a gépkocsipapírok között kuriózum az a forgalmi engedély, amire még ezt írták rá: gépjárómű . A hozzá tartozó Trabinak eredeti a motorja, 1962-ben vette az első tulajdonos, 1998-ban került Tamáshoz, amikor már tíz éve kivonták a forgalomból.

Szenvedély ez a gyűjtés, kétségtelen. A fiatalember ebben boldog: "Trabantokat" , vagyis útitársakat keres.

Keresi az egyetlen társat is, de egy baj van: megijednek a gyűjteménytől a lányok. Megnézik és elmenekülnek. Van, aki meg se nézi, csak hall róla, és az elég is. Valamiért nem látják a Trabantseregben a limusin lehetőségét.

 

- Az átlagsebessége 70 kilométer/óra, száznál már majdnem szétesik. Ha szembe jön egy kamion, valósággal meglöki, megrengeti a légnyomás, mert egyáltalán nem áramvonalas. Ha karambol van, nem marad senki nyomorék a benne ülők közül, mert bizonyosan mindenki meghal. Még biztonsági öv sincs a régiekben. A motor ütközésnél a másfél centiméteres padlót átszakítva rögtön a sofőr ölébe nyomul. Mindezt tudva, kifejezetten úgy érzi: "kaland" menni vele.

A cikkgyűjtemény a jövőbe mutat: a Trabitörténelem új darabját tavaly mutatták be a frankfurti autószalonban: 2012-től új Trabantot akarnak gyártani az áramvonalas, elektromos kisautót, napelemes tetővel. Ugyanaz az ember tervezte, aki a Mini Morrist. A régiekkel 2020-ig lehet közlekedni. Addigra már nagyon kikopnak, kevés lesz belőlük, akkor fog előállni a Trabant-gyűjteményével, hogy megcélozzon egy nosztalgia-autók iránt érdeklődő vásárlóközönséget.

Búcsúzóul megnézzük az iratok archívumát: a gépkocsipapírok között kuriózum az a forgalmi engedély, amire még ezt írták rá: gépjárómű . A hozzá tartozó Trabinak eredeti a motorja, 1962-ben vette az első tulajdonos, 1998-ban került Tamáshoz, amikor már tíz éve kivonták a forgalomból.

Szenvedély ez a gyűjtés, kétségtelen. A fiatalember ebben boldog: "Trabantokat" , vagyis útitársakat keres.

Keresi az egyetlen társat is, de egy baj van: megijednek a gyűjteménytől a lányok. Megnézik és elmenekülnek. Van, aki meg se nézi, csak hall róla, és az elég is. Valamiért nem látják a Trabantseregben a limusin lehetőségét.

 

- Az átlagsebessége 70 kilométer/óra, száznál már majdnem szétesik. Ha szembe jön egy kamion, valósággal meglöki, megrengeti a légnyomás, mert egyáltalán nem áramvonalas. Ha karambol van, nem marad senki nyomorék a benne ülők közül, mert bizonyosan mindenki meghal. Még biztonsági öv sincs a régiekben. A motor ütközésnél a másfél centiméteres padlót átszakítva rögtön a sofőr ölébe nyomul. Mindezt tudva, kifejezetten úgy érzi: "kaland" menni vele.

A cikkgyűjtemény a jövőbe mutat: a Trabitörténelem új darabját tavaly mutatták be a frankfurti autószalonban: 2012-től új Trabantot akarnak gyártani az áramvonalas, elektromos kisautót, napelemes tetővel. Ugyanaz az ember tervezte, aki a Mini Morrist. A régiekkel 2020-ig lehet közlekedni. Addigra már nagyon kikopnak, kevés lesz belőlük, akkor fog előállni a Trabant-gyűjteményével, hogy megcélozzon egy nosztalgia-autók iránt érdeklődő vásárlóközönséget.

Búcsúzóul megnézzük az iratok archívumát: a gépkocsipapírok között kuriózum az a forgalmi engedély, amire még ezt írták rá: gépjárómű . A hozzá tartozó Trabinak eredeti a motorja, 1962-ben vette az első tulajdonos, 1998-ban került Tamáshoz, amikor már tíz éve kivonták a forgalomból.

Szenvedély ez a gyűjtés, kétségtelen. A fiatalember ebben boldog: "Trabantokat" , vagyis útitársakat keres.

Keresi az egyetlen társat is, de egy baj van: megijednek a gyűjteménytől a lányok. Megnézik és elmenekülnek. Van, aki meg se nézi, csak hall róla, és az elég is. Valamiért nem látják a Trabantseregben a limusin lehetőségét.

 

A cikkgyűjtemény a jövőbe mutat: a Trabitörténelem új darabját tavaly mutatták be a frankfurti autószalonban: 2012-től új Trabantot akarnak gyártani az áramvonalas, elektromos kisautót, napelemes tetővel. Ugyanaz az ember tervezte, aki a Mini Morrist. A régiekkel 2020-ig lehet közlekedni. Addigra már nagyon kikopnak, kevés lesz belőlük, akkor fog előállni a Trabant-gyűjteményével, hogy megcélozzon egy nosztalgia-autók iránt érdeklődő vásárlóközönséget.

Búcsúzóul megnézzük az iratok archívumát: a gépkocsipapírok között kuriózum az a forgalmi engedély, amire még ezt írták rá: gépjárómű . A hozzá tartozó Trabinak eredeti a motorja, 1962-ben vette az első tulajdonos, 1998-ban került Tamáshoz, amikor már tíz éve kivonták a forgalomból.

Szenvedély ez a gyűjtés, kétségtelen. A fiatalember ebben boldog: "Trabantokat" , vagyis útitársakat keres.

Keresi az egyetlen társat is, de egy baj van: megijednek a gyűjteménytől a lányok. Megnézik és elmenekülnek. Van, aki meg se nézi, csak hall róla, és az elég is. Valamiért nem látják a Trabantseregben a limusin lehetőségét.

 

A cikkgyűjtemény a jövőbe mutat: a Trabitörténelem új darabját tavaly mutatták be a frankfurti autószalonban: 2012-től új Trabantot akarnak gyártani az áramvonalas, elektromos kisautót, napelemes tetővel. Ugyanaz az ember tervezte, aki a Mini Morrist. A régiekkel 2020-ig lehet közlekedni. Addigra már nagyon kikopnak, kevés lesz belőlük, akkor fog előállni a Trabant-gyűjteményével, hogy megcélozzon egy nosztalgia-autók iránt érdeklődő vásárlóközönséget.

Búcsúzóul megnézzük az iratok archívumát: a gépkocsipapírok között kuriózum az a forgalmi engedély, amire még ezt írták rá: gépjárómű . A hozzá tartozó Trabinak eredeti a motorja, 1962-ben vette az első tulajdonos, 1998-ban került Tamáshoz, amikor már tíz éve kivonták a forgalomból.

Szenvedély ez a gyűjtés, kétségtelen. A fiatalember ebben boldog: "Trabantokat" , vagyis útitársakat keres.

Keresi az egyetlen társat is, de egy baj van: megijednek a gyűjteménytől a lányok. Megnézik és elmenekülnek. Van, aki meg se nézi, csak hall róla, és az elég is. Valamiért nem látják a Trabantseregben a limusin lehetőségét.

 

Búcsúzóul megnézzük az iratok archívumát: a gépkocsipapírok között kuriózum az a forgalmi engedély, amire még ezt írták rá: gépjárómű . A hozzá tartozó Trabinak eredeti a motorja, 1962-ben vette az első tulajdonos, 1998-ban került Tamáshoz, amikor már tíz éve kivonták a forgalomból.

Szenvedély ez a gyűjtés, kétségtelen. A fiatalember ebben boldog: "Trabantokat" , vagyis útitársakat keres.

Keresi az egyetlen társat is, de egy baj van: megijednek a gyűjteménytől a lányok. Megnézik és elmenekülnek. Van, aki meg se nézi, csak hall róla, és az elég is. Valamiért nem látják a Trabantseregben a limusin lehetőségét.

 

Búcsúzóul megnézzük az iratok archívumát: a gépkocsipapírok között kuriózum az a forgalmi engedély, amire még ezt írták rá: gépjárómű . A hozzá tartozó Trabinak eredeti a motorja, 1962-ben vette az első tulajdonos, 1998-ban került Tamáshoz, amikor már tíz éve kivonták a forgalomból.

Szenvedély ez a gyűjtés, kétségtelen. A fiatalember ebben boldog: "Trabantokat" , vagyis útitársakat keres.

Keresi az egyetlen társat is, de egy baj van: megijednek a gyűjteménytől a lányok. Megnézik és elmenekülnek. Van, aki meg se nézi, csak hall róla, és az elég is. Valamiért nem látják a Trabantseregben a limusin lehetőségét.

 

Szenvedély ez a gyűjtés, kétségtelen. A fiatalember ebben boldog: "Trabantokat" , vagyis útitársakat keres.

Keresi az egyetlen társat is, de egy baj van: megijednek a gyűjteménytől a lányok. Megnézik és elmenekülnek. Van, aki meg se nézi, csak hall róla, és az elég is. Valamiért nem látják a Trabantseregben a limusin lehetőségét.

 

Szenvedély ez a gyűjtés, kétségtelen. A fiatalember ebben boldog: "Trabantokat" , vagyis útitársakat keres.

Keresi az egyetlen társat is, de egy baj van: megijednek a gyűjteménytől a lányok. Megnézik és elmenekülnek. Van, aki meg se nézi, csak hall róla, és az elég is. Valamiért nem látják a Trabantseregben a limusin lehetőségét.

 

Keresi az egyetlen társat is, de egy baj van: megijednek a gyűjteménytől a lányok. Megnézik és elmenekülnek. Van, aki meg se nézi, csak hall róla, és az elég is. Valamiért nem látják a Trabantseregben a limusin lehetőségét.

 

Keresi az egyetlen társat is, de egy baj van: megijednek a gyűjteménytől a lányok. Megnézik és elmenekülnek. Van, aki meg se nézi, csak hall róla, és az elég is. Valamiért nem látják a Trabantseregben a limusin lehetőségét.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!