Hírek

2015.07.20. 14:25

Önt becsapták már? - Az árubemutatók Vas megyében is szedik az áldozataikat

Lézeres agystimulátor és csodamatrac. Az idősek az első számú célpontjai az árubemutatóknak, amelyekből a megyében tavaly több mint száz volt. Ősztől szigoríthatnak a jogszabályokon.

Budai Dávid

Mindenki hallott már azokról a termékbemutatókról, ahol több százezer forintos, szükségtelen termékeket sóznak rá általában idős emberekre, sőt lehet, hogy ön éppen egy így vásárolt masszázsfotelből olvassa ezeket a sorokat. Utánajártunk, hogy Vas megyében is működik-e ez a korrektnek semmiképpen nem nevezhető kereskedelmi gyakorlat, és összeállításunkban arra is választ kaphat, mi vesz rá valakit arra, hogy százezreket adjon ki egy víztisztítóért.

Koszorús László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára elmondta, a fővárosban a legújabb sláger a lézeres agystimulátor, ami azt ígéri a hiszékeny vásárlóknak, hogy a hetvenéves agyból negyvenéveset csinál egy hét alatt. Ehhez mindössze annyit kell tenni, hogy a lézeres kulcstartóra megtévesztő módon hasonlító eszközt egy hétig kell óránként kétszer az orrba dugva megnyomni. Koszorús Lászlótól megtudtuk, sorra érkeznek a panaszok, hogy az ötvenezer forintos termék nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, sőt olyan vásárló is volt, aki egy hétig nem aludt, mivel éjszaka is végezte a „kezelést."

Elsőre legalább olyan vicces, mint amennyire nehéz megérteni, hogy miért fizetne bárki is egy nyilvánvaló hazugságért több tízezer forintot, és miért vesz fel valaki hitelt, hogy meg tudjon venni egy hatszázezer forintos porszívót, ami nem csak a port szívja, de még a levegőt is tisztítja. Pedig a magyarázat egyszerű és korántsem vicces. Ma Magyarországon él két-háromszázezer ember, akivel senki nem beszél. Ha egy ilyen idős, magányos embert elhívnak egy bécsi kirándulásra pár ezer forintért, utána már bármit aláírnak, mert úgy érzik, illik viszonozni a szívességet. Itt fontos leszögezni, hogy semmire nem kötelezhetőek a résztvevők, nem kell bedőlni a burkolt fenyegetésnek. A termékbemutató előadói ráadásul rendkívül felkészültek, nem csak pontosan tudják, hogy kit lehet bepalizni, de azt is tudják, hogy hogyan. Általában az egészségre, vagy ami még rosszabb a család egészségére hivatkozva szégyenérzetet keltenek a leendő vásárlóban, aki végül aláír egy huszonöt éves hitelszerződést egy bioptron lámpára, hiszen nem vállalhatja annak a felelősségét, hogy a család egészsége az ő lelkén száradjon.

Némi megnyugvásra adhat okot, hogy július másodikán a KDNP frakció már benyújtott egy módosító javaslatot, ami az üzleten kívüli értékesítésre vonatkozott, ezt ősszel fogja tárgyalni a parlament. Ha elfogadják a javaslatot, akkor végleg leáldozott az ingyenes városnézéseknek, és egészségügyi állapotfelméréseknek, ugyanis nem lehet ingyenes árubemutatókat tartani. Ezenfelül, nem lehet buszon, hotelekben, vagy két bécsi szelet között áruhiteles szerződést kötni, erre csak pénzintézetekben kerülhet sor. A termékbemutatót szervező cégek a jövőben kötelesek lesznek ügyfélszolgálati irodát és call-centert fenntartani. Koszorús László elmondta, sok esetben az a probléma, hogy a már megvett termékkel kapcsolatban nincs kitől információt kérni, és sok esetben a cég telephelyét sem lehet megtalálni.

A helyettes államtitkár tapasztalatai szerint megyénként három-négyszáz bemutatót tartanak évente. Vas megye azonban úgy tűnik, elmarad az átlagtól. Szilágyi Ildikó, a Vas Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának osztályvezetője elmondta: csak a bejelentett termékbemutatók számáról van a jegyzőktől információjuk. Tavaly 118 bejelentett termékbemutató volt a megyében, és mivel csak 2014-től kötelesek a termékbemutatókat a cégek bejelenteni, azt nem lehet tudni, hogy korábban mennyi volt. Szilágyi Ildikó hozzátette, ez a szám is sokkal magasabb, mint amire számítottak. Megtudtuk, a termékbemutatók zöme nem ingyenes, belépődíjat szednek, amelynek összege nem túl magas, mindössze két-háromszáz forint. A bemutatott és értékesítésre kínált termékek jellemzően: mágneses derékalj, pulzáló mágneses derékalj, sugárvédőhálós derékalj, víztisztító készülék, légtisztító készülék, edénykészlet különböző bevonatokkal, indukciós főzőlapok, takarítógépek, gőztisztító gép, mobil klíma, Raptor Laser-box, lóbalzsam, aloe vera krém, vadgesztenyekrém, Q10 krém.

A termékbemutatók számához képest viszonylag kevés panasz érkezik. Ennek oka Koszorús László szerint az, hogy sokan szégyellik a meggondolatlan vásárlást, és ezért a családjuk előtt is titokban tartják, sőt nagyon gyakran az örökösök találják meg a ki sem csomagolt masszázsfotelt és persze az évekre szóló hitelszerződést. Vas megyében idén összesen 12 panasz érkezett a fogyasztóvédelemhez, főleg a pénzvisszafizetés elmaradása miatt. Fontos tudni, hogy 14 napos elállási idő illeti meg a fogyasztókat. Így ha a vásárlást követően úgy döntenek, hogy még sincs szükségük a termékre, akkor két héten belül, minden következmény nélkül visszaléphetnek a vásárlástól. Az elállási igényről szóló levelet célszerű ajánlott küldeményként feladni.

Szilágyi Ildikó arra hívta fel a figyelmet, hogy ha valaki úgy érzi becsapták, az nem jelenti mindig azt, hogy ez jogilag is igaz. Vagyis, ha valaki 300 ezer forintért ad el egy masszázsfotelt, amely máshol akár 30 ezer forintért is beszerezhető, ezzel nem sért jogszabályt, jogilag nem csapott be senkit. Megtudtuk, a fogyasztóvédelem is ellenőrzi a termékbemutatókat. Ha van meghívójuk, akkor a bemutató teljes folyamatát tudják ellenőrizni. Ekkor a próbavásárlásig nem is mutatkoznak be. Ilyenkor a nyugtaadást (belépő, vásárlás), az elhangzott tájékoztatás megtévesztő tartalmát, az elállásról szóló tájékoztatást, a jótállási jegyeket, a termék biztonságosságát, jelöléseit, címkézését, a magyar nyelvű tájékoztatók meglétét, a tisztességtelen kereskedelmi magatartást ellenőrzik. Amennyiben nincs meghívójuk, akkor bemutatkoznak, de ilyenkor többnyire elmarad a bemutató az előadó „megbetegedése" miatt, vagy nem lehet a helyszínen vásárolni, csak a termék reklámozása történik.

Mielőtt azt gondolná, hogy kizárólag az idősebb korosztály a veszélyeztetett, és kizárólag a környezetében élő nyugdíjasok figyelmét kell elsősorban felhívni a tisztességtelen kereskedelem veszélyeire, megjegyezzük, hogy a fiatal korosztályt éppen ilyen veszélyek fenyegetik, azzal a különbséggel, hogy nekik a lakásból sem kell kitenni a lábukat. Koszorús László elmondta, az okostelefonok és a webáruházak terjedése miatt egyre növekvő problémát jelentenek a meggondolatlan internetes vásárlások, ezért a fogyasztóvédelem már most kiemelten foglalkozik ezzel a témakörrel is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!