Lóerő

2016.12.29. 17:05

Idei legek a száguldó cirkuszban

Körkép - A Formula-1-es gyorsasági autós világbajnokság 2016-os bajnoki évében is jócskán akadt meghatározó momentum. Évadértékelés gyanánt ezeket gyűjtöttük össze.

Kelemen Attila

LEGSÚLYOSABB BALESET

Kétségtelen, hogy Fernando Alonso szezonnyitón elszenvedett balesete volt 2016-ban a legkomolyabb. Nem csupán látványra, de a versenyzőt ért erőhatások kapcsán is. A McLaren-Honda spanyol pilótája 313 km/h-s sebességgel haladt, amikor utolérte Esteban Gutierrezt. Megpróbálta megelőzni, ám a két autó kerekei összeértek, és a McLaren a pálya menti falnak csapódott. Mint később kiderült, az ütközés pillanatában 305 km/h-s volt a tempója; valamint 46 G-s oldalirányú ütést kapott. Alonso ezt követően már csak utas volt a megrongálódott versenyautóban, és többszöri szaltót követően egy másik betonfalnak csapódva landolt. Földetéréskor is 20 G-s erőhatás érte hosszanti irányban. Nem kevesebb mint 0,9 másodperc alatt 540 fokot perdült, ami során kétszer is beverte a fejét. A spanyol versenyző csodával határos módon, sértetlenül úszta meg az esetet. Igaz, a soron következő Bahreini Nagydíjat elővigyázatosságból ki kellett hagynia.

 

LEGEMLÉKEZETESEBB KONFLIKTUS

Nem vitás, hogy a két bajnoki rivális, Lewis Hamilton és Nico Rosberg spanyolországi kettős kiesése keltette a legnagyobb vitát. Hamilton indulhatott az első rajtkockából, ám elsőségét már az első kanyarban elvette mercedeses csapattársa. Ám a brit pilóta nem hagyta annyiban, a hármas kanyarban visszatámadt, de Rosberg zárta a belső ívet. Hamilton Mercedese a fűre szorult, megpördült és csapattársa autójába csapódott. Mindketten fel kellett, hogy adják a futamot. Az incidens után dühösek voltak, és a másikat hibáztatták. Ugyan néhány nap múlva a sajtóban olyan hírek jelentek meg, hogy túltették magukat a történteken, ám az évad végén újabb fejlemények láttak napvilágot az eset kapcsán.

Lewis Hamilton teljesen meg volt győződve arról, hogy az ütközés százszázalékban Rosberg hibája volt, ám a Mercedesnél nem így látták. A háromszoros világbajnok pilóta a nehéz szezonkezdet után (kétszer is motorhiba hátráltatta) elvárta, hogy a csapat támogassa, ám ehelyett a németet védte a vezetőség. Mint később kiderült, Hamilton kiszállással fenyegette meg csapatát a Monacói GP előtt.

Végül nem kis erőfeszítésébe került Niki Laudáéknak, hogy jobb belátásra bírják megsértődött versenyzőjüket.

Az idei év legmegdöbbentőbb bejelentése a német Nico Rosberg nevéhez fűződik, aki öt nappal azután, hogy megnyerte a bajnokságot, közhírré tette, hogy végleg visszavonult a száguldó cirkusztól  Fotó: Tóth Zsombor

LEGNAGYOBB MEGLEPETÉS

A Spanyol GP előtt a futamra kilátogató nézők nem gondolták volna, hogy sporttörténelem szemtanúi lesznek. Nem csupán amiatt, hogy az előbb felvázolt kettős kieséssel zárták a viadalt a Mercedes pilótái. Hanem amiatt is, hogy a futam előtt a 18 éves Max Verstappent ültette Daniil Kvyat helyére a Red Bull. A hirtelen jött helycsere fényében óriási meglepetést okozott a fiatal holland, aki remek taktikájának köszönhetően mindenki másnál gyorsabbnak bizonyult. Így nem csupán első Red Bullos futamát nyerte meg, hanem minden idők legfiatalabb futamgyőztesévé avanzsált.

 

AZ ÉV PILÓTÁJA

A sportújságírók és a csapatvezetők szavazásán is más-más pilóta érdemelte ki ezt a címet. Egyesek az első világbajnoki címét ünneplő Nico Rosberget méltatták, míg mások a feltörekvő tehetséget, Max Verstappent magasztalták az egekig. Ám a címvédő Hamiltonról sem feledkeztek meg, aki kétszer is megpróbált a padlóról felállni a szezon során, ám végül hajszállal maradt csak le a negyedik bajnoki címéről. Mi mégis azt a Daniel Ricciardót említenénk meg az év pilótájaként, aki a legjobb nem mercedesesként a harmadik helyen zárta a bajnokságot. A Red Bull ausztrál pilótája ugyan több mint 120 ponttal maradt el az első helytől, ám bajnoki dobogós helyezését így is 44 ponttal biztosította be.

 

LEGMEGDÖBBENTŐBB BEJELENTÉS

Öt nappal azután, hogy Nico Rosberg az évadzáró Abu Dhabi GP-n megnyerte a 2016-os világbajnoki címet, megdöbbentő bejelentést tett: visszavonul. Tette mindezt stílusosan a Nemzetközi Autómobil Szövetség díjátadó gálája előtt. A német versenyző arra hivatkozott, hogy hatéves kora óta az F1-es bajnoki cím volt az álma. És most, hogy elérte célját, nem látja értelmét, hogy maradjon. A közvélemény szerint pusztán csak megfutamodott az újdonsült bajnok, és nem akar még egy olyan megerőltető évet lehúzni a száguldó cirkuszban, mint azt tette az elmúlt három évben.

Talán nem érezte magában vagy a 2017-es autójában az erőt a bajnoki cím megvédésére? Ami tény, az idejét ezentúl a családjának szeretné szentelni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!