Nem minden lámpa, ami fénylik

2018.01.27. 08:00

Az autó világítóberendezésének mindenekelőtt a látást és a láthatóságot kell szolgálnia

A közúti közlekedés biztonsága szempontjából a legfontosabb feladat a megfelelő vizuális környezet. A látási viszonyokat azonban számos tényező együtt, vagy akár külön-külön is befolyásolhatja.

Kelemen Attila

Átalakítás után több szempontból is vizsgálni kell a jármű világítóberendezését. Fotó: Shutterstcok

A gépjárművekben számos, önálló funkcióval bíró világító- és jelzőberendezés segítségével teremtjük meg a látás és láthatóság feltételeit. A lámpák száma, elhelyezése, fénytani tulajdonságaik, optikai rendszereik kialakítása és még számos egyéb jellemző együttesen járul hozzá ahhoz, hogy a közúti közlekedésben biztonságosan vehessünk részt.

Átalakítás után több szempontból is vizsgálni kell a jármű világítóberendezését. Fotó: Shutterstcok

Tehát a világítóberendezés korántsem az esztétikumot szolgálja, holott sokan az aktuális divatőrületet követve módosítják lámpáikat. Molnár László közlekedésbiztonsági szakembertől megtudtuk, milyen szabályok vonatkoznak a különféle fényszórókra.

Minden jármű világítóberendezése azzal a fényforrással (halogén, xenon vagy LED) együtt kapja meg a típusvizsgát, amellyel üzemeltetni kell. Ha a fényforrást egy nem típusellenőrzött (a fényszóró engedélyében nem szereplő) fényforrásra cserélik, akkor az engedély – és ezzel a jármű forgalmi engedélye is érvénytelenné válik.

Ezért történjen bármilyen jármű-összeépítés, -átalakítás vagy -tuningolás, vizsgálni kell egyebek között a jármű világítási funkcióinak típusát, a lámpatestek beépítési helyét, azok felépítését, az alkalmazható fényforrásokat, beleértve színüket és fénytechnikai jellemzőiket.

Sokszor találkozhatunk olyan, sajátos rendeltetésű lámpákkal, fényforrásokkal is, amelyek felszerelése szabálytalan. Ezek lehetnek teljesen – vagy részlegesen – más alakzatúak, mint a gyári lámpatestek; vagy éppen kaphatnak új funkciót.

Az sem helyénvaló, ha a meglévő lámpákat kettőzzük, vagy szokatlan színezésű átvilágított felületeket helyezünk eléjük. Sőt: előfordul, hogy a járműtulajdonosok olyan diszítőelemeket, ellenzőket, karimákat alkalmaznak, amelyek korlátozhatják a világítótestek vetítési képét.

NAPSZAK, IDŐJÁRÁS, KÉPESSÉGEK

- A környezet aktuális napszaktól függő világossága (pl. szürkületi látás pirkadatkor vagy sötétedéskor)

- Az időjárási viszonyok (pl. eső, havazás, köd, szél)

- A szélvédő és a lámpatestek szennyezettsége (romló vizuális teljesítmény)

- A vezető pihentségi állapota és egyéni képességei

Az izzók teljesítményét sem lehet növelni a végtelenségig. Különféle előírások szabják meg, mekkora lehet a fényerő a vetített kép egyes pontjain. Az autó elektromos rendszere sem tűrné, ha jóval nagyobb teljesítményűvel váltanánk ki a meglévőt. Az izzó teljesítményét szabvány rögzíti: legfeljebb 68 W lehet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!