Tízmillió tonnával csökkenhet a szén-dioxid-kibocsátás

2020.05.24. 07:00

Egy év múlva jöhetnek az új abroncscímkék

Az Európai Parlament ülésén elfogadott új szabályozás szerint a gumiabroncsok címkéin 2021-től fel kell tüntetni az abroncs üzemanyag-hatékonyságát, nedvestapadási indexét és külső gördülési zajszintjét is.

Vas Népe

A cél, hogy a vásárlók tudatosan dönthessenek az üzemanyagot megtakarító, biztonságosabb és kevesebb zajt okozó abroncsok mellett Fotó: Shutterstock

Az autó- és teherautó-gumikra vonatkozó új címkézési szabályok célja, hogy a vásárlók egyértelmű és egymással összehasonlítható információhoz jussanak, ezáltal tudatosan dönthessenek az üzemanyagot megtakarító, biztonságosabb és kevesebb zajt okozó abroncsok mellett. A fogyasztói szokások megváltoztatásán keresztül tisztábbá válhat a környezet, ugyanis a káros mikroműanyagok jelentős része a gumiabroncsok kopásából származik. A becslések szerint továbbá várhatóan tízmillió tonnával lesz kevesebb a szén-dioxid-kibocsátás, a gyártók pedig csaknem kilenc­milliárd eurós (mintegy 3200 milliárd forintos) forgalomnövekedéssel számolhatnak. A címkéket a fogyasztók számára jól láthatóan kell elhelyezni mindenhol, ahol gumiabroncsokat árulnak, beleértve az online boltokat is, továbbá a címkéken egyszerűen olvasható QR-kódokat is fel kell tüntetni.

Az új címkeszabályok a nehézgépjárművek C3 abroncsaira is vonatkoznak, amelyek eddig nem tartoztak az Európai Unió címkézési szabályainak hatálya alá. A címkéknek a későbbiekben a kilométerben kifejezett maximális élettartamra, a kopásra, az újrafutózott abroncsra és a havon és jégen mért tapadásra vonatkozó adatokat is tartalmazniuk kell. A kilométerben kifejezett élettartammal és a kopásállással kapcsolatos információ feltüntetése akkor válik majd kötelezővé, ha megjelennek a megfelelő tesztelési módszerek. Az uniós parlamenti jóváhagyást követően a jogszabályt az Európai Unió Tanácsának hivatalosan is el kell fogadnia, ezt követően 2021. május 1-jével léphet hatályba. Az új jogszabály a gumiabroncsok címkézéséről szóló 2009-es rendeletet váltja fel.

A cél, hogy a vásárlók tudatosan dönthessenek az üzemanyagot megtakarító, biztonságosabb és kevesebb zajt okozó abroncsok mellett Fotó: Shutterstock

Az európai gumiabroncs­ipar üdvözli a gumiabroncs-­cím­kézésről szóló rendelet felülvizsgálatát, amelyről az Európai Parlament május 13-ai plenáris ülésén szavaztak, és amely újabb fontos hozzájárulás a zöld megállapodás ­(Green Deal) végrehajtására.

– Teljes mértékben elkötelezettek vagyunk a gumiab­roncs-címkézési rendelet és annak sikere mellett – nyilatkozta Fazilet Cinaralp, az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségének (ETRMA) főtitkára a szavazás kapcsán. Az ETRMA támogatja az új gyakorlatot, különösen az európai energetikai címkézési adatbázis (EPREL) továbbfejlesztését.

A nyilvánosan elérhető, a gumiabroncsok teljesítményét regisztráló adatbázis feladata az információáramlás elősegítése lesz a gyártók és hatóságok, valamint a piacfelügyeleti szervek között. A felülvizsgálati javaslat alapján az adatbázist a javaslat végleges elfogadása előtt fel kell tölteni, hiszen csak így biztosítható a rendelet zökkenőmentes végrehajtása a tervezett 2021. május 1-jei kezdődátummal. A feladat nagyságát jól érzékelteti, hogy a nem egészen egyéves periódus alatt 120 ezer különböző abroncsra vonatkozó adatot kell a rendszerbe felvinni. VN

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!