A hétvégén az Abu-Dzabi Nagydíjjal zárul a járvány miatt rendkívüli 2020-as évad

2020.12.12. 07:00

Forma–1: ez a rekordok éve volt

Ugyan a Formula– 1-es gyorsasági autós- világbajnokság 2020-as idényének szezonzárója, az Abu-Dzabi Nagydíj még hátra van, de már most kijelenthetjük, hogy a rendkívülire sikeredett évad megannyi tekintetben egyedülállónak számít. Összegyűjtöttük a legérdekesebb rekordokat, illetve számba vettük, hogy jövőre melyek azok a csúcsteljesítmények, amelyek veszélyben foroghatnak.

Kelemen Attila

Felbolygatott menetrend

Nemhogy tavaly, de még az idei téli tesztek során is úgy tűnt, hogy rekordnak számító, 22 futamos lesz az idei versenykiírás. A Formula–1 irányítói még az eredeti versenynaptár szerinti szezonnyitó hétvégén is optimistán reagáltak a koronavírus-járvány kitörésére, ám a pandémia mindent felülírt. Ugyan elutaztak a csapatok márciusban Melbourne-be, az Ausztrál Nagydíj helyszínére, de végül az autók a garázsban maradtak, mivel a McLaren istálló pár tagja megfertőződött a Covid– 19-cel.

A lefújt versenyhétvégét még jó egynéhány törölt, vagy éppen elhalasztott nagydíj követte, mígnem nyár elejére már-már kezdett körvonalazódni a lehetségesnek tűnő forgatókönyv. Így fordulhatott elő, hogy a sorozat 70 éves történetében idén volt a legkésőbbi szezonkezdet. A július 5-ei ausztriai idénynyitó letaszította az első helyről az eddigi rekordot tartó 1951-es svájci nyitányt, akkor május 27-én rajtolt el a bajnokság.

Ez egyben egy másik csúcsdöntést is eredményezett, hiszen a hét évtized alatt soha nem voltak két futam között ennyire kiéheztetve a sportág szurkolói. Eddig az 1965-ös mexikói szezonzáró és 1966- os monacói nyitány között eltelt 210 nap volt a leghosszabb idő két F1-es verseny között. Az idei késői szezonnyitó ezt a rekordot is átadta a múltnak, négy nappal túlszárnyalva azt. A hétvégén rendezik meg az idei utolsó futamot Abu-Dzabiban, azaz a 2020-as világbajnokság csupán 161 napig tart(ott). Ugyan ez az F1-ben nem számít abszolút rekordnak, mivel az 50-60-as években volt pár szezon, ahol ennél is kevesebb idő telt el az első és az utolsó futam között. Ám azt hozzá kell tenni, hogy akkoriban 7-10 futamból állt a bajnokság, míg idén 17 versenyt zsúfoltak a versenynaptárba. Azt viszont már kijelenthetjük, hogy az idei a legsűrűbb szezon, azaz 9,5 naponta láthattuk a kedvenceinket.

A rendkívüli 2020-as versenynaptár – amely a bajnokság elején sem volt még végleges – új nagydíjelnevezéseket is produkált. Így fordulhatott elő, hogy első ízben rendeztek futamot Stájer Nagydíj, 70. Évforduló Nagydíja, Toszkán Nagydíj, Eifel Nagydíj, Emilia Romagna Nagydíj, illetve Szahíri Nagydíj néven. Elképzelhető, hogy ezekkel a GP-kel soha nem fogunk már találkozni az F1-ben.

Az idei évig csak egyszer fordult elő olyan az elmúlt hét évtizedben, hogy egy országban kettőnél több futamot rendeztek volna egy évben. 1982- ben az Amerikai Egyesült Államoknak volt három futama; idén Olaszország büszkélkedhetett hasonlóval: Monzában, Mugellóban és Imolában látták vendégül a száguldó cirkuszt.

Olyanra viszont még soha nem volt példa, hogy egy versenypálya átalakítások és átépítések nélkül már a harmadik vonalvezetésén engedte volna útjára a pilótákat. Idén a Bahreinben lévő szahíri pályát érte ez a megtiszteltetés a külső körének debütálásával.

Csúcsra tört a Mercedes

A 2000-es évek első felében, amikor Michael Schumacher vezérletével a Ferrari sorozatban hat konstruktőri világbajnoki címet szerzett, senki nem gondolta volna, hogy ezt a sikerszériát felül lehet múlni. A Mercedesnek sikerült, az idei már a 7. bajnoki sikerük 2014 óta, amit akár tovább is növelhetnek jövőre. A csapat brit pilótája, Lewis Hamilton is megállíthatatlan; beállította elődje, Michael Schumacher csúcsát, a hét egyéni VB-címet. Nála is elképzelhető egy rekorddöntés 2021-ben. A dobogós helyezések és a győzelmek számában viszont már ő az egyeduralkodó. Ne feledkezzünk meg a bajnokcsapat másik versenyzőjéről, Valtteri Bottasról sem, aki szintén szerepet vállalt az alábbi statisztikában: Hamiltonnal és Max Verstappennel idén 7-szer állhattak fel a dobogóra az eddigi 16 versenyen. Ennél többször (9) egy évben csak a Hamilton–Rosberg– Vettel trió sajátította ki a pódiumot, még 2015-ben 19 futam során.

Grafika: Kelemen Attila

Räikkönen rutinja

A Nürburgringen rendezett Eifel Nagydíjon Kimi Räikkönen 323. nagydíjhétvégéjén vett részt, ezzel pedig a sportág történetének legtapasztaltabb versenyzőjévé vált. Ezt a számot azóta további 5-tel növelte, és ezen a hétvégén is ott van a mezőnyben Abu-Dzabiban. Mi több, a 41 éves fi nn nem szándékozik szögre akasztani a bukósisakját, hiszen további egy évvel meghosszabbította a szerződését az Alfa Romeóval.

Egy újabb Fittipaldi

A két héttel ezelőtti Bahreini GP-n Romain Grosjean súlyos balesetet szenvedett, és nem tudott rajthoz állni a múlt heti Szahír Nagydíjon. A Haas tartalékpilótája, Pietro Fittipaldi helyettesítette. Így a Fittipaldi- család lett az első az F1 történetében, amelynek négy tagja is rajthoz állhatott.

Hamilton feljebb léphet

Ha jövőre lesz ausztrál, magyar és olasz futam, és ha az előbbin pole pozíciót (kilencedszer), a Hungaroringen győzelmet (9.), az utóbbin pedig leggyorsabb kört (8.) érne el a brit pilóta, akkor egy adott GP vonatkozó statisztikájában egyedül ülne a trónon.

Az Abu-Dzabi Nagydíj menetrendje (magyar idő szerint): Péntek, 10 óra: 1. szabadedzés, 14 óra: 2. szabadedzés. Szombat, 11 óra: 3. szabadedzés, 14 óra: időmérő edzés. Vasárnap, 14.10: a futam rajtja.

Ezek is érdekelhetik