A Merci gyors, vagy a Ferrari lassú?

2019.03.23. 07:00

Amiről a Forma–1-es élcsapatoknak az ausztrál nagydíjon mutatott formája árulkodik

Múlt hétvégén elkezdődött a Formula–1-es gyorsasági autós-világbajnokság 70. évada. Az előszezoni tesztek alapján mindenki Ferrari-fölényre számított a szezonnyitón, ehelyett a Mercedes mindent vitt. Kielemezzük a két csapat produkcióját: vajon hasonló erőviszonyokra számíthatunk a soron következő futamokon is?

Kelemen Attila

Miközben a Ferrari az első naptól kezdve kiegyensúlyozott volt az előszezoni barcelonai tesztek során, az idénynyitó futamon igencsak alulmaradt a Mercedesszel szemben Fotó: Scuderia Ferrari

Azok a Forma–1-rajongók, akik szombat és vasárnap hajnalban leültek a tévé képernyője elé, hogy élőben követhessék nyomon az Ausztrál Nagydíj időmérő edzését, illetve futamát, azok joggal mondhatnák a Mercedes remeklését látva: deja vu!

Tudniillik tavaly is altatott a német csapat az előszezoni tesztek során, majd amikor élesben kellett bizonyítani, teljesítményben lesöpörte a pályáról a legfőbb riválisát, a Ferrarit. Ugyan a maranellóiak a mostani egyperces lemaradásukat elnézve tanácstalanul vakarják a fejüket, hogy hol szúrhatták el; ennek ellenére állítják, hogy nem ugyanaz a helyzet, mint volt egy évvel ezelőtt. Hiszik, hogy a 2018-hoz hasonló forgatókönyv ellenére tudnak megoldást találni a két hét múlva esedékes bahreini nagydíjig.

Miközben a mercedeses Lewis Hamilton és Valtteri Bottas hét tized másodperccel gyorsabban ért körbe a melbourne-i kvalifikáción, addig a Ferrari pilótái a Verstappen fémjelezte Red Bull-Hondával vívtak párharcot a rajtrács második soráért. Az időmérős vereség ellenére még bizakodtak, hogy a rajtnál el tudják csípni az ezüstnyilakat, és versenyre tudnak velük kelni a futamon, ám vasárnap jött a nagy pofon: körönként csaknem egy másodperccel bizonyultak lassabbnak a végső győztes Bottasnál. Vettelék dolgát ugyan nehezítette a korai kerékcsere, és az emiatt a futam végére teljesen elfogyó gumik, ám a különbség így is aggasztó. Különösen úgy, hogy nyerni mentek Ausztráliába.

Miközben a barcelonai teszteken az első naptól kezdve elégedettek voltak a gumikezeléssel, az autó egyensúlya is jó volt, addig a szezonnyitón a teljesítményük a kanyarok többségében eltűnt. Hiányzott a tapadásuk. Nagy hiba lenne tőlük, ha rögtön temetnék magukat; Vettel is arról beszélt, hogy bahreini GP-ig lesz idejük rájönni a lemaradásuk okára:

– Meglepő és sokkoló, mennyire kimagasló volt a Mercedes, és mennyire könnyedén aratták a győzelmüket. De mi most magunkra összpontosítunk, és a következő napokban megvizsgáljuk, mit csinálhatnánk jobban legközelebb.

Arra a kérdésre, hogy ők estek-e vissza, vagy éppen a Mercedesek javultak-e föl, netalántán Ausztrália csak egyszeri kisiklás volt, csak ennyit tudott válaszolni: – Mi is épp erre szeretnénk választ kapni.

A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto is a gumikezelést nevezte meg szenvedésük okának. Ám az több mint jelzésértékű, hogy a szavaikból a bizonytalanság tükröződik.

Még ha nem is tudtak választ adni, vélhetőleg mindhárom eshetőségben egyaránt lehet igazság. Tény, hogy visszaestek, hiszen az autójukban ott van a potenciál: a gyors kanyarokban és az egyenesekben versenyképesek voltak, csak a lassú íveken gyengélkedett a Ferrari. Az is tény, hogy a Mercedes formája is javult: már a szabadedzésektől kezdve kezes volt az autójuk, több időt tudtak fordítani a finomhangolásokra. Az egyszeri kisiklásra pedig az utalhat, hogy Melbourne utcai pályáján mindig mások a körülmények, más itt az aszfalt.

Miközben a Ferrari az első naptól kezdve kiegyensúlyozott volt az előszezoni barcelonai tesztek során, az idénynyitó futamon igencsak alulmaradt a Mercedesszel szemben Fotó: Scuderia Ferrari

A Mercedes garázsában is elképedtek a különbségeken. Ők szentül hiszik, hogy riválisuk csak pillanatnyi formahanyatlástól szenved, két hét múlva újfent a győzelemért mérkőznek meg velük a sivatagi futamon.

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke is erről beszélt:

– Meglepett minket, hogy mi ennyire gyorsak voltunk, és meglepett minket az is, hogy nekik meg egyáltalán nem volt meg a tempójuk. Az igazság szerintem valahol félúton keresendő. Úgy vélem, ők valamit tényleg elszúrtak. Barcelonában gyorsak voltak, ezt láthattuk. De az új autókkal előfordul, hogy egy hétvégére nem megfelelő beállításokkal érkezel, és a hétvége során már nem is tudod rendbe tenni ezt. Szerintem ez történhetett most velük. A Ferrari rá fog jönni, mi történt és hol tévedtek rossz útra. És Bahreinben sokkal melegebb lesz, az aszfalt sokkal durvább, szóval az egy új játszma lesz.

Különösen, ha még a Red Bull is az egyre meggyőzőbb formájával rukkol elő…

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!